För att få upp tempo exempel från 4 min/km till 3,20 min/km är det ett bra sätt att använda sig av löpband då och tvinga sig att hålla den fart man ställer in, till exempel köra intervaller och ställa in farten en bit över tävlingsfarten man har idag?
Nja, risken finns ju att man kör totalt slut på sig själv innan träningen egentligen börjat ge någonting. Det är bättre att springa på procent av maxkapacitet, istället för att försöka tvinga sig att hålla samma hastigheter i intervallerna. Ut och spring intervalllöpning i skogen, det är vad jag rekommenderar. :)
Det är där problemet kommer: Ut och springa i skogen här i Jämtland från och med november december och 5-6 månader framåt så har man snö till knäna! Då måste man hitta alternativ träning och det är det jag försöker få fram
Har ni inga upplysta slingor att springa på? Det måste ju finnas elljusspår i Östersund. :)
Alternativ kan ju vara att springa på en cykelbana, om du har bra skor som tar den största stöten från det hårda underlaget. Det är inte kul att sabba sina knän för lite löpning... :l
Det är där problemet kommer: Ut och springa i skogen här i Jämtland från och med november december och 5-6 månader framåt så har man snö till knäna! Då måste man hitta alternativ träning och det är det jag försöker få fram
Fram med skidor eller leta upp närmaste simhall och kör ett rejält pass simning, lovar att det tar ;)
Nu springer jag på:
10km - 39.37
halvmara - 1.31.40
maraton - 3.58.58
Mitt mål med 2004 är att på
10km komma under 39 min
Halvmara springa under 1.25
maraton springa under 3.15
Målet att nå när jag är som bäst (tidgräns 2010) är
10km under 34 min
Halvmara under 1,15
maraton under 2,50
För mig är löpningen mer än bara ett sätt att röra på sig, jag läggar över 10h/vecka på träning, 1h av dessa 10 är styrka för överkroppen. Så skor och utrustning har jag för stora belopp.
Jag köper i snitt 2 par skor / år.
Det är nu som denna kluriga fråga kommer eftersom vinterväglaget här i norr gör att det är svårt att köra tempopass ute, hur ska man lägga upp ett intervallpass på löpband? Första gången någonsin som jag tränar på löpband, vill ni veta mer vad som händer med träning osv. för mig så finns ju min hemsida! ;)
Ok, du vill alltså inte träna upp din löpnabbhet ( Explosivitet ) utan mer generell snabbhet samt din kondition. Då passar Qimens förslag in ändå ( Sorry ;) ). :)
Att träna den typen av intervall bör ju gå alldeles utmärkt på löpband, eftersom att du kör längre intervall och inte exploderar till en fruktansvärt takt. Sätt intervallen på 30% -> 70% ( Av din maxkapacitet ) eller liknande, och kör så länge du orkar. Ett intervall på 2 min. långsam och 1½ min. snabb takt kanske kan vara något? Det här är något som är helt individuellt, och du får känna dig fram dina första gånger på bandet. Ju lägre procent av din maxkapacitet desto längre orkar du ju hålla den snabba takten av intervallet.
Hur som helst skulle jag ändå rekommendera utomhuslöpning. :p ;)