Jag satt ikväll och gjorde en läxa tillsammans med min nioåriga dotter. Hon skulle bilda så många ord som möjligt som började och slutade på "data".
När vi satt där kände jag att jag inte kunde gå med på "databord", "datastol" eller andra sammansatta ord där ordet används felaktigt. Jag förklarade skillnaden för henne, och hon förstod (på en intuitiv nivå) direkt vad som avsågs.
Det gick att hitta en del ord som börjar på "data" som naturligt kan finnas i en nioårings ordförråd, men som slutar på "data" var omöjligt för mig. Till slut fick hon ordet "formulärsdata" av mig, men jag tvivlar på att någon i hennes klass använder det ordet till vardags. ;)
Kan ni komma på sammansatta ord som ingår i en nioårings ordförråd och som slutar på "data"?
Jag antar att läxan var, i mina ögon, felformulerad och att de egentligen avsåg betydelsen "dator", men jag kunde ju inte låta det här besserwissertillfället gå mig förbi. ;)
"skitdata" hör man allt som oftast när det diskuteras datorer, men då är det ju också "dator" som avses...
...och när eleverna frågar om jag fått någon ny data så säger jag att jag har fått massor, varpå de genast vill ha några av mina. Tja, jag har ju inget val - det är ju bara att gå ner och skicka dem några tomma mail. :e
Data är enklast att säga i sammansatta ord och kommer därför alltid att slå ut dator. Jämför datastol - datorstol. Precis som sms:a har blivit messa. Det är enklare att säga helt enkelt.
Data lär ursprungligen komma från ordet/-n datamaskin och är i det avseendet korrekt använt.
Kommer det därifrån? Jag trodde det kom från message, att "mess" var en förkortning av "message" och att messa då var verbformen, alltså att skicka ett "message".
Visserligen skickar man ju ett meddelande med sms, så det funkar ju att kalla det för "messa", men om det betyder "sms:a" så innebär det ju att det inte går att använda i andra sammanhang där man skickar meddelanden. Jag tycker mig dock ha sett det i andra sammanhang...
... så innebär det ju att det inte går att använda i andra sammanhang där man skickar meddelanden. Jag tycker mig dock ha sett det i andra sammanhang...
Vilka sammanhang då? Jag har då aldrig stött på det i något annat sammanhang.