Frågan 23 mars 2004 10:14 #1 Det finns ett ställe på väven som heter mangakai. Deras officiella inställning är att engelska uttryck ska översättas på ett så direkt sätt som möjligt. "Website" har de tex översatt till vävsäte, FAQ till SPOFF (Svar på ofta förekommande frågor).
Kan någon enligt samma modell komma fram till något bra ord för "smilies"? (Förutom smilisar)
Engine^ Medlem sedan dec. 2000 3 887 inlägg SPOFF är faktiskt en lyckad direktöversättning :)
Smilies » Flinare?
Rikard Medlem sedan dec. 1999 17 055 inlägg
Den engelska benämningen är vanligast än så länge, men det finns förslag på svenska översättningar, t.ex: flinis, smilis eller gladman.
Källa: http://www.susning.nu/Smiley
altack Medlem sedan feb. 2004 2 594 inlägg Jag använder och kommer alltid att använda det engelska ordet "smiley". Det ordet är så gott som adopterat ju... :)
Web-Tor Medlem sedan nov. 2000 13 890 inlägg
SPOFF är faktiskt en lyckad direktöversättning
Det kan jag inte hålla med om eftersom "Svar På" inte ingår i det engelska uttrycket.
OFF (Ofta Förekommande Frågor) är bättre.
Marcus E Medlem sedan maj 2002 1 466 inlägg Emoticon är ett bättre ord än smiley eftersom det då kan handla om olika känslor och inte bara glädje.
På svenska blir det direktöversatt känsloikon. En annan översättning är känslouttryck.
Engine^ Medlem sedan dec. 2000 3 887 inlägg
Web-Tor skrev:
Det kan jag inte hålla med om eftersom "Svar På" inte ingår i det engelska uttrycket.
Det är ju helt riktigt. Det var min hjärna som inte fungerade som den skulle vid tidpunkten för inlägget :OO :)
G GunnarD Medlem sedan juni 2001 4 290 inlägg
Web-Tor skrev:
Jag skulle nog säga VOFF (Väldigt Ofta Frågade Frågor) eller möjligt viss OFF (Ofta Frågade Frågor).