webForumDet fria alternativet

Svedala

Småprat

7 svar · 438 visningar · startad av dectgap

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg
Frågan#1

Jag hoppas att jag, trots äventyr på http://www.kulturbolaget.se , kan skriva klart.

"Svedala" är för mig en en s.k. sov-ort utanför Malmö (i närheten av Klågerup och Bara) som endast anordnar "Svedala-rocken" som möjligtvis kan vara av intresse, även om jag aldrig har besökt festivalen.

När jag för några år sedan blev intresserad av Stefan Sundström hörde jag att han i låten "Ronald McDonald" sjunger

Industrin gick på högvarv och Palme dog
Galne Gunnar tog över Svedala
Mig hade han att spotta på
Så då fick han fan betala

http://hem.passagen.se/dskog/ackord/lautar/reklam/ronald.html

Eftersom Stefan i de andra verserna talar om landet Sverige på den tredje sista raden ("Sverige", "Schweden", "Sweden", "Svithoid", "Svea rike") förstod jag också att "Svedala" var en synonym för "Sverige", men det var något nytt för mig.

Därför undrar jag hur många som vet att "Svedala" är en ort i södra Sverige (och i så fall var kommer ni ifrån) och hur många som känner till "Svedala" som ett namn på "Sverige" (och även då vore det intressant att veta varifrån ni kommer)).

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag känner till både att Svedala är en ort samt att det är en omskrivning för Sverige.

Jag kommer från västra småland.

Medlem sedan feb. 200321 inlägg

Kände till det som ett samhälle och inte som vårt land, kommer ifrån Trelleborg.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Malmöpåg som hade koll på båda, ifs så viste jag om orten Svedala långt innan synonymen till Sverige..

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag känner till både att Svedala är en ort samt att det är en omskrivning för Sverige.

...och jag kommer från Dalsland.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag är stockholmare och känner till både ort och land.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Även här i Göteborg känner vi till båda.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Stockholmare, känner till orten Svedala och ställer mig därför frågande till att "Svedala" verkligen ska vara en omskrivning för hela riket, just av respekt för orten.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)