webForumDet fria alternativet

En generation?

Småprat

1 svar · 231 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Man får oftast höra det där med generationer. "Det får nästa generationens ungdomar att ta hand om", men vad menas egentligen med en generation? Exakt vilka åldersgrupper omfattar en generation, eller har jag missförstått det hela?

Medlem sedan juli 2004276 inlägg

Generation är ett sådant där begrepp som används väldigt svepande och oprecist. Därför är det inte lätt att ge en exakt definition, omöjligt rättare sagt. Det framgår även i Nationalencyklopedins Ordbok som säger följande:
(Vad jag vet får man citera därifrån om källan anges, annars får moderator ge mig bannor...)

"generation [-o´n] subst. ~en ~er
Ordled: gen-er-at-ion-en
· grupp av (samtliga) individer i ungefär samma ålder ofta i ett land el. i ännu större sammanhang men äv. om släktled; vanl. med tonvikt på förhållandet mellan föräldrar och barn {®släktled}: generationsklyfta; generationsmotsättning; mellangeneration; de är sysslingar och tillhör alltså samma ~; de som blev vuxna under första världskriget sades tillhöra en förlorad ~; den äldre ~en har ofta svårt att förstå den yngre
Bet.nyanser: a) om tidrymd från det att en levande varelse föds tills den får egen avkomma, för människans del i genomsnitt ca 30 år {®mansålder}: under ~er har den gamla smedjan försett orten med redskap av alla de slag; på tre ~er har det inte fötts någon flicka i släkten b) försvagat: ~er av skolpojkar minns honom som en underbar lärare c) med tonvikt på vad som är typiskt för (vissa) personer i en viss åldersklass: generationsroman; generationssymbol; biogeneration; flygargeneration d) om företeelser av samma slag tillhörande samma utvecklingsstadium: en ny ~ TV-mottagare; femte ~ens datorer e) (biol.) om fas som börjar med att en individ uppkommer genom en fortplantningsprocess och slutar i samband med påföljande fortplantningsprocess: generationsväxling
Konstr.: en ~ (av ngra), en ~ (ngra)
Hist.: sedan 1766; av lat. generatio 'födande; släktled'; jfr generera"

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)