webForumDet fria alternativet

Kan man tävla ut något?

Språk

5 svar · 493 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Att man deltar i en tävlig och tävlar om priser är jag helt på det klara med, men i en jingel på lokala reklamradion "tävlar de ut böcker till smarta deltagare"...

Är det bara jag eller låter det ganska bakvänt på nåt sätt? :q

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Lottar ut brukar det ju vara.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Men oftast får man inte lotta ut saker för då faller det under lotterilagen. Det brukar man komma undan med att man måste ange nån vettig slogan eller liknande (så att den som vinner inte är slumpartat vald).

Angående att man säger "tävlar ut" kan vara en hint om att dom "lottar ut" men säger "tävlar" för att inte "åka dit". Vad vet jag :) Ren gissning dock :) Antagligen är det så enkelt som att dom inte kan korrekt svenska :)

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Tänker på den där tvättmedelsreklamen där de sa "Inte bara rent, men överraskande rent". Reagerade på det så fort jag hörde det. Nu har de tagit sitt förnuft till fånga och säger "utan" istället för "men", vilket helt enkelt betyder att det var ett slarvfel. Kanske är samma sak här - de har kanske stressat fram repliken utan att tänka på att det faktiskt låter helt marocko. Eller som ovantecknad föreslog - de kan inte korrekt svenska. ;)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

nej, men man kan tävla om något.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

aasah skrev:

nej, men man kan tävla om något.

Instämmer. Att "tävla ut" låter som ett bakvänt lotteri.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)