webForumDet fria alternativet

Funderingar kring parenteser

Språk

8 svar · 1 939 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Jag känner att jag är lite osäker på det här med parenteser, det var många år sedan jag lärde mig detta i skolan och efter alla år har man utvecklat några, för att inte säga många, ovanor.

Så, mina frågor är då följande:

• Är det korrekt att man kan avsluta en mening med en parentes?
  • Om det är ok, vart skall punkten sättas, före eller efter parentesen? Det ser ju knasigt ut och ha den efter parentesens slut, men sätter man den innan parentesen börjar tillhör den ju inte längre samma mening, så jag antar att den ska sättas efteråt i alla fall?
  • Vad är deras uppgift, egentligen? I matematiska sammanhang vet jag hur och varför de används, men inte i språksammanhang. Jag brukar använda dem [även om jag använder hakparanteser istället för de vanliga] mest för att slänga in en personlig kommentar, precis som jag gjorde nyss.
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

En mening kan ju faktiskt se ut så här (och avslutas med en parantes). Punkten ska då vara utanför. (Men om man kör en parantes för sig självt, glöm då inte att punkten ska vara _i_ parantesen.)

Det är allt jag kan bidra med. :)

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Sätt punkten sist om du ska avsluta med en parentes.

Jag har märkt två funktioner med parenteser i språkliga sammanhang.

1. Markerar ord eller delar av en mening som inte är så viktiga och skulle kunna utelämnas.
2. Ger mer detaljerade förklaringar av något i meningen.

Fundera på om du verkligen behöver använda dig av en parentes. Parentesen används nog för ofta, snarare än för sällan. Oftast kan parenteserna ersättas med kommatecken eller kortare meningar för ökad läsbarhet.

Jag och min kompis (Lotta heter hon) gick ut och köpte korv (den var god).
Jag och min kompis, Lotta heter hon, gick ut och köpte korv. Den var god.

Parenteser kan även användas i andra sammanhang. Bo Lundgren (m) sade i ett uttalande att politiker inte gillar parenteser.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Om endast en del av meningen är inom parentes ska punkten vara utanför. Annars avslutar punkten nämligen inte den del av meningen som står utanför parentesen. Exempel:
Jag var genomsur när jag kom hem (ösregn i Stockholm...). De punkter som står inom parentesen hör bara till den text som står inom parentesen. För att avsluta hela meningen måste punkten komma utanför ')'.

Om däremot hela meningen står inom parentes, ska punkten sättas innanför ')', eftersom den enda text vi ska sätta punkt för står i parentesen. Exempel:
Jag var genomsur när jag kom hem. (Det ösregnar i Stockholm.)

Vad gäller betydelse

1. Vanligtvis används det för att skjuta in något klargörande i texten. Något som antingen är mindre viktigt eller inte riktigt hör till den meningen. Men som ändå inte kan hoppas över, tex för sammanhangets skull. Eller att man längre ner tvingas upprepa en massa om man inte klargör det man skriver i parentesen nu.

2. Eller något som är helt väsentligt för förståelsen, men absolut inte hör till texten. Dock brukar man då använda hakparenteser.
    Exempel: Du citerar en del av vad någon annan har sagt:
    Kalle anser att: "han är lika allsmäktig som Gud." säger inte den du citerar det för lika mycket som Kalle anser att: "han [vår chef] är lika allsmäktig som Gud." Då anger hakparentesen att du skjuter in extra ord som inte ingår i citatet. Eller tex i en bok översatt från engelska: De skulle elda upp en docka på Bonfire Night [ö a: 5/11 till minne av avrättningen av Guy Fawkes som tänkte spränga parlamentet i luften men upptäcktes i tid] och höll på att samla ihop hö att stoppa upp den med.

Jag anser alldeles bestämt att Gislaveds två meningar har olika betydelser:
A) Jag och min kompis (Lotta heter hon) gick ut och köpte korv (den var god).
B) Jag och min kompis, Lotta heter hon, gick ut och köpte korv. Den var god.

I B) berättar "jag" om vad jag och min kompis Lotta gjorde. Vi gick ut och åt en god korv.

I A) berättar "jag" om vad jag och min kompis gjorde. Vi gick ut och åt en korv.
I förbifarten får du reda på att kompisen heter Lotta och att korven var god. Ingen av dessa upplysningar är eg intressant eller viktig, i detta sammanhang. De är bara något du får på köpet.
Att kompisen heter Lotta är ointressant här, men senare i texten kanske "jag" skriver om flera flickor och för att slippa referera till "korv-kompisen", så anger jag nu, lite i förbifarten, vad hon heter, så att jag kan referera till Lotta senare.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Gislaved.net skrev:

Oftast kan parenteserna ersättas med kommatecken eller kortare meningar för ökad läsbarhet.

Jag och min kompis (Lotta heter hon) gick ut och köpte korv (den var god).
Jag och min kompis, Lotta heter hon, gick ut och köpte korv. Den var god.

Man kan också omformulera orduppbyggnaden inom parantesen för att meningen ska få bättre flyt, exempelvis:

- Jag och min kompis, som heter Lotta, gick ut och köpte korv.

Nu förstår jag att Gislaved.net inte gjorde detta för att bringa fram sin punkt om att paranteser kunde ersättas med kommatecken, men jag kunde inte låta bli att göra ett litet instick här. ;)

asaah »
Är det inte så att om den sista delen av en mening är inom parantes så skall punkten ligga inuti paranteserna, och den sista punkten utanför paranteserna borde således utelämnas? Eller blandar jag ihop det här med regeln om fråge- och utropstecken nu?

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

LeonL skrev:

asaah »
Är det inte så att om den sista delen av en mening är inom parantes så skall punkten ligga inuti paranteserna, och den sista punkten utanför paranteserna borde således utelämnas? Eller blandar jag ihop det här med regeln om fråge- och utropstecken nu?

Vad du blandar ihop det med vet jag inte ;), men du har fel. Om du skriver punkten innanför ), så kommer den första delen av din mening, tillsammans med den avslutande parentesen att förbli oavslutad. Detsamma gäller för !, ? et.c.

Däremot gäller det alltså inte meningar där HELA meningen står inom parentesen. Då ersätter punkten innanför den som annars skulle stått utanför.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ett i sammanhanget klart underrepresenterat[0] begrepp är fotnoten[1].

[0] Enligt mina halvvetenskapliga undersökningar.
[1] I det här fallet heter den dock inte Lotta, men annars hade man kunnat skriva det här.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

asaah »
Där ser man. Vid närmare eftertanke så hade jag nog hört den där fråga- och utropsteckenregeln från någon annan som inte hade koll. ;)

r\ Jag skrev precis ett inlägg som jag behövde använda paranteser i. Blev lite osäker på hur ett frågetecken skulle sättas ut, så jag tog fram Svenska Skrivregler för att kolla, och boken bringade förstås lite klarhet i det hela. Regeln som jag kollade är dock för läng för att jag skall kunna skriva ett utdrag ifrån, men ni som är intresserade kan kolla regel 231 som tydligt beskriver hur man på bästa sätt placerar utropstecken, frågetecken och punkt för läsbarhetens skull.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Tackar för många kloka svar :)

Precis som jag misstänkte missbrukar jag mina paranteser men jag ska försöka dra ner på det, lite i alla fall.

Håller med tydal lite om att fotnoter används lite väl sällan, i datalitteratur är det dock inte sällsynt, snarare tvärtom.
I formella brev är de ganska vanliga också, där ser man knappt skymten av paranteser.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)