i ett sammanhang där jag sökte efter en tjänst fick jag som svar frå dom
Det som behövs för att använda denna tjänsten är:
* Registrerat företag (minst F-skattsedel)
* Deposition 30000 kr
Då är min fråga, deposition 30000 kr Vad betyder detta?
Jag är på tok för lat för att överhuvudtaget orka gå och kolla en ordbok. Och google kunde inte hjälpa mig! :)
Det betyder att du måste ha 30000kr för att kunna använda tjänsten, Men sen får du tillbaka pengarna...
man skulle kunna säga att dom vill ha 30000Kr för att vara säker på att dom får tillbaka sina saker, Om du inte lämnar tillbaka sakerna så tar dom dina 30000kr
När du hyr ett par rullskridskorr i parken betalar du 20:- och lämnar 200:- i deposition.
Dom 200:- får du tillbaka när du återlämnar rullskridskorna. :)
Men skillnaden är att ofta finns det andra lösningar än att du får tillbaka depositionen.
Den kan dras av mot någon slutsumma, kvittas mot något annat genererat kapital eller t.o.m. förverkas ifall något missbrukas.
"deposition [-o´n] subst. ~en ~er
Ordled: de-pos-it-ion-en
· avlämnande (av värde) i ngn annans förvar {®depositum}: depositionsavgift; depositionsbevis; tulldeposition; museet växte bl.a. genom köp och ~er från olika kyrkor
Bet.nyanser: a) spec. om tillfälligt bortlämnande som säkerhet: nyckel erhålls mot en ~ av 15 kronor b) i finlandssvenska spec. om insättning av pengar på bank c) om definitiv och säker förvaring: ~ av radioaktivt avfall d) om deponerat föremål e.d.: flytta ~en till en annan bank
Konstr.: ~ (av ngt)
Hist.: sedan 1627; av lat. depositio med samma bet.; till deponera"
Det låter som Telia ;-). Om man som ny företagare vill ha ett telefonabonnemang hos Telia, måste man deponera (betala in till Telia) 5000:- som skall garantera täckning för telefonräkningar. Om man säger upp abonnemanget får man pengarna tillbaka, om man går i konkurs tar Telia pengar till obetalda räkningar och betalar sedan tillbaka det som blir över, om nu något blir kvar.
När du hyr ett par rullskridskorr i parken betalar du 20:- och lämnar 200:- i deposition.
Dagis förklaring :)
Det gillar jag ;)
Fan va trist att man måste hosta upp 30.000 kronor för att skaffa sig en 0900 betalnummer ;) Tänkte ha det som ett betalningsalternativ för tjänster på en hemsida. Det löser sig förhoppningsvis på ett eller annat sätt :)
Dagis förklaring :)
Det gillar jag ;)
Fan va trist att man måste hosta upp 30.000 kronor för att skaffa sig en 0900 betalnummer ;) Tänkte ha det som ett betalningsalternativ för tjänster på en hemsida. Det löser sig förhoppningsvis på ett eller annat sätt :)
Tack för alla svar
Antar att dom gjort så för att slippa att så många "privatpersoner" använder tjänsten...
Men du får ju tillbaka pengarna när du inte vill använda tjänsten mer...
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25