webForumDet fria alternativet

Boktips

Böcker

24 svar · 640 visningar · startad av Vimp

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg
Frågan#1

Då jag sitter i en buss 2 timmar varje dag på väg fram och tillbaka på jobbet känner jag att jag skulle behöva en bok.
Så kom gärna med tips på olika böcker ni gillar.
Genren spelar ingen större roll.

/r
Skriv gärna vad dem handlar om så man får en liten inblick i det hela.
Boken får gärna vara på engelska.

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Da Vinci-koden! Da Vinci-koden! Da Vinci-koden!

Jättespännande! :)

magnusfernstrom skrev:

Da Vinci-koden! Da Vinci-koden! Da Vinci-koden!

Jättespännande! :)

Kalas kalas!
Mamma köpte den igår så jag får se till att hon läser ut den fort :bire
Vad handlar den om?

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

How to win friends & influence people - Dale Carnegie (83 spänn hos Adlibris)

/r
Mycket intressant bok. Den går igenom hur människor reagerar i olika situationer, hur du får personer att gilla dig utan att göra dig till och hur du gör ett gott intryck. Även om hur du kan sätta dig in i andras situationer och hur du lättast förstår varför de gör som de gör. Lättläst och med många exempel. 261 sidor.

Uppdaterade huvudinlägget.

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Det är en konstvetare (kan man säga) som blir mördad. Dock lämnade han konstiga schiffer efter sig. Robert Langdon kallas in - då han är en som kan det här med koder - fast egentligen är det han som är den polisen är ute efter. I det schiffer den mördade lämnade efter sig stod nämligen hans namn.

Ja. Också får dom reda på saker allteftersom, bl.a. kända Da Vinci-målningar.

Jag är skitdålig på att förklara böcker. Men det är helt enkelt en bok fylld med sublima meddelanden. :)

magnusfernstrom skrev:

Det är en konstvetare (kan man säga) som blir mördad. Dock lämnade han konstiga schiffer efter sig. Robert Langdon kallas in - då han är en som kan det här med koder - fast egentligen är det han som är den polisen är ute efter. I det schiffer den mördade lämnade efter sig stod nämligen hans namn.

Ja. Också får dom reda på saker allteftersom, bl.a. kända Da Vinci-målningar.

Jag är skitdålig på att förklara böcker. Men det är helt enkelt en bok fylld med sublima meddelanden. :)

Låter verkligen jättespännande! :bire

Eftersom jag går upp först imorgon bitti kan jag försöka smuggla med mig den §e

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Är det någon speciell typ av bok du är ute efter?

Gislaved.net skrev:

Är det någon speciell typ av bok du är ute efter?

Som jag nämnde i huvudinlägget spelar genren ingen roll.
Bara att rekommendera dem böcker som ni anser är läsvärda.

Gislaved.net skrev:

How to win friends & influence people - Dale Carnegie (83 spänn hos Adlibris)

Beställd! :)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Om du får tag på Den Flyende Mannen av Stephen King så är den väl värd att köpa. Har läst den ett antal gånger och den är lika bra varje gång. ;)

PersianBulldog skrev:

Om du får tag på Den Flyende Mannen av Stephen King så är den väl värd att köpa. Har läst den ett antal gånger och den är lika bra varje gång. ;)

Vad handlar den om?

Jag anser att jag har fått tillräckligt med svar för att sätta denna tråd som löst och gör härmed det.
Ni får dock gärna fortsätta komma med boktips :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Mår man inte illa av att läsa bok på en buss? :)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Vimp skrev:

PersianBulldog skrev:

Vad handlar den om?

Det är amerikansk framtidsskildring.
ISBN: 0451197968

http://www.elinleticia.com/recensioner/F/bokflyende.htm skrev:

I ett framtida amerikanskt samhälle råder extrema klasskillnader och de sociala klyftorna splittrar människorna åt. Fri-tv styr det mediala utbudet och bortsett från dessa program finns det ingen kultur annat porr. I detta samhälle betyder det döden att inte ha något jobb. Så när Richards förlorar sitt underbetalda jobb och behöver pengar till dotterns medicin finns det ingen annan återvändo än att medverka i fri tv:s egen form av underhållning.
Dessa är program där fattiga kan offra en arm, ett öga, ett ben i riskabla nöjesprogram för att tjäna lite pengar. Richards tas ut till det värsta av dessa, men också bäst betalda, "Den flyende mannen". Under 30 dagar skall han hålla sig undan jägare och allmänheten. I fritv har Richards och hans hustru målats ut som monster i människohamn. För varje timme Richards håller sig undan får han/ hans efterkommande en stor summa pengar. Klarar han sig vinner han en miljard. Men eftersom också allmänheten betalas för tipsningar har ingen lyckats hålla sig undan mer än sex dagar....nu börjar nedräkningen....

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

A confederacy of dunces (Dumskallarnas sammansvärjning) - John Kennedy Toole
- Den bästa och absolut roligaste bok jag läst hittills. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva den (var flera år sedan jag läste den) mer än att uppmana: Läs, läs, läs!

Microserfs (Mikroslavar) - Douglas Coupland
- Om några programmerare på Microsoft som bryter sig loss, startar ett eget mjukvaruföretag och söker meningen med livet. Låter småtrist men är riktigt bra. Typisk Douglas Coupland-stämning.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...jag mår definitivt illa av att läsa i buss...

men mitt boktips är lite fantasy... David Eddings... "Sagan om Belgarion"... mkt bättre än Tolkien tycker jag... lite mer jordnära och lättsmält liksom... dessutom lite mer element av vardagligheter, inte så extremfantasy som Tolkien...

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Om man nämner "Dumskallarnas sammansvärjning" kan man lika gärna nämna "Neonbibeln" av samma författare. Finns bara två utgivna av honom.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Vill du ha att göra ett tag? Stephen King putsade lite på sitt mästerverk för några år sen och gav ut Pestens Tid - Den Oavkortade Versionen.
1200 sidor - som pocket. :e
Skämt åsido är den kalas, karaktärerna utvecklas mycket mer, fler sidospår får plats och till skillnad från andra Kingböcker (med ganska lång startsträcka) börjar folk dö på en gång i den här. ;)

Olov Svedelid (japp, han med Hasseldeckarna) har skrivit en bok som anknyter till mitt WWII-intresse: Mitt Namn Är Eduard Braun Hitler. En grabb som inser att han är Eva Braun och Adolf Hitlers son och hur han använder det - riktigt bra!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

fiddler skrev:

Om man nämner "Dumskallarnas sammansvärjning" kan man lika gärna nämna "Neonbibeln" av samma författare. Finns bara två utgivna av honom.

Fast Neonbibeln är i mitt tycke inte tillräckligt bra för att platsa i denna tråd.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Eftersom att tips fortfarande mottages...

Downfall av Jean Rabe. Engelsk fantasy, första boken i en trilogi. Har inte läst klart boken än, men rekommenderar den iallafall. Jag citerar baksidan på boken eftersom att jag är så dålig på att förklara:

Dhamon Grimwulf, once a Hero of the Heart, has sunk into the bitter life of crime and squalor. Now, as the great dragon overlords of Krynn coldly plot to strengthen their rule and destroy their enemies, he must somehow find the will to redeem himself.

But perhaps it's too late.

Ett annat tips är Alster - En stunds texter av Claes Eriksson. Den är raka motsatsen till boken som nämdes ovan - den handlar inte om något speciellt, utan är helt enkelt "en stunds texter", lite blandad humor, skriven av mannen bakom Galenskaparna och After Shave.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)