E ejick Medlem sedan mars 2001 895 inlägg Frågan 28 maj 2004 20:23 #1 Jag var lite inne på detta med tråden om datortillbehör:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=101650&forumid=109
Men jag är nu lite intresserad av roliga ändringar, så som schema blir schematat och bokhandel blir boklådor(!)
Är det någon som sitter på andra oväntade plural?
Rufus Medlem sedan mars 2004 754 inlägg Heter garage garage i plural eller blir det någon tvist på det?
altack Medlem sedan feb. 2004 2 594 inlägg Examen blir examina... tror jag. :q :)
A aasah Medlem sedan mars 2003 4 471 inlägg Re: Singular till plural
ejick skrev:
.... Men jag är nu lite intresserad av roliga ändringar, så som schema blir schematat och bokhandel blir boklådor(!)...
:q
Ett schema - flera scheman
En bokhandel - flera bokhandlar (Inköpsställe för böcker)
En boklåda - flera boklådor (box med böcker)
Rufus skrev:
Heter garage garage i plural ...
Ja.
altack skrev:
Examen blir examina... tror jag. :q :)
Rätt. :)
altack Medlem sedan feb. 2004 2 594 inlägg E ejick Medlem sedan mars 2001 895 inlägg Då kan vi utläsa fäöljande:
Schema blir schemata
jag råkade smyga till ett extra t.
Bokhandel blir mycket riktigt boklådor :birp
dectgap Medlem sedan sep. 2002 1 655 inlägg
ejick skrev:
Bokhandel blir mycket riktigt boklådor :birp
Vad har du för belägg för det?
Det jag kan utläsa ur SAOL och Nordstedts ordbok är att "bokhandel" och "boklåda" har snarlika betydelser, men det är ändå två skilda ord som i plural böjs som man väntar sig ("bokhandlar", "boklådor").
fiddler Medlem sedan juli 2002 3 617 inlägg En bokhandel - flera boklådor är väl ett av de mer kända exemplen på gamla böjningar som känns lite udda. :)
Tema - temata
Cello - celli
Y yohpops Medlem sedan feb. 2001 1 198 inlägg Vad heter bikini i plural?
bikinis?
bikiner?
bikiniar?
bikinisar?
E erre Medlem sedan maj 2000 1 215 inlägg Men numera är det ju hett att hänvisa till förståelse i knepiga språkfrågor. Kan inte pluralformen "boklådor" gravt missuppfattas?
fiddler Medlem sedan juli 2002 3 617 inlägg
erre skrev:
Men numera är det ju hett att hänvisa till förståelse i knepiga språkfrågor. Kan inte pluralformen "boklådor" gravt missuppfattas?
Absolut! Det är nog inget man bör propsa på att folk ska använda i dagligt tal, men gör du en sökning på Google kommer du att få mängder med träffar i just den betydelsen.