webForumDet fria alternativet

Fotbolls-VM 2006 på TV?

Sport

6 svar · 216 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Sitter och läser Kolla – lämna inte tv-soffan där Remy Nilsson, sportchef på SVT, säger att man inte har kontrakt för fotbolls-VM 2006.

Artikeln skrev:

Annars har vi säkrat de stora mästerskapen framöver, undantag fotbolls-VM 2006.

Ska man tolka det som att SVT inte får visa VM eller att de bara inte har säkrat kontraktet än? Någon som vet hur det ligger till?

Vore ju minst sagt förödande om pajas-TV4 fick rubbet. :l

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Var det inte på väg till TV3, läste någonting sådant för länge sedan. Men det kanske inte blev någonting av med det, eller så var det VM 2002 som menades. :)

Edit: Det var 2002 som menades, hittade såklart två gamla artiklar hos Aftonbladet när jag postat inlägget.

Men med tanke på den här artikeln så verkar ju precis vad som helst kunna hända. Om ett år kanske man ser på Premier League på SVT (vilket i och för sig vore riktigt kul!) men kör Canal+ för att se direktsändningarna från landskamperna. Det vore ju inte heller helt fel för då kanske Hegerfors kommenterar landslaget igen. :D

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Men det vore synd för alla fotbollsälskande svenskar att inte kunna se landskamperna i SVT. Blir väl ungefär som hockey-VM då.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag tror Fotbollsförbundet biter sig själv i svansen där, för Ishockeyförbundet har förlorat väldigt mycket på att hockeyn går på trean.

Japp, jag vet inte om TV3:s rättigheter till hockey-VM är den störta orsaken till varför turnéringen har tappat sin status, men det ligger säkert lite i det.

Jag hoppas att SVT behåller både fotbollskväll och landskamperna samt att de köper loss bortamatcherna från Kanal5. Kanal5 är nog den kanal som har sämst sportsändningar, i alla fall när det gäller fotbollslandslanget och dess nyss nämnda bortamatcher. I somras spelade ju Sverige borta mot San Marino, en match som 5:an sände. Vid tillfället hade jag en skotte på besök och vi satt några stycken och kollade på matchen. Som svensk så satt jag och skämdes över kommentatorerna med tanke på vilken hög klass de brukar hålla på de brittiska öarna. Kanal5:s gubbar verkade mest påminna om två Lidingö-grabbar som tävlade om vem som hade mest vax i håret och skrynkligast skjorta. :OO x(

För mig är SVT oftast likamed reklamfria kvalitetssändningar med vettigt studiofolk och kommentatorer som vet vad de snackar om, något som jag absolut saknar när det gäller Kanal5.

Medlem sedan jan. 2003165 inlägg

Jymdis skrev:

Jag tror Fotbollsförbundet biter sig själv i svansen där, för Ishockeyförbundet har förlorat väldigt mycket på att hockeyn går på trean.

Har inga vetenskapliga belagg for det, men att TV3 haft makten over hockey-VM sedan borjan av 90-talet skulle ju kunna vara en forklaring (av manga) att svensk juniorhockey tappat.

Hur manga ganger hor man inte dagens svenska stjarnor beratta om nar de i TV-soffan sett sina idoler spela VM?

"Jag kommer ihag nar jag som liten kille sag Tomas Sandstrom gora det avgorande malet i Wien 87..."

Framgang foder framgang och smakillarna maste ha idoler att se upp till, och TV ar ett minst sagt bra skyltfonster.

Har inga uppgifter pa hur manga som har tillgang till TV3, som fortfarande har ensamratt pa Hockey-VM (det har sakert okat de senaste aren), men under stora delar av 90-talet vet jag att det procentuellt inte var sarskilt manga.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)