Jag sitter och kodar en resultattabell för en basketliga och skulle behöva lite hjälp av någon som vet hur man räknar ut en sådan tabell. Jag sorterar tabellen först efter poäng, sedan målskillnad, sedan målfaktor, och sist efter resultat från inbördes möten. Jag är dock osäker på vad som gäller för inbördes möten.
Säg att Södertälje och Ockelbo har mötts tre gånger och Södertälje vann 2 av dessa möten. Får ett lag ett poäng för varje vinst, eller hur fungerar det? Och hur sorteras det sedan i den slutgiltiga tabellen? Lägger man då ihop alla dessa poäng från alla möten mot alla lag?
Jag vet inte hur det räknas i basket, men är det lika som i fotboll så tar man till inbördes möten om flera lag står på samma poäng och en massa andra faktorer inte heller har skiljt lagen åt.
Hur som helst så gör man upp en tabell med enbart de lag som har lika många poäng och tar fram de matcher där lagen har mött varandra. Därefter räknar man precis som vanligt, 3 poäng för vinst, 1 poäng för oavgjort resultat och 0 poäng för förlust. Då får man fram en inbördes tabell och kan således få fram tabellplaceringar ur det.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e