webForumDet fria alternativet

NHL spel

Sport

13 svar · 409 visningar · startad av esra

Medlem sedan okt. 2000101 inlägg
Frågan#1

San Jose - Colombus inatt. Jag tippar på en vinst för hemmalaget. Har vi någon NHL freak här som kan säga om spelet är najs eller bajs?

mvh / esra

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

NHL är jäkligt svårtippat rent allmänt faktiskt, men jag skulle ta en titt på formen för de aktuella lagen och utgå ifrån det mer än hur bra lagen är rent poängmässigt/namnmässigt. NHL har tyvärr för många matcher och ett lag som Colorado kan åka på däng mot de dåligaste lagen för att vinna mot dom bästa.

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

San José är ju ett klart mycket bättre lag än vad Columbus är. Men precis som Jymdis påpekade så är det ju svårt att vinna alla matcher som man "bör vinna" så att säga. Man spelar ju 82 matcher ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

NHL-fråga: vid icing blåser domaren först när spelaren tar pucken efter att den passerat förlängd mållinje, i Sverige så blåser domaren när pucken passerar samma linje. Varför skiljer det sig?

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Därför att det är olika regler i Elitserien och i NHL.
I NHL så har det lag som har skickat ner pucken chans att hinna före och ta pucken, om de gör det så blir det inte icing, inte heller om målvakten tar den om jag inte missminner mig.

Det stämmer, anledningen till att vi inte har så kallad "touch-icing" i Sverige är att det uppstått en hel del farliga skador i och med touch-icingen. Vi säger att en spelare hinner först ner och nudda pucken så kommer det en annan spelare från motståndarlaget i fullfart och crosscheckat in spelaren rakt in i sargen, vilket har lett till en del riktigt äckliga skador. Men vad jag vet så kommer NHL genomgå en hel del regel förändringar om någon säsong, då man byter huvudansvarig för NHL.

Bland annat så ska man ta bort redline offside som fortfarande finns i NHL.

Redline offside borttagandet borde väl om nåt vara väldigt välkommet i NHL då det definitivt öppnar upp spelet.

Japp, tror även att man pratat om att göra om rinkarna till europeiska mått.

Jepps, NHL har ju problemet som vi hade här i Sverige i början på 90-talet, alldeles för få mål görs (vilket inte alls passar den amerikanska publiken) och för defensivt spel (vilket jag vill säga kommer ifrån bland annat att New Jersey vann titlar på sin superdefensiva spelstil under 90-talet). Lirarna får inget utrymme på grund av det och att det helt enkelt blivit för lätt att plocka bort dom. Väldigt tråkigt med sådant så vi får hoppas NHL lyckas komma bort ifrån det.

Fast jag tycker inte att det görs så lite mål ändå, på senaste tiden så är det många matcher som slutat med en utklassningsseger för ett av lagen. Dessutom så tror jag det största problemet är att målvakterna har alldeles för stora skydd. Även dessa regler ska göras om inom kort har jag för mig.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

BlueSaint skrev:

Det stämmer, anledningen till att vi inte har så kallad "touch-icing" i Sverige är att det uppstått en hel del farliga skador i och med touch-icingen. Vi säger att en spelare hinner först ner och nudda pucken så kommer det en annan spelare från motståndarlaget i fullfart och crosscheckat in spelaren rakt in i sargen, vilket har lett till en del riktigt äckliga skador. Men vad jag vet så kommer NHL genomgå en hel del regel förändringar om någon säsong, då man byter huvudansvarig för NHL.

Bland annat så ska man ta bort redline offside som fortfarande finns i NHL.

Intressant. Om ni såg på Canal+ idag så listade Calle hans tips på regeländringar och det var just det du nämnde ovan.

1 - Inför redline offside.
2 - Inför touch icing.
3 - Ta bort straffläggningen.

Jag håller definitivt med om att man skall ta bort straffläggningen, de andra vet jag inte eftersom jag är för dåligt insatt i hockeytaktik. :)

Straffarna ska helt klart bort, kör istället bara 5 minuters övertid 4 mot 4. Har inget av lagen lyckats göra mål efter övertiden, så ska man helt enkelt dela på poängen. Redline offside ska INTE införas igen enligt mig själv, touch icing kan man införa, tycker inte det gör så stor inverkan på spelet.

Nej, redline offside ska helt klart inte införas igen. Mycket roligare spel utan den reglen =)

Det känns verkligen som att Svenska Hockey Förbundet inte har någon egen vilja alls. Man måste hålla fast på principerna, annars kommer man döda sporten. Det går inte att byta regler varje säsong, först var det straffar, sen försvann dem, sen införde man dem igen osv. Det håller inte, håll fast vid reglerna, det kommer gynna spelet!

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)