webForumDet fria alternativet

Riktig fotboll

Sport

108 svar · 4 158 visningar · startad av Theon · sida 6 av 6

Frågan, av Theon

Jag såg i går kväll för första gången en hel fotbollsmatch. Det var verkligen rätt tillfälle att debutera. Jag fick se drygt 90 minuters koreografisk manifestation präglad av klok taktik, lagsammanhållning, målmedveten offensiv och individuella prestationer med hög kvalitet. Jag har tidigare mer eller mindre av misstag råkat se korta episoder av manlig fotboll hemma hos någon entusiast som envi

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det var inte domarens fel att Tyskland hade press på Sverige, men nog är det snopet att just en domarmiss föranledde Tysklands vinst. Visst är det mänskligt att fela och visst är en domare lika mycket människa som alla andra, men jag tycker allvarligt talat att man kan och bör ha större krav på domare i en vm-final, än annars.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jo, jag var mycket förvånad att hon fick döma den här matchen efter hennes insats i Brasilien matchen. :)

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Puh..
Naturligtvis var det trist att Sverige förlorade på en enkel miss eller ett felaktigt domslut, men utan tidigare tur och domarmissar kanske det inte blivit ens silver.

Om det vet vi inget, men vad vi vet med stor säkerhet är att svensk damfotboll firat sin hittills största triumf med detta vm-silver samt att det nu är dags att ge eliten i damfotboll samma möjligheter att träna som herrarna har.

Med finansiering på samma nivå kommer damerna att ta OS-guld i sommar.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Theon skrev:

Puh..
Naturligtvis var det trist att Sverige förlorade på en enkel miss eller ett felaktigt domslut, men utan tidigare tur och domarmissar kanske det inte blivit ens silver.

Om det vet vi inget, men vad vi vet med stor säkerhet är att svensk damfotboll firat sin hittills största triumf med detta vm-silver samt att det nu är dags att ge eliten i damfotboll samma möjligheter att träna som herrarna har.

Med finansiering på samma nivå kommer damerna att ta OS-guld i sommar.

En utopi, min gode vän, en utopi. Damerna kommer aldrig få samma möjligheter som herrarna. Publikintäkter är A och O inom fotbollen och damernas publik är inte i närheten av herrarnas.

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

Nu har jag (och säkert fler av er) haft möjligheten att jämföra två matcher. Herrarnas landskamp på lördagen och damernas på söndagen. Jag skriver därmed denna gång min åsikt med bläck: damfotboll är roligare att titta på.

Det enda som saknas är lite mer uthållighet och snabbhet. Uthålligheten kan de bättra på men snabbheten blir nog inte bättre.. Kan det bero på tyngre lår och bak? men frågan är om det inte är det lite långsamma spelet som gör det så mycket mer spännande! Det öppnar upp för fler fler lägen! jag är kluven...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Men du kan väl inte jämföra en VM-final med en kvalmatch där det ena laget inte har något att spela för? :x

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Trevlig match, men synd att den fick ett så abrupt slut. :(
Var kan man se Victoria Svenssons dubbeltunnel nånstans?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Web-Tor skrev:

Men du kan väl inte jämföra en VM-final med en kvalmatch där det ena laget inte har något att spela för? :x

Exakt. Då kan vi ju lika gärna jämföra gårddagens final med herrarnas bronsmatch -94 eller gruppspelsmatchen mot England i EM -92 där Sveriges "one-tuoch-football" vid 2-1-målet var något av det läckraste ett svenskt landslag presterat.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

PeW skrev:

Det var inte domarens fel att Tyskland hade press på Sverige, men nog är det snopet att just en domarmiss föranledde Tysklands vinst. Visst är det mänskligt att fela och visst är en domare lika mycket människa som alla andra, men jag tycker allvarligt talat att man kan och bör ha större krav på domare i en vm-final, än annars.

MYCKET STÖRRE KRAV! :e

Speciellt i kvinnofotboll, där sverige har en chans ialla fall! :P

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)