Hej igen :)
Jag har en fråga ang hur man skriver en text när man refererar från en bok.
Jag har skrivit texten:
Göran Linde berättar att skolorna i Sverige idag är mångkulturella, men de traditioner och värderingar som människor med ett annat etniskt ursprung än majoriteten har återspeglas inte i skolsamhället (2001: 12).
Är det korrekt, eller ska det vara:
Göran Linde (2001: 12) berättar att skolorna i Sverige idag är mångkulturella, men de traditioner och värderingar som människor med ett annat etniskt ursprung än majoriteten har återspeglas inte i skolsamhället.
Jag ska göra ett litteraturreferat till en av Göran Lindes böcker.
Mitt referat är: "Göran Linde berättar att skolorna i Sverige idag är mångkulturella, men de traditioner och värderingar som människor med ett annat etniskt ursprung än majoriteten har återspeglas inte i skolsamhället"
Och nu undrar jag vart jag ska placera (2001: 12). Ska stå som det gör på det första exemplet (sist i texten)? Eller ska det stå som i det andra exemplet (först i texten)?
enligt Harwards regler ska du lägga in den så här:
Göran Linde (2001: 12) berättar att skolorna i Sverige idag är mångkulturella, men de traditioner och värderingar som människor med ett annat etniskt ursprung än majoriteten har återspeglas inte i skolsamhället.
Men då ska du också ta med vilken bok det är - sedan lägger du till den i "reffen" längst bak. Du kan även göra en not (oxfordsystemet).