webForumDet fria alternativet

Lära sig Engelska?

Språk

5 svar · 661 visningar · startad av Rodan

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Det är så att jag är väldigt intresserad av engelska.
Men jag vill lära mig mer, jag kollar mycket på amerikansk/brittisk tv, läser tidningar/böcker på engelska etc.
Men jag vill lära mig mycket mer,
Så frågan är, finns det någon avancerad engelska kurs på nätet?

Peace Out!

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Du går väl i gymnasienivå? Har de inte en Cambridge-engelska-kurs? :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Lära sig Engelska?

Rodan skrev:

Men jag vill lära mig mycket mer,

Den engelska jag har lärt mig har jag lärt mig genom att praktisera och den är tillräckligt bra för att ha lurat engelsmän ett par gånger. Till saken hör att mitt betyg i engelska från gymnasienivå inte är mer än måttligt.
Det jag vill förespråka är alltså praktik före teori. Böcker och filmer är bra lärare, men vill du lyfta dina kunskaper ytterligare en nivå så är det förmodligen praktik som gäller.
Konversera med någon skriftligen/muntligen som är uppväxt i ett engelspråkigt land. Be personen att korrigera alla dina misstag, uttalsfel, gramatikfel, nyansfel m.m. (Det brukar vara svårt att hitta en person som verkligen fixar det då de flesta vill vara artiga...)
Lycka till. :)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Re: Lära sig Engelska?

Rodan skrev:

.... Men jag vill lära mig mycket mer,
...

Nu vet inte jag var du bor, men Folkuniversitetet ger kurser i engelska på kvällstid på alla möjliga nivåer från "kan inget" till "Conversational english" där man ska kunna massor för att kunna delta.

En utmärkt idé är att du letar rätt på något internationellt community på nätet som diskuterar (på engelska) något intresse som du har. Gärna ett aktivt community där netslang är avskytt. Ska du hänga med i diskussionerna måste du då både läsa och skriva engelska en hel del. Dock måste du vara medveten om att om det är hyfsad nivå på din engelska när du startar kommer hälften av deltagarna att vara sämre än du, och det KAN även gälla engelsmän och amerikaner. Så det måste inte vara du som stavar fel eller har fel ordföljd... Trots allt är detta ett bra sätt att höja sina engelska kunskaper. Blir du tillräckligt intresserad av community:t kanske du börjar använda engelska dagligen efter ett tag.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

LeonL skrev:

Du går väl i gymnasienivå?

För mig går en som är född 88 i 4an på mellanstadiet.
Ligger jag efter? :q :e

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Melea skrev:

LeonL skrev:

Du går väl i gymnasienivå?

För mig går en som är född 88 i 4an på mellanstadiet.
Ligger jag efter? :q :e

Jag vet inte hur det är i Kalmar men i resten av sverige är man 16 år och skall börja gymnasiet. :p

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)