webForumDet fria alternativet

Data - dator i barns vokabulär?

Språk

10 svar · 547 visningar · startad av hypatia

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg
Frågan#1

Jag satt ikväll och gjorde en läxa tillsammans med min nioåriga dotter. Hon skulle bilda så många ord som möjligt som började och slutade på "data".

När vi satt där kände jag att jag inte kunde gå med på "databord", "datastol" eller andra sammansatta ord där ordet används felaktigt. Jag förklarade skillnaden för henne, och hon förstod (på en intuitiv nivå) direkt vad som avsågs.

Det gick att hitta en del ord som börjar på "data" som naturligt kan finnas i en nioårings ordförråd, men som slutar på "data" var omöjligt för mig. Till slut fick hon ordet "formulärsdata" av mig, men jag tvivlar på att någon i hennes klass använder det ordet till vardags. ;)

Kan ni komma på sammansatta ord som ingår i en nioårings ordförråd och som slutar på "data"?

Jag antar att läxan var, i mina ögon, felformulerad och att de egentligen avsåg betydelsen "dator", men jag kunde ju inte låta det här besserwissertillfället gå mig förbi. ;)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Sammansatta, är det nödvändigt?
Indata, utdata, rådata, måndata, mätdata. :)

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Rikard skrev:

Sammansatta, är det nödvändigt?

Hmm.. är inte de sammansatta? Jag är nog för ringrostig i grammatiken. :r

Det stod sammansatta ord i uppgiften, men det var ju inte det enda som var fel i så fall.

Mätdata är bra! :D

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

"skitdata" hör man allt som oftast när det diskuteras datorer, men då är det ju också "dator" som avses...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

[OT]

dectgap skrev:

"skitdata" hör man allt som oftast när det diskuteras datorer, men då är det ju också "dator" som avses...

...och när eleverna frågar om jag fått någon ny data så säger jag att jag har fått massor, varpå de genast vill ha några av mina. Tja, jag har ju inget val - det är ju bara att gå ner och skicka dem några tomma mail. :e

Ursäkta OT.

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Behöver inte gå så långt som till en nioåring. På jobbet är det vuxna som hela tiden säger att

ska gå till datan och skriva ut skyltar

, man är väl själv inte den bäste på att snacka rätt i alla lägen men det vänder sig i hela kroppen när man hör detta ifrån en som är 36 år.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Data är enklast att säga i sammansatta ord och kommer därför alltid att slå ut dator. Jämför datastol - datorstol. Precis som sms:a har blivit messa. Det är enklare att säga helt enkelt.

Data lär ursprungligen komma från ordet/-n datamaskin och är i det avseendet korrekt använt.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Pace skrev:

Precis som sms:a har blivit messa.

Kommer det därifrån? Jag trodde det kom från message, att "mess" var en förkortning av "message" och att messa då var verbformen, alltså att skicka ett "message".

Visserligen skickar man ju ett meddelande med sms, så det funkar ju att kalla det för "messa", men om det betyder "sms:a" så innebär det ju att det inte går att använda i andra sammanhang där man skickar meddelanden. Jag tycker mig dock ha sett det i andra sammanhang...

Men jag hänger ju inte med på den fronten längre.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

tydal skrev:

... så innebär det ju att det inte går att använda i andra sammanhang där man skickar meddelanden. Jag tycker mig dock ha sett det i andra sammanhang...

Vilka sammanhang då? Jag har då aldrig stött på det i något annat sammanhang.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

ICQ och MSN t.ex. Det kan inte bara vara inbillning, för Google har också sett det.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Bifaller tydal. Att "messa" någon över MSN är vedertaget i mina kretsar...

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)