Hur ska man egentligen skriva imorgon? Skriver man imorgon eller i morgon? Jag har samma frågor angående idag, ikväll och så vidare. Jag har funderat länge på det här nu och skulle jättegärna vilja veta hur man ska skriva det.
Skriv som du pratar, jag varierar mig beroende på sammanhanget och hur det låter när man säger det. Jag gör samma sak med "någon annanstans" och "någon annan stans" (fast det kanske bara är jag som särtalar det ordet?)
I 95% av fallen skriver jag dock ihop orden (både imorgon och annanstans).
Det går att skriva både i morgon och imorgon, men jag brukar skriva isär orden för att betona det andra ordet. Jämför även med närbesläktade uttryck som i morse, där imorse används mer sällan - om än aldrig.
Jag har funderat länge på det här nu och skulle jättegärna vilja veta hur man ska skriva det.
:)
Ordlistor och språkexperter låter oss faktiskt välja hur vi vill skriva det. Något _ska_ finns inte. De rekommenderar oss dock att vara konsekventa i användandet av sådana termer. Så den som väljer att skriva imorgon bör nog också skriva iår. Därför är det mest logiskt att skriva ”i dag”, ”i går”, ”i år”, "i morgon".
Precis som K@llen säger är båda formerna helt ok. Det enda man bör tänka på är att vara konsekvent i sin text och inte blanda olika former. Särskrivet är ursprungsvarianten, medan hopskrivet är den "moderna" varianten.
248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2