Det är väl ett ord som beskriver hur samhället ser något, alltså hur något tolkas ur samhällets synvinkel (perspektiv).
Ex.
För mycket läxor kan vara bra ur ett samhällsperpektiv, men det kan orsaka stress hos den enskilda individen.
5 svar · 8 203 visningar · startad av Stefan
En lite stilla undran från en villrådig.
Har stött på ordet samhällsperspektiv ett antal gånger. Hittade det t.e.x 3 gångar vid sökning på denna site. Jag tittade i en ordbok, men där fanns det inte med. Min undran är nu
Vad betyder och innebär detta stora fina ord som används överallt?
/Stefan
Det är väl ett ord som beskriver hur samhället ser något, alltså hur något tolkas ur samhällets synvinkel (perspektiv).
Ex.
För mycket läxor kan vara bra ur ett samhällsperpektiv, men det kan orsaka stress hos den enskilda individen.
I svar till PersianBulldog:
vem/vad är det som tolkar och vad är samhällets synvinkel?
Mig veterligen så kan saker tolkas på olika sätt och min tolkning av en sak kanske inte alls stämmer med någonannans.
ex.
en en
kan ju till exempel tolkas som en upprepning av ordet en eller antalet enar.
Min tolkning av ordet samhällsperspektiv just nu är:
Min åsikt om hur jag tror samhället kommer att påverkas av ett visst påstående/företeelse.
/Stefan
Stefan skrev:
vem/vad är det som tolkar och vad är samhällets synvinkel?
Detta är en mycket intressant fråga. Den har dock inget att göra med själva betydelsen hos ordet samhällsperspektiv, utan snarare med vad den som talar om samhällsperspektiv egentligen har för motiv. Alltså, ordet samhällsperspektiv har en klockren betydelse; nämligen hur något ter sig för ett helt samhälle, i motsats till hur det ter sig för en individ eller en mindre grupp. Men när någon hänvisar till ett samhällsperspektiv, då ska man fundera över vilka motiv just den personen kan tänkas ha. Är det verkligen något som är bra för samhället? Kan det kanske vara så att man egentligen borde ta hänsyn till individens intressen istället? Det kan ju också vara intressant ur ett samhällsperspektiv, då ju samhället består av individer.
Stefan skrev:
Min tolkning av ordet samhällsperspektiv just nu är:
Min åsikt om hur jag tror samhället kommer att påverkas av ett visst påstående/företeelse.
Det låter som en bra tolkning. :)
UlfT skrev:
ordet samhällsperspektiv har en klockren betydelse; nämligen hur något ter sig för ett helt samhälle
Rent praktiskt, förutsätter detta inte att alla i det tänkta samhället har samma synsätt och värderingar. Om de inte har det kommer det finnas flera samhällsperspektiv på samma företeelse.
Alltså är det svårt att hävda att ett perspektiv är hela samhällets perspektiv. Vilket leder till att det egentligen är fel att använda ordet i meningen att hela samhället ser på en sak ur samma perspektiv, så vida det nu inte är fastställt att det är så hela samhället ser på saken.
/Stefan
Stefan skrev:
UlfT skrev:
ordet samhällsperspektiv har en klockren betydelse; nämligen hur något ter sig för ett helt samhälle
Rent praktiskt, förutsätter detta inte att alla i det tänkta samhället har samma synsätt och värderingar. Om de inte har det kommer det finnas flera samhällsperspektiv på samma företeelse.
Alltså är det svårt att hävda att ett perspektiv är hela samhällets perspektiv. Vilket leder till att det egentligen är fel att använda ordet i meningen att hela samhället ser på en sak ur samma perspektiv, så vida det nu inte är fastställt att det är så hela samhället ser på saken.
/Stefan
Det är precis därför man bör fundera över vilka motiv en person, som talar om samhällsperspektiv, har.