webForumDet fria alternativet

Vilka är det som inte har humor - Hammarbyare eller vänsterpartister?

Sport

26 svar · 709 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

På sistasidan av Aftonblaskans Sportbladet har det varit en annons för derbyt i Superallsvenskan mellan AIK och Hammarby.

Det har blivit lite av tradition med småelaka annonser från hemmalaget inför dessa derbyn - hur kul som helst! :)

Men nuvarande annons har tydligen väckt ont blod hos visst folk... :e
Det är en bild på två hockeyspelare beredda för tekning, den ene i en vackert svartgul mundering och den andre i nåt grönvitt... :OO
Hur som helst har det "glidit isär" lite på den grönvite och det syns att han har puttenuttiga röda stringtrosor på sig. Gapskratt med andra ord - åtminstone från alla med lite distans till sig själva och tillvaron. ;)

Men nähä, några vänsterpartister har retat upp sig och tycker annonsen är kvinnoförnedrande (hur de nu lyckas med det, jag ser då inga kvinnor i annonsen..? :q) och kräver att annonsen dras in och vill ha en ursäkt från Aftonbladet och AIK... :e

Alltså, får man vara så trångsynt och tråkig? ;)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Extrema feminisiter och vänsterpartister haro outgrundliga vägar ibland. :x

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Vi äro många som icke begripa oss på dessa rabiata vänsterpartisters utspel.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag tror jag ska skriva en låt om folk som har för mycket fritid. Har ju hur mycket material som helst nu. :e

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Jag skrattade också gott åt annonsen, fler av den typen behövs för stockholmshockeyn! När intresset, tyvärr, ligger på det stadiet som det gör så behövs lite extra haussning.

Själv minns jag en härlig annons från DIF inför ett derby för ett antal år sedan, "Det finns bara ett stockholmslag i Elitserien - resten är bönder". Underbar!

Om vi återgår till annonsen så har jag lyckats komma fram till en konspirationsteori:
De som ligger bakom detta öppna brev tycker sig ligga i dålig dager hos tillträdande partiordförande Lars Ohly. Detta är en åtgärd för att vinna poäng hos Ohly då han som bekant är rättrogen... ;)

I övrigt: Kjell Kriminell kan dra åt....vidaberg!

Expressen skrev om det igår, i papperstidningen hade de exempel på annonser som varit tidigare gånger - från båda håll så att säga. :e
Tyvärr hittade de inte till nätupplagan. :l

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Hade annonsen varit lika rolig om man sett ett par kalsonger?

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

HakanS >>
Den hade varit ännu roligare då.

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Tycker bara annonsen är rolig, så farlig är den väl ändå inte? ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

HakanS skrev:

Hade annonsen varit lika rolig om man sett ett par kalsonger?

Vänsterpartist :q :p

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Vilka är det som inte har humor - Hammarbyare eller vänsterpartister?

Ja.

Whoa, det fungerade som det var tänkt i alla fall - AIK piskade Hammarby med 5-0! :o :bire

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

De annonserna är ju hur kul som helst! :e De där sk feministerna bara letar efter grejer att uppröra sig över, de borde skaffa sig ett liv! Om nu den senaste annonsen skulle vara förnedrande så är det väl för transvestiter, inte kvinnor, men så långt tänker inte vissa...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Innan någon påpekar det; detta är praktiskt taget självmord, jag vet. Och jag står för det.

celia skrev:

De där sk feministerna bara letar efter grejer att uppröra sig över, de borde skaffa sig ett liv!

Nej, det gör de inte. De letar efter saker som ställer det kvinnliga könet i dålig dager och som verkar direkt nedvärderande. Till exempel mansgrisiga reklampelare; av, för och med.. just det; män.

celia skrev:

Om nu den senaste annonsen skulle vara förnedrande så är det väl för transvestiter, inte kvinnor, men så långt tänker inte vissa...

Nä. Och vissa andra kanske inte tänker så långt som att vissa kvinnor kanske inte tycker om att bli jämförda med ett gäng 150-kilos-gorillor på en isbana som pucklar på varandra tills både tänder och hjärnceller flyger åt helvete. Att kalla ett ishockeylag för kärringar (nedlåtande ton mot kvinnor) på en nationell reklampelare kan nog mycket väl uppfattas som stötande.

Jag håller direkt med alla vänsterpartister, feminister, transvesititer och annat löst pack som tycker att det här är en annons som tagit ett övertramp, och det rejält. Även jag förstår budskapet och själva komiken i annonsen, så det är inte här problemet ligger. Problemet ligger i hur fruktansvärt hjärndöda respektive lags reklambyråer och ledningar är, när de hejar på en sådan här kampanj. Jag anser det som ett steg bakåt i den strävan vi har kommit igenom när det gäller jämställdhet. Speciellt då Sverige troligtvis är det land i världen som kommit längst inom detta område.

För de som inte är insatta kan tilläggas följande fakta:

• En feminist behöver inte nödvändigtvis vara en kvinna.
  • En feminist behöver inte nödvändigtvis bojkotta snygga kläder, genant hårborttagning eller sexuellt umgänge med män. Med andra ord; alla feminister är inte orakade, hyperaggresiva och fullständigt rabiata (som någon uttryckte det) flator som klubbar män som norskar gör med säl.
  • En annons/reklamsak kan vara kvinnorförnedrande utan att det är en kvinna med i bilden.
  • Jämställdhet är inte samma sak som All makt till kvinnorna. Jämställdhet är jämlikhet mellan könen, lika villkor och framför allt; en neutralare sexualsyn.

Idén för smutskastningskampanjen är bra, genomförandet borde dock ha skippats. Att låta sporten försvinna under glåpord, förnedrande antydningar och ett snöbollskrig likt det i lågstadiet, är något som borde lämnas över till klacken och deras hejdukar. Dunka på varandra, klä era motståndare i spetsunderkläder eller spotta på varandra så mycket ni vill, men se till att hålla det på arenan.

Grejen är den att väldigt många kvinnor/tjejer säkerligen förstår ironin och den hysteriska roligheten, men samtidigt så är väldigt många fast i någon slags limbo, där de inte reflekterar över vad som faktiskt är dem själva. Det viktigaste är den tunnaste stringtrosan, de styvaste bröstvårtorna och att se ut precis som de småkriminella porrstjärnorna på H&M's reklampelare. För att de har blivit intalade att så skall en kvinna vara i dagens samhälle, ingen reflektion, ingen ifrågasättning. Kvinnor får givetvis vara vem de själva vill, och det ska de också. Bara de inte faller i den typiska; jag måste ha bäst kropp, längst ögonfransar och mest Beyonce-liknande smink för att bli accepterad och omtyckt. När sedan dessa attribut används för att racka ner på kvinnor, så blir hela grejen lite bisarr. Är stringtrosan bara en manlig uppfinning för att kunna få kvinnan att förstå att de skall hålla sin plats, se ut som vi vill och inse sin underdådighet till de fysiskt mer överlägsna männen?

Jag tycker det stinker skit om reklamen, kort sagt. Jag tycker faktiskt att det stinker skit om de flesta som uttrycker feminister som rabiata, meningslösa och excentriska myggor som borde utrotas. Där har ni den manliga dominansen i ett nötskal, mina damer & herrar.

OveRRidE skrev:

Jag tycker faktiskt att det stinker skit om de flesta som uttrycker feminister som rabiata, meningslösa och excentriska myggor som borde utrotas. Där har ni den manliga dominansen i ett nötskal, mina damer & herrar.

Den sk feminismen som bla cirkulerar i media ÄR rabiat och manshatande. Allt som män gör är fel och allt som kvinnor gör är rätt... Nä, så länge de här feministerna får det de är ute efter dvs att sätta dit alla män som förnedrande, kvinnohatande grottmänniskor så är de nöjda. Det är väl inte jämställdhet? Jag vägrar att klumpas ihop med alla kvinnor bara för att jag är kvinna, likaväl som säkert många män inte heller vill klumpas ihop med alla andra män enligt gängse könsstereotyper. De borde arbeta för jämställdhet över hela linjen - män, kvinnor, invandrare, homos, hetros, metros och allt vad det heter - istället för att cementera stereotypen att alla kvinnor är förtryckta och alla män är förtryckare. Men om vi nu ska ha feministgrupper, var är i så fall männen? Varför finns det inga mansgrupper som reagerar på den mansbilden som framställs i tex media? Vill alla män ha tjejer som ser ut som objekt? Nä, fram för individualism och att man ska få vara som man vill oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet etc :birp

celia skrev:

OveRRidE skrev:

Jag tycker faktiskt att det stinker skit om de flesta som uttrycker feminister som rabiata, meningslösa och excentriska myggor som borde utrotas. Där har ni den manliga dominansen i ett nötskal, mina damer & herrar.

Den sk feminismen som bla cirkulerar i media ÄR rabiat och manshatande. Allt som män gör är fel och allt som kvinnor gör är rätt... Nä, så länge de här feministerna får det de är ute efter dvs att sätta dit alla män som förnedrande, kvinnohatande grottmänniskor så är de nöjda. Det är väl inte jämställdhet?

Nej, det är den inte. Det är däremot en bra kanal för att se till att det blir uppmärksammat. Det är väl inte så jävla konstigt att vissa människor (mindre seriösa än andra) skriker i högan sky när det händer sådana här saker; som bokstavligt talat tar oss tillbaks ett par hundra år i tiden.

Jag vägrar att klumpas ihop med alla kvinnor bara för att jag är kvinna, likaväl som säkert många män inte heller vill klumpas ihop med alla andra män enligt gängse könsstereotyper.

Det behöver du inte, det är precis det man är ute efter. Har du inte nått en bättre insikt redan nu, isåfall?

De borde arbeta för jämställdhet över hela linjen - män, kvinnor, invandrare, homos, hetros, metros och allt vad det heter - istället för att cementera stereotypen att alla kvinnor är förtryckta och alla män är förtryckare.

Det är därför vi har en jämställdhetsminister som heter Mona Sahlin. Huruvida hon sköter sitt jobb eller inte, det kan jag inte påstå att jag har koll på, men hon verkar iallafall engererad.

Grejen med jämställdhet för män är en helt annan sak och går inte ens att jämföra. Det är inte ens en kamp. Såvitt vissa män ser, så är samhället helt jämställt redan nu. Bevis, efter bevis finns dock för att sanningen är den motsatta. Varför finns det inte lika stora grupperingar för män som känner sig underlägsna kvinnor? Jo, för sådana grupperingar existerar inte. Män har inte sämre förutsättningar än sin könsliga motsvarighet. Kvinnor har sämre förusättningar på väldigt många plan dock, många varav du kanske inte ser, med de finns där. Så sluta babbla om att jämställdhet för män är en lika stor kärnfråga som kampen för kvinnorna är idag, för om man skall vara riktigt är ärlig; så är det inte. Och det vet du.

Man skall givetvis inte framställa kvinnor som offer hela tiden, men en inställningar liknande 'äsch, stå på er lite' fungerar liksom inte.

Men om vi nu ska ha feministgrupper, var är i så fall männen? Varför finns det inga mansgrupper som reagerar på den mansbilden som framställs i tex media? Vill alla män ha tjejer som ser ut som objekt?

Exakt. Vill alla kvinnor det? Det är fortfarande en fråga om sexuella och könsliga roller. Mannen är stor och stark och muskulös. Han skall jaga mat och tända eld. Kvinnan skall använda honungsschampo, sminka sig, träna yoga i sin nya Libressebinda som inte lämnar några spår och klänga på den grove mannen, samtidigt som hon åmar sig.

Är denna mansbild särskilt förnedrande? Visst är den en stereotyp, men knappast så pass påträngande att det blir besvärligt för män i sammhället till sådan grad som det är för t.ex. vissa kvinnor.

Nä, fram för individualism och att man ska få vara som man vill oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet etc :birp

Ja?

Man kan inte heller klumpa ihop alla feminister, det är klart att det finns seriösa och mindre seriösa feminister men de som hörs mest är tyvärr de som skriker högst (media) och inte de som är seriösast.

override skrev:

men samtidigt så är väldigt många fast i någon slags limbo, där de inte reflekterar över vad som faktiskt är dem själva.

override skrev:

Det är fortfarande en fråga om sexuella och könsliga roller. Mannen är stor och stark och muskulös. Han skall jaga mat och tända eld. Kvinnan skall använda honungsschampo, sminka sig, träna yoga i sin nya Libressebinda som inte lämnar några spår och klänga på den grove mannen, samtidigt som hon åmar sig.

override skrev:

Är stringtrosan bara en manlig uppfinning för att kunna få kvinnan att förstå att de skall hålla sin plats, se ut som vi vill och inse sin underdådighet till de fysiskt mer överlägsna männen?

:OO

Du verkar hellre reagera på att saker är kvinnoförnedrande än att de är mansgrisiga. Du gör det alldeles för lätt för dig! Sluta gömma dig bakom feminismen och fråga dig istället om du vill framställas som en hjärndöd, sexgalen muskelbyggande grottman. Du tar ju inte ens avstånd från den stereotypen! Nä, det är ju mycket enklare att bara se detta som en kvinnofråga och inte en humanistisk fråga...

override skrev:

Det är därför vi har en jämställdhetsminister som heter Mona Sahlin.

Märk att det heter jämställdhetsminister, inte feministminister!

override skrev:

Grejen med jämställdhet för män är en helt annan sak och går inte ens att jämföra. Det är inte ens en kamp. Såvitt vissa män ser, så är samhället helt jämställt redan nu.

>VISSA ja, men resten av den manliga befolkningen då?

override skrev:

Man skall givetvis inte framställa kvinnor som offer hela tiden, men en inställningar liknande 'äsch, stå på er lite' fungerar liksom inte.

Har jag sagt det??

override skrev:

Så sluta babbla om att jämställdhet för män är en lika stor kärnfråga som kampen för kvinnorna är idag, för om man skall vara riktigt är ärlig; så är det inte. Och det vet du.

Tala inte om för mig vad jag vet och inte vet :OO Det beror väl på hur man ser det. När kvinnor förnedras förnedras män också. INGEN av oss vill väl vara så som stereotyperna säger? Det handlar om att vi gemensamt måste arbeta för ett jämställt samhälle. Det går inte så länge vissa tycker att stereotyperna är ok :OO

override skrev:

citat:Nä, fram för individualism och att man ska få vara som man vill oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet etc

>Ja?

Eftersom du inte verkar ha något emot den manliga stereotypen du snackar om så kan du isåfall inte heller tycka att man ska få vara precis som man vill?

celia skrev:

Du verkar hellre reagera på att saker är kvinnoförnedrande än att de är mansgrisiga. Du gör det alldeles för lätt för dig! Sluta gömma dig bakom feminismen och fråga dig istället om du vill framställas som en hjärndöd, sexgalen muskelbyggande grottman. Du tar ju inte ens avstånd från den stereotypen! Nä, det är ju mycket enklare att bara se detta som en kvinnofråga och inte en humanistisk fråga...

Vad snackar du om egentligen? De exempel jag beskrev är en aningen humoriserad version av mannen som den skall vara enligt samhället och kvinnan som den skall vara enligt samma 'norm'. Något som jag inte tycker om. Således; hur kan du tro att jag vill passa i den rollen själv? För om du tror att mina citat om 'den store mannen skall jaga etc' speglar mina åsikter, så slutar diskussionen här, för då har du inte fattat ett skit av vad jag snackar om.

celia skrev:

Märk att det heter jämställdhetsminister, inte feministminister!

No shit, Sherlock! Låt mig hämta mitt anteckningsblock, för det där måste jag skriva ner.

Fundera en sekund över vilka frågor som bör prioriteras:

• Att minska det (mot männen) sexistiska framställandet av mansfiguren i media
  • Att se till att kvinnor får lika lön som män, samma chans till styrandepositioner och samma yrkesvalmöjligheter trots att de kan bli gravida.

celia skrev:

>VISSA ja, men resten av den manliga befolkningen då?

Vad är det med dem? Tydligen är det inte tillräckligt många, eftersom vi fortfarande har det som vi har det. (Och jag kan t.ex. gissa att de inte producerar förnedrande reklamkampanjer för ishockeylag, om man nu skall dra en så bisarr parallell.)

Eftersom du inte verkar ha något emot den manliga stereotypen du snackar om så kan du isåfall inte heller tycka att man ska få vara precis som man vill?

Men du missar ju poängen, goddammit.

Alla tjejer rusar väl för fan inte omkring i 20cm klackar, urringning ner till knäna och kjol som slutar ovanför midjan, enbart för att de vill göra det? Nej, det är för väldigt många något som anses rätt för en kvinna och därför blir det så. Att vara som man vill innebär i mångt och mycket att inte falla för vad samhället säger till dig. Sen om du vill springa runt och få knölar på fötterna, sminka dig som en hantverkare spacklar en tegelvägg och gud vet vad mer, så får du väl göra det. Men säg för fan inte att alla småtjejer/killar i dagens samhälle har kommit på allt det där själva.

celia skrev:

Det beror väl på hur man ser det. När kvinnor förnedras förnedras män också. INGEN av oss vill väl vara så som stereotyperna säger? Det handlar om att vi gemensamt måste arbeta för ett jämställt samhälle. Det går inte så länge vissa tycker att stereotyperna är ok

Kan du tala om för mig på vilket sätt mannen förnedras när kvinnan sitter på knä framför honom i någon obskyr p-rulle och skriker 'Mer, mer, mer!' i extas efter 60 minuters analsex i rappt tempo? Sen ejakulerar han i hennes ansikte. Det är ett horribelt exempel och det är en annan diskussion, men jag vet av erfarenhet att unga killar formas av det där och tjejer också.

Jag skrev:

1.. 2.. 3.. 4.. 5.. 6.. 7.. 8.. 9.. 10

Okey, lugn och fin. :D

Vafan!

Ta det där snacket i Politik om ni prompt måste - det här var tänkt som en putslustig tråd om en annons i det traditionenliga "kriget" mellan Stockholmslagen, inget annat! x(

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)