100 armhävningar (korrekt heter det armböjning) är nog lite att ta i. Börja med kanske 20-30 och öka efter hand. Gör gärna situps och lite sådana övningar så att du inte bara tränar armarna.
Om hantarlarna hade jag nog börjat med 3kg iaf. Jag kör med 15kg (iofs träning på elitnivå och har tränat i 10 år.) Men ta 3kg iaf och så kör lite mindre istället. När du väl börjar få muskler kommer 1.5kg vara nada. :)
Öh? Klarar du 50 armhävningar i sträck, men ska använda hantlar på 1,5 kilo? :q :q :q
Jag förstår ingenting. :)
Armhävningar ger mycket armmuskler det med, så köp ännu tyngre än 3 kilo är mitt råd... Minst 5-7 kilo, åtminstone. Hur många hantelcurls hade du tänkt göra i sträck? 50? 10-15 är lagom annars, per set, och kanske köra en 6 set, t.ex.
Jag kan väl säga så här, 3kiloshantlar använde jag vid 8års åldern ;) och jag är/var inte speciellt stark.
Testa som SPiN sägter, 5-7 kilo eller bara armhävningar.
Funkar finfint med naturliga metoder :birp
Köp hantlar med lösa vikter. Jag kör fem olika övningar med hantlar, vete faen vad övningarna heter, men vikten varierar jag mellan 6 och 12 kilo beroende på övning. I alla övningar klarar jag då mellan 10 och 20 reps. Det är bra att träna flera olika övningar, det minskar bl a skaderisken. Sedan gäller det att utföra övningarna rätt. Grundtipset är att utförda långsamma och kontrollerade rörelser, inte att toksvinga alltför tunga hantlar upp och ner så fort man kan, då blir träningen sämre och skaderisken ökar.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e