nej domaren avgjorde matchen.
Finalen...
35 svar · 751 visningar · startad av wmaster · sida 2 av 2
Frågan, av wmaster
Vill inte skylla på domaren, Tyskland var troligen det bättre laget men det är pinsamt att det ska avgöras på en felbedömd frispark. Svensson brytning var för feon helt regelrätt. :x
Läs frågan i sin helhet →jaja, men det är odiskutabelt att domaren är en avgörande faktor
rozie »
Du har missuppfattat det här.
• Dommaren dömmer matchen.
• Spelarna avgör matchen.
Du är en sån som skulle kunna säga att publiken avgjorde matchen för att det var nån på 43:e raden som visslade mitt i ett svenskt anfall... eller att Sverige förlorade för att dom hade motgräs.
Det är säkert inte lätt att vara domare i sådana sammanhang. Men det är ju ingen ursäkt alls att denne 'missat' svenskornas överträdelser - det gör ju bara saken ännu värre. En domare ska inte samla creds hos ett lag och sen dömma vidare med avseende på dessa creds. Det är den omedelbara situationen som gäller och inte vad som hände en kvart tidigare. Den frisparken hade varit omtvistad oavsett vem som dömmer och i vilken typ av match så det är på intet sätt ett utpekande mot just denne domaren.
Tyskorna var kanhända lite starkare, men med tanke på de chanser svenskorna skapade hade det lika gärna kunnat bli guld istället för silver, så självklart blir domslutet ännu mer omtvistat än om det var i grundspelet.
Web-Tor skrev:
Du är en sån som skulle kunna säga att publiken avgjorde matchen för att det var nån på 43:e raden som visslade mitt i ett svenskt anfall... eller att Sverige förlorade för att dom hade motgräs.
Själv skyller jag på Markus Allbäck! ;)
En domare tar många "felbeslut" under en match. Dom ska uppfatta situationen och bestämma sig under loppet av några hundradels sekunder. ALLA domare gör misstag under en match. Tyvärr så gjorde denna domaren just detta i ett olyckligt läge. Thats life..
Men men, Sverige tog VM-Silver, gläds åt det istället :)
Sen att tyskarna var så mkt bättre tycker jag är skitsnack!
rozie skrev:
nej det var inte det enda fel hon gjorde. men detta inträffade i en pressad förlängning, i ett superbra läge.
Jo, frisparkar 35 meter från mål långt ut mot sidlinjen är kända som extremt bra lägen. :OO
Den enda man kan lasta för målet är Kicki Bengtsson som gjorde sitt enda misstag i matchen i den nickduell då Nia gjorde mål.
Tittar man generellt över matchen så var Tyskland klart bättre. De hade under större delen av andra halvlek en massiv press, en sjuklig press på svenskorna för att tala klarspråk. Det var inte många i det svenska laget som var godkända under denna press, faktum är att de enda som gång på gång gjorde bra insatser var Jönsson i målet och Ljungberg och Svensson på topp. I övrigt var det väldigt mycket tjong. Man lät tyskorna komma runt på Sveriges vänsterkant och hela tiden måtta inlägg eller skott.
En klart rättvis seger.
Web-Tor skrev:
rozie »
Du har missuppfattat det här.
• Dommaren dömmer matchen.
• Spelarna avgör matchen.Du är en sån som skulle kunna säga att publiken avgjorde matchen för att det var nån på 43:e raden som visslade mitt i ett svenskt anfall... eller att Sverige förlorade för att dom hade motgräs.
nej jag är en sån som rättar dina stavfel. dömer och domaren stavas inte med dubbelkonsonanter.
ursäkta mitt lilla angrepp, men jag hatar när människor tror att de förstår sig på mig och berättar för mig hur jag kommer att reagera.
* domaren borde dömt matchen bättre och avgjorde det hela
* spelarna borde fått avgöra själva.
* tyskland var inte alls klart bättre (möjligen i förlängningen)
rozie; innan du börjar klaga på nån annans stavning borde du se över hur du skriver själv.
Jag såg inte matchen utan hade den bara på i bakgrunden och tittade lite då och då, sammanlagt såg jag nog en halvlek och jag tycker det är konstigt att det inte avgjordes långt innan GG.
Sen att börja klaga på en domare är både onödigt och korkat, ska vi klaga domare kan vi göra det efter varenda gång Anders Frisk dömt en MFF match.
Jag har själv varit domare innan och vet hur svårt det är. Du kan omöjligt dömma en perfekt match. Det är alltid något läge du uppfattar på ett annat sätt än de som är inblandade i duellen eller de som sitter i soffan och äter popcorn och har jävligt lätt att döma själv, så som det låter på vissa här så tror man nästan ni har alla stegen i en domarutbildning och en VM-match är vardagsmat.
Men men, det kanske är bättre man sätter upp kameror i alla vinklar eller sätter in 10-20 domare så det omöjligt begås några misstag, så att efter en situation uppstår tar man en paus och låter domarna gå igenom och analysera vad som bör ske.
All heder till folk som vill ställa upp som domare!
Tycker inte att man automatiskt 'skyller' på domaren när man visar sin frustration över dennes agerande. Likväl som att man kräver lite extra finess hos spelare på den nivån, så kräver man även extra hög kompetens hos en domare på den nivån - så är det bara. ;)
rozie skrev:
tyskland var inte alls klart bättre (möjligen i förlängningen)
Herregud, andra halvlek agdes helt av tyskarna, med undantag for de sista fem minuterna da Sverige lyckades skapa lite chanser pga av tyskarna flyttade upp lagdelarna.
Sa fort Sverige fick tag pa bollen chansade man med en langboll och hade inget eget spel.
Tankarna gick stundtals till en viss semifinal 1994.
Visst, det var trakigt att Sverige inte vann, men det gar inte att klaga pa att resultatet inte var rattvist.
Att sedan saga att domaren avgjorde matchen kanns valdigt langsokt. Det hade varit en annan sak om det hade handlat om en straff, en frispark vid straffomradeslinjen eller en felaktig utvisning.
Den svenska forsvararen forlorade nickduellen och malvakten gjorde en tavla. F.o. tycker jag malvakterna i dam-VM varit fruktansvart daliga.
PeW skrev:
Tycker inte att man automatiskt 'skyller' på domaren när man visar sin frustration över dennes agerande. Likväl som att man kräver lite extra finess hos spelare på den nivån, så kräver man även extra hög kompetens hos en domare på den nivån - så är det bara. ;)
Och precis som domarna gor spelarna pa den nivan misstag.
rozie skrev:
tyskland var inte alls klart bättre (möjligen i förlängningen)
Vi kan väl se vad en del "experter" tyckte om matchen
Svenskorna var besvikna och upprörda, men särskilt orättvis var i ärlighetens namn inte den tyska segern.
Först måste det påpekas, med emfas, att Tyskland, sett över matchens samtliga 97 minuter, var det bättre laget.
Det var väl ungefär 15-4 i klara målchanser. Tyskland dominerade när det behövdes, där det behövdes - det krävs inte mer i fotboll.
Det var inte domaren som avgjorde
...
Att Victoria Svensson var upprörd var väntat och kanske förståeligt, att Marika Domanski-Lyfors attackerade domaren luktade dålig förlorare och att expertkommentator Pontus Kåmark tyckte att ett domarmisstag avgjorde VM-finalen var, som kollegan Tina Nordlund snabbt insåg, pinsamt.
...och så lite statistik från matchen
Mål: Sverige 1 - Tyskland 2
Skott: Sverige 13 – Tyskland 21
Hörnor: Sverige 2 – Tyskland 24
Detta tyder väl ändå på ett visst övertag?
Hittar du några stavfel går det bra att kontakta mig via PM
rozie skrev:
* tyskland var inte alls klart bättre (möjligen i förlängningen)
Jag tror att någon missade att titta på TV:n under matchminut 45-80. :OO
Ja usch.. dom var överlägsna ett tag där. Det är så att man önskar att deras vinnarmål skulle ha kommit där istället.
Okkido skrev:
rozie; innan du börjar klaga på nån annans stavning borde du se över hur du skriver själv.
hmm... min "klagan" var mest en markering och det tycker jag framgick klart i mitt inlägg.
Men du får gärna utveckla vad jag bör titta på i mina inlägg.
Om tyskornas mål hade kommit under deras övertag i andra halvlek hade jag köpt det. tyvärr var domarens felaktiga avblåsning i förlängningen istället avgörande.
Webtor, nej jag kommer inte använda mig av PM-funktionen för att påpeka stavfel. Läs ovan.
Möjligen kan jag gå med på Kims förklaring att jag blundade när det gick dåligt för mina favorittjejer ;)