webForumDet fria alternativet

De och Dem

Språk

12 svar · 648 visningar · startad av MatsJ

Medlem sedan apr. 2004459 inlägg
Frågan#1

En sak som jag har viljat veta länge nu är reglerna för när det ska vara de och när det ska vara dem.

Hur lyder dessa?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Hej!

Ett ställe att börja läsa på är ofta susning.nu, som ofta har något intelligent att säga. Om inte annat för att få tips för att söka sig vidare.

Välkommen hit skall du också vara! :)

Mvh

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

En bra regel är att tänka sig att man skall säga samma mening, fast ersätta de/dem med vi/oss.
Exempelvis;
Det är dags för dem att gå nu.
Det är dags för oss att gå nu.
De ska resa bort.
Vi ska resa bort.

De = Vi
Dem = Oss

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: De och Dem

MatsJ skrev:

En sak som jag har viljat veta länge nu är reglerna för när det ska vara de och när det ska vara dem.

Hur lyder dessa?

Dem efter åt, till och för.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Jag känner det bara på mig, det är enklast.

Jag menar:

Dem gick och hälsade på de.

Det låter väl hyfsat fel? :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jamför gärna med vi/oss med de/dem. ;)

Medlem sedan apr. 2004459 inlägg

Tack för alla svar!

@nders skrev:

Välkommen hit skall du också vara! :)

Jag känner mig redan som hemma! ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag irriterar mig bara mer och mer på att så många envisas med att enbart skriva "dem" utan att ens läsa hur illa det låter. Är man så osäker så är det betydligt bättre att skriva "dom" än att använda ordet "dem" felaktigt.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

SirPeter skrev:

Jag irriterar mig bara mer och mer på att så många envisas med att enbart skriva "dem" utan att ens läsa hur illa det låter. Är man så osäker så är det betydligt bättre att skriva "dom" än att använda ordet "dem" felaktigt.

Håller verkligen med, finns ju bara här på wF en hel bunt. Nästan som man borde skapa en tråd i wF's funktioner om en parsningsfunktion ;)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

SirPeter skrev:

Håller med. Men å andra sidan så vet de inte mer om man inte säger till dem. ;)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

En liten fundering: Är det här en åldersfråga? Är de och dem på väg bort för gott tror ni?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

fiddler skrev:

En liten fundering: Är det här en åldersfråga? Är de och dem på väg bort för gott tror ni?

Mycket av det här att man tycker att särskrivningar och andra språkrelaterade problem har ökat tror jag har att göra med att skrivandet har ökat. Förr i tiden var det bara de som var intresserade av att skriva som skrev, och det mesta korrekturlästes. Idag är det inte så. Med datorteknikens intåg har alla blivit skribenter. Mail, sms, diskussionsforum, med mera. Och det är ju populärast bland ungdomarna.

Därför tror jag man ser denna trend med ökande stav- och syftningsfel. Jag tror alltså inte folk har blivit sämre, utan det är bara så att det märks allt tydligare i all denna skrivhysteri.

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg

och det gör mig (en icke-svensk tjej) förvirrad också!!!! :)

SirPeter skrev:

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)