Hur skriver man förkortningar? Jag menar, skriver man t.o.m. eller t o m eller tom.??? När jag skriver t o m, visas det i Word som om det är fel.
Hur skriver man tal? T.ex. på spanska skriver man 2,580.50 när man menar tvåtusenfemhundraattio och femtio men jag har sett i några böcker att de skriver som 2.580,50 eller 2 580,50.
Ni svenskar har ett konstigt språk, tycker jag ibland. No offense!!!!
Förkortningar ska i 99% av fallen skrivas med . efter varje bokstav. Det mest kända undantaget är kronor (kr) som aldrig ska ha en punkt.
Nummer ska i svensk notation skrivas med decimalkomma(10,3), och utan tecken mellan tusental, möjligen ett mellanslag. Men själv skriver jag alltid siffror med decimalpunkt (10.3) eftersom jag är van att gör så när jag programmerar.
1)
Man skriver förkortningar lite hur man vill, men vill man skriva korrekt så ska man lägga till en punkt efter varje ord som har förkortats. Exempelvis: t.ex. (till exempel), d.v.s. (det vill säga), t.o.m. (till och med).
2)
I Sverige delar vi upp stora tal i grupper på tre siffror börjat från höger. T.ex. 25 000 000 000, och använder ett kommatecken för att skilja på heltalet och decimalerna som t.ex. 300 000 000,25.
I handskrift kan man dock ibland skilja på tresiffergrupperna med en punkt, i och med att handskriftens mellanrum varierar ganska mycket. Så vid handskrift kan man använda punkter (300**.000.**000,25) om man anser att det behövs för tydlighetens skull.
Angående förkortningar: gäller det också ens stil? Jag frågar eftersom jag skrev så här "...som ligger mellan Skara och Skövde, ca. 8 km. från Skara och 24 km. från Skövde." och läraren vill att jag tar bort punkterna i ca. och km.
Jag ber om ursäkt för att inte ha gjort en sökning.
Tack för hjälpen.
En sak till, om ni vet/kan: varför skriver man "etttusenfemhundraarton" istället för "ett tusen fem hundra arton"?
(Jag har beställt "Svenska skrivregler", som nästa termin ska jag använda som läromedel i Svenska A.)
En sak till, om ni vet/kan: varför skriver man "etttusenfemhundraarton" istället för "ett tusen fem hundra arton"?
Då kommer vi in på något som heter "särskrivning".
Skriver du "ett tusen fem hundra arton" så blir det 1124, alltså
ett och tusen och fem och hundra och arton.
Mer om särskrivningar går att läsa om här.
En punkt markerar att det följer flera bokstäver, som man har plockat bort, till exempel i följande förkortningar:
t.ex. (till exempel)
f.ö. (för övrigt)
bl.a. (bland annat)
I en del ord plockar man bort alla bokstäver utom den första och den sista, och då markerar man de bortplockade bokstäverna med ett kolon (:). T.ex.:
c:a (cirka)
k:a (kyrka)
S:t (Sankt)
"Kilometer" skulle jag valt att förkorta "km" eftersom det är en vetenskaplig förkortning. Eller, det är den enda förklaringen jag kan komma på, till varför jag vill förkorta det utan punkter.
Det går även bra att ersätta en punkt i en förkortning med ett mellanslag, så "m.m." (med mera) kan även skrivas "m m".
Så länge man är konsekvent med sättet man förkortar ser jag inget negativt med något av sätten.
Då kommer vi in på något som heter "särskrivning".
Skriver du "ett tusen fem hundra arton" så blir det 1124, alltså
ett och tusen och fem och hundra och arton.
Mer om särskrivningar går att läsa om här.
Fast jag tror inte att någon skulle utläsa "ett tusen fem hundra arton" som något annat än 1518.
Det är så fantastiskt mycket lättare att läsa "ett tusen fem hundra arton" än "etttusenfemhundraarton", så om du kallar det för särskrivning så syndar jag med gott samvete.
Angående förkortningar: gäller det också ens stil? Jag frågar eftersom jag skrev så här "...som ligger mellan Skara och Skövde, ca. 8 km. från Skara och 24 km. från Skövde." och läraren vill att jag tar bort punkterna i ca. och km.
Jag ber om ursäkt för att inte ha gjort en sökning.
Tack för hjälpen.
(Jag har beställt "Svenska skrivregler", som nästa termin ska jag använda som läromedel i Svenska A.)
Just förkortningen för cirka och andra enhetsförkortningar (som km, mm, cm, dl) brukar man skriva utan punkt.
Ang. siffror skrivna med bokstäver; jag vet inte varför man skriver ihop det, men det är väl antagligen för att det inte ska blandas ihop till olika tal.
Om talet är högre än en miljon, som ex. 26 587 263 812, så brukar man skriva isär orden tusen, miljon, miljard. I det här fallet blir det tjugosex miljarder femhundraåttiosju miljoner tvuhundrasextiotre tusen åttahundratolv.
När du får din beställda Svenska Skrivregler så kan du kolla reglerna 259-181, som just behandlar sifferuttryck.
Det gör man inte. Man skriver 1518 ;)
För att komplettera det spango så riktigt säger, brukar man allmänt tala om en regel för när man skriver tal med bokstäver eller siffror. 1-12 (enligt vissa 1-20) skrivs normalt med bokstäver, medan högre tal skrivs med siffror. Men undantag görs när man har flera tal där några är högre än gränsen (12 eller 20, beroende på vem du frågar). Då strävar man efter konsekvens, och kan alltså ange 6 med en siffra, därför att talen 23, 40 eller 57 förekommer i samma sammanhang, vilka skrivs med siffror.
Det gör man inte. Man skriver 1518 ;)
För att komplettera det spango så riktigt säger, brukar man allmänt tala om en regel för när man skriver tal med bokstäver eller siffror. 1-12 (enligt vissa 1-20) skrivs normalt med bokstäver, medan högre tal skrivs med siffror. Men undantag görs när man har flera tal där några är högre än gränsen (12 eller 20, beroende på vem du frågar). Då strävar man efter konsekvens, och kan alltså ange 6 med en siffra, därför att talen 23, 40 eller 57 förekommer i samma sammanhang, vilka skrivs med siffror.
Jag har alltid utgått efter att man skriver 0-10 med bokstäver, men jag får väl omvärdera det nu...