webForumDet fria alternativet

en eller ett?

Språk

12 svar · 4 700 visningar · startad av Quid

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg
Frågan#1

Vad är det som bestämmer om det ska vara en eller ett framför ett ord, typ en stol, ett bord.

Finns det några ord som man kan säga både en och ett framför?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Finns det några ord som man kan säga både en och ett framför?

Racket är väl det mest omstridda.
De flesta vill uttala det som "ett racket" medans det tydligen ska vara "en racket".

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

Svenskans obestämda artikel (och därmed genus) följer inga egentliga regler. Ska du chansa så välj "en" eftersom ca 75% av svenskans substantiv har n-genus.

Vissa tumregler finns dock:
De flesta levande varelser har n-genus. Undantag är exempelvis "barn", "biträde" och "lamm".

Sammansättningar med t-ord förblir t-ord, t.ex. "statsråd"

Observera att genus i vissa fall är betydelseskiljande! Exempelvis en/ett plan, en/ett led eller en/ett nöt.

Ord som svenskarna brukar vara oense om när det gäller en/ett är exempelvis "kex", "apelsin" och "test".

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Jag hade en kompis som hade svårt med det där eftersom han inte hade svenska som modersmål. Jag tipsade honom om att ta ordet i bestämd form (barnet, mamman, stadsrådet, flygplanet, stenen) vilket tydligen var lättare av någon anledning. Sedan var det bara att kolla vilken bokstav ordet slutade på (n eller t) och koppla det till en (n) eller ett (t).

... fast jag vet inte hur väl det stämmer. Det hjälpte honom i alla fall.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Gislaved.net skrev:

Jag hade en kompis som hade svårt med det där eftersom han inte hade svenska som modersmål. Jag tipsade honom om att ta ordet i bestämd form (barnet, mamman, stadsrådet, flygplanet, stenen) vilket tydligen var lättare av någon anledning. Sedan var det bara att kolla vilken bokstav ordet slutade på (n eller t) och koppla det till en (n) eller ett (t).

Det bör väl stämma jämt...

En/ett borr.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nu var det längesen jag pluggade svensk grammatik och jag avskydde det, men ändå...

Ett äpple = neutrum
En apelsin = reale

Någon som fanns arkiverat långt bak och jag vet inte om det stämmer, men nån annan kanske vet? :)

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

Gislaved.net skrev:

Precis så brukar jag göra.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

En/ett kompass.

:stefan: skrev:

Ett äpple = neutrum
En apelsin = reale

Nja, enligt de flesta moderna grammatikor har svenskan två genus, utrum (n-ord, "en") och neutrum (t-ord, "ett").

Benämningen reale lever förmodligen kvar, främst i mossig högstadiegrammatik, från den tid då svenskans substantiv hade fyra genus: maskulinum, femininum, reale och neutrum. Detta äldre system lyser ibland igenom när man kallar exempelvis klockan för "hon".

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Morph skrev:

Ett äpple = neutrum
En apelsin = reale

Nja, enligt de flesta moderna grammatikor har svenskan två genus, utrum (n-ord, "en") och neutrum (t-ord, "ett").

Benämningen reale lever förmodligen kvar, främst i mossig högstadiegrammatik, från den tid då svenskans substantiv hade fyra genus: maskulinum, femininum, reale och neutrum. Detta äldre system lyser ibland igenom när man kallar exempelvis klockan för "hon".

Sådärja, det där känner jag igen! Då lever jag kvar i min mossiga högstadiegrammatik från sent 80-tal och trivs bra med det... :e

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Morph skrev:

Ett äpple = neutrum
En apelsin = reale

Utrum har jag hört talas om. Men då var det bara som ett nytt ord för reale. Det var ingen som sa något om att maskulinum och femininum skulle bort. För övrigt verkar det konstigt att just maskulinum och femininum ryker, då dessa faktiskt är riktiga, existerande genus. För vem har väl mött någon som är av könet utrum eller neutrum? Finns det något i stil med RFSL för de som attraheras av utrummar?

UlfT skrev:

Utrum har jag hört talas om. Men då var det bara som ett nytt ord för reale.

Jo, utrum och reale är samma sak. :)

Anledingen till att maskulinum och femininum försvinner är att de saknar funktion i dagens svenska. Svenskan har sk grammatiskt genus, dvs distinktionen i genus har endast grammatisk funktion och berör böjningsformer, artiklar och sånt mysigt. Då räcker det med två genus.

Sambandet mellan sexuell attraktion och svensk grammatik får du gärna utveckla, det lät intressant. ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Morph skrev:

Anledingen till att maskulinum och femininum försvinner är att de saknar funktion i dagens svenska. Svenskan har sk grammatiskt genus, dvs distinktionen i genus har endast grammatisk funktion och berör böjningsformer, artiklar och sånt mysigt. Då räcker det med två genus.

Sedan finns det ju andra språk där man också har endast två genus, maskulinum och femininum, t ex franska. Där är ordens samband med könen endast att de böjs på samma vis som de explicit könsknutna orden. Vad som är mest logiskt, kan man ju diskutera. Men helt klart är att utrum och neutrum inte motsvarar några existerande kön. Därför känns det lite konstigt att tala om genus i dessa fall.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)