webForumDet fria alternativet

Sanktionerat idrottsvåld

Sport

17 svar · 667 visningar · startad av Theon

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg
Frågan#1

Bo Rothstein är inte min favoritideolog, men här har han enligt min ringa mening helt rätt.

Vad tycker ni andra?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=134657&previousRenderType=2

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Har inte polisen tillräckligt att göra än att ta emot massa polisanmälningar för att folk fäller krokben på varandra på fotbollsplan?

Vi kan ju göra en jämförelse. Jag spelar en fotbollsmatch och i en situation så får jag in en fin tackling på en motspelare, som faller, åker på en fotskada och måste halta av planen. Jag får en varning för tilltaget.
Skulle jag göra samma sak när jag går på stan, alltså lägga krokben på en som går före i kön på Posten så att denne måste halta därifrån så skulle jag säkerligen bli åtalad för misshandel/vållande till kroppskada eller dylikt.

Jag tror inte att en sådan lag skulle fungera i längden. Det är ju bara att tänka efter hur många tacklingar och frisparkssituationer det förekommer i en fotbollsmatch. Hockeyn är ju, som de nämner ett annat bra exempel. Visst förekommer det en hel del smutsiga tacklingar in i sargen och så vidare men om man ser på laglinga tacklingar (sånt som inte renderar i utvisning) så skulle säkert en sådan tackling på stan (jag trycker upp någon mot en vägg) rendera i både det ena och det andra. Folk får helt enkelt försöka förstå att det går till så i idrott och att det faktiskt är lite hårdare tag där. Klarar man inte av att skilja på det så ska man nog inte kolla på sport.

Därmed inte sagt att jag vill tillåta boxning. Den sporten borde förbjudas helt eftersom den är både töntig och meningslös. ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Förbjud all sport utom bowling.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har sett våld även i bowling! ;)
Två tjejer faktiskt och jag tror det finns en film om det dessutom. Den ena tjejen springer fram och knuffar den andra just när hon ska rulla iväg klotet. :o

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Svammel...
Ser inte kopplingen mellan boxning och kvinnomisshandel...

Dessutom om man ska förbjuda alla sporter där det förekommer våld ibland, vilka sporter skulle då finnas kvar?

Sen tycker jag att man kan släppa proffsboxningen fri...

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Instämmer helt med obelix. Artikeln gör inte ens en ansats till att påvisa det påstådda sambandet mellan (visst) våld inom idrotten och våld i samhället. Istället är det känsloargument av typen:

Om man menar allvar med att bekämpa mäns våld mot kvinnor kan man inte åter tillåta proffsboxning, som förhärligar manligt våld.

Man kan med exakt samma trovärdighet hävda raka motsatsen: Idrotten utgör en säkerhetsventil där folk kan få utlopp för sina aggressioner under någorlunda ordnade former istället för att puckla på varandra i verkliga livet.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag hörde om detta på Folkradion på P3 igår och jag visste inte om jag hörde rätt, det är så fånigt att jag inte förstår argumenten ens. Var ligger kopplingen mellan boxning och misshandel av kvinnor? Kan det vara så att proffsboxare oftare än andra misshandlar kvinnor? Knappast troligt, rötägg finns hos boxare precis som de finns bland mattläggare, läkare och programmerare.

Att ens gå in och anklaga idrott för att vara provocerande och till att vara en källa till det våld vi ser i samhället idag, det är inte bara urbotat dumt, det är även förnedrande för alla utövare av idrott som finns i vårt land idag. När det gäller idrott så har samtliga parter i spelet frivilligt gått in på planen/ringen eller vad det nu kallas. Man är medveten om vad som väntar, man får helt enkelt ta de konsekvenser som blir av 21 andra män, fulla av adrenalin, på en fotbollsplan. Det är sånt som händer, det är sånt man får räkna med.

Tycker även att niko sammanfattade det bra, så jag avslutar med att citera honom.
Idrotten utgör en säkerhetsventil där folk kan få utlopp för sina aggressioner under någorlunda ordnade former istället för att puckla på varandra i verkliga livet

All form av verksamhet som går ut på att med planerat uppsåt skada en medmänniska, måste enligt min blygsamt ringa mening, betraktas som restmekanismer från mänsklighetens primitiva förstadier.

Moderna civiliserade människor kan lösa konkurrentsituationer utan våld.

Aktiviteter som i sin grundform förutsätter våld bör förbjudas.

Aktiviteter som leder till våld bör via reglementen stramas till så att våldsutövare avstängs.

Oprovocerat våld bör stävjas med lagens starkaste medel.

Moderna civiliserade människor kan lösa konkurrentsituationer utan våld.

Där håller jag med dig, när det gäller vanligt folk vill säga (inte utövare av kampsport).

Oprovocerat våld bör stävjas med lagens starkaste medel.

Det är det värsta som finns, ta tex den äldre kvinnan som häromsisten blev brutalt nedslagen av ungdommar med basebollträn x( ...

Aktiviteter som leder till våld bör via reglementen stramas till så att våldsutövare avstängs.

Här tror jag inte att det skulle bli så många idrotter kvar...

Aktiviteter som i sin grundform förutsätter våld bör förbjudas.

Här kommer jag inte på något vettigt motargument för tillfället :o

All form av verksamhet som går ut på att med planerat uppsåt skada en medmänniska, måste enligt min blygsamt ringa mening, betraktas som restmekanismer från mänsklighetens primitiva förstadier.

Det kan ligga nåt i det du säger, men det är något vi får leva med, vi har alla en del primitivt i oss som gör att vi reagerar på olika sätt i olika situationer, har för mig att det har med överlevnadsinstinkten att göra, men jag kan ha fel...

Jag är så innerligt trött på våld i alla former.

Varhelst och närhelst våldet manifesteras, är det enligt min mening ett steg tillbaka i mänsklighetens utveckling.

När jag ser en boxare jubla efter att med ett kraftigt slag mot huvudet på sin medtävlare, givit denne en hjärnskada, sörjer jag.

När jag läser om ännu ett brutalt överfall mot en försvarslös medmänniska, sörjer jag.

När jag läser om tyranners våld mot sina undersåtar, sörjer jag.

När jag läser våldets försvarstal blir jag vanmäktigt sorgsen.

r/felstavning

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Fast nu var det väl, enligt det inledande inlägget, inte våld i största allmänhet som skulle diskuteras, utan själva artikeln och dess sakinnehåll?

Två reflexioner över artikeln:

Vill man förhindra att "våld glorifieras som konfliktlösningsmedel" så bör man nog rikta in sig på den stora boven i det sammanhanget: underhållningsvåldet inom filmen, snarare än idrotten.

Om man på ett seriöst sätt vill minska kvinnomisshandeln så är det nog mer rationellt att ta sig en titt på alkoholen, där det finns ett påvisbart samband, snarare än att komma med långsökta, obelagda antydningar om en koppling till proffsboxningen.

Jag försvarar inte våld, jag avskyr våld...
Men man måste skillja på idrott, meningslöst underhållningsvåld och det våld som finns i samhället.

Våldet som finns i samhället är det våld som jag verkligen avskyr, att som han i artikeln koppla ihop boxning med kvinnomisshandel är enligt mig ett hån mot dom kvinnor som blir misshandlade...

Tror att om man vill få bort det våld som finns i samhället, så måste man ändra synen på samhället.
Man måste få politikerna att satsa mer på skola, ungdomsgårdar och dylikt.
Man måste börja satsa mer på ungdommar långt ner i åldrarna, ge dom informatiion och kunskap om att våld inte löser problem, utan att våld skapar problem.

Skolorna spelar en stor roll i hur en person bllir som vuxen.
Om fler lärare tar sitt fulla ansvar så tror jag att man kan komma en bra bit på vägen.
Sedan så måste skolorna backa upp dom lärare som verkligen gör sitt bästa.
Nu menar jag inte att det är lärarnas fel att det ser ut som det gör i samhället, det finns många lärare i landet som gör ett bra jobb, men det behövs mer engagerade lärare och politiker som inte skär ner på ungdommar...

Sanktionerat våld inom idrotten bekräftar att våld är accepterat under vissa förutsättningar.

Jag tror att detta är mycket farliga signaler till dem som redan är våldsbenägna.

Det vore intressant (om än obehagligt) att se ett motiverat försvar för våld inom idrotten.

Dom farligaste signalerna kommer nog från dom fall folk inte bryr sig, eller när folk är för rädda att ingripa...
När ingen ringer polisen eller ingriper själv när någon blir nedslagen på gatan.
Man måste, tror jag, få bort "sköt dig själv och skit i andra" mentaliteten, som är vanlig...

Sedan är våld helt ok i vissa situationer, det kan man aldrig komma ifrån (om man blir utsatt för våld själv, eller för att hjälpa en som är utsatt för våld).

Dom enda idrotter som våld är ett måste är inom kampsporter.
Om det förekommer våld i andra sporter så blir dom straffade på ett eller annat sätt.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Att förbjuda "våld" inom sporten är lika korkat som att man inte skulle få köra snabbare än 110 km/h på F1-banan.

Bara för att det är förbjudet att glidtackla nån i ICA-kön behöver inte betyda att det är förbjudet på fotbollsplanen.

Web-Tor skrev:

Att förbjuda "våld" inom sporten är lika korkat som att man inte skulle få köra snabbare än 110 km/h på F1-banan.

Bara för att det är förbjudet att glidtackla nån i ICA-kön behöver inte betyda att det är förbjudet på fotbollsplanen.

Bah...
Hur ska man annars komma först i kön på ICA? ;) :e

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

fel

Om man nu gjorde detta hur skulle det se nu när det är hockey VM :q

"Kära lysnare, i år har det blivit ett nytt rekord.
Samtliga ordinarie spelare har blivit fängslade.
Oj nu händer det något...
Här kommer Hinken Berggren från Happapulos Hk och stapplar sig fram till mål...." :e ;) §jr

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)