det ær inget ord, det ær ett læte ;)
Har før mig att det kommer från amerikanska "tonårs-filmer" och anvænds før att påpeka det uppenbara.
Varifrån kommer detta hemska "ord" ?
10 svar · 483 visningar · startad av netslave
Varifrån kommer detta hemska "ord" ?
det ær inget ord, det ær ett læte ;)
Har før mig att det kommer från amerikanska "tonårs-filmer" och anvænds før att påpeka det uppenbara.
Rufus skrev:
netslave skrev:
Aha! :)
"Alla" tonåringar verkar använda det numera. :(
Tack vare Grynet.
Dah! ( ;))
Är det därifrån det kommer. Använder "ordet" nästan dagligen (i talspråk) numera.
Peeer skrev:
Rufus skrev:
netslave skrev:
Aha! :)
"Alla" tonåringar verkar använda det numera. :(
Tack vare Grynet.
Dah! ( ;))
Är det därifrån det kommer. Använder "ordet" nästan dagligen (i talspråk) numera.
Det är nog inte därifrån lätet ursprungligen härstammar, men styggelsen är i vilket fall svensk distrubitör av det.
Tror att det kommer från Homer Simpson. Hans kända ljud doh har blivit daaaa på svenska. :)
Nej, "doh" och "duh" är två väsensskiljda uttryck. "Doh" används för att uttrycka förvåning eller irritation riktad mot en själv eller ens egen situation, medan "duh" används för att uttrycka ogillande mot andra, på grund av deras dumhet. Jag tror nog att Grynet använder "duh" och inte "doh".
Nu vet ni :stud ;)
Man kan egentligen inte säga att "duh" kommer från Grynet. Hon snarare speglar en slags extrem tonårskultur än att skapa en. "Duh"-uttrycket har helt klart ett Amerikanskt ursprung. :)
F.öv. undrar jag om det finns någon slags "synonym" till duh/daa som inte låter så fjortis. :)
En suck och himlande med ögonen, kanske?
Daaa betyder ja på ryska! :P
Jag måste säga att jag själv använder ordet 'daaaa' väldigt mycket. Oftast så här: "Men daaaa?".