Vet inte riktigt vilket forum jag ska posta denna tråd i men jag gissar på denna:
Tänkte höra om någon vet om det är bra/dåligt och vad det innebär för musklerna om man tränar med träningsverk i samma muskler? Vad händer? Är det bra/dåligt allmänt?
Själv har jag aldrig direkt funderat på om det är skadligt att idrotta med träningsverk - däremot kan det kännas jäkligt opraktiskt när man knappt kan röra sig. :)
Jag brukar se det så här: har jag en fet träningsverk så vill jag helst ut och röra på mig så jag tränar bort den så att säga. Om detta är skadligt på något sätt vet jag inte, däremot känns det riktigt skönt efteråt!
Precis, jag vet att det är bra att exempelvis gå en lång promenad dagen efter man tränat och fått en träningsverk men om det ger någonting att tränna med muskler som har träningsverk, det är det jag undrar?
Musklerna är uppbyggda av trådar och dessa har du slitit ned när du har tränat. De måste hinna återhämtas innan du bör träna igen, helst minst ett dygn innan du ger dig på träningen igen. Riskerna med att inte få återhämta sig är att du bryter ner musklerna istället för att bygga dem.
En egen liten anmärkning kan ju vara med löpningen; springer du för länge så börjar kroppen bryta ned musklerna och då ger träningen ingenting.
Värm upp ordentligt och tänj ut musklerna, sen är det bara att köra på.
Tänk på att om du styrketränar, så mår musklerna bäst av att du vilar muskelgruppen ca 72h, innan du tränar den igen...
Fysiologin bakom träningsvärk (DOMS = delay onset muscle soreness) är fett komplicerad.
DOMS is merely a indication of tissue trauma, both muscle and
connective tissue, and a myriad of responses that include a series of
mechanical, neural and biochemical reactions and that may or may not
elicit repair and compensation of the tissue to adapt to the stimuli.
That response may increase or decrease muscle tissue and strength,
depending on the individual's capability to compensate for the trauma
to the tissue. Several factors contribute to that: nutrition, age,
degree of tissue damage, hormonal milieu and genetics. DOMS does not,
however, indicate the degree of muscle synthesis (hypertrophy) or
strength. It is not a prerequisite for muscle growth and strength.
Elzi Volk, misc.fitness.weights
However, suppose I work out today, and tommorow or the next I get DOMS
>in a particular muscle group. Now, cut forward a few days from that.
>If I still have DOMS in that muscle group, does that mean the muscle hasn't
>healed enough? IE is it too soon to work out that muscle again if you
>still have pain in the muscle?
Question one: no
Question two: no
In fact, working those muscles will help reduce the severity of DOMS.
Frågan ställd av anonym, svar av Elzi Volk, misc.fitness.weights
Och nu undrar alla vem Elzi Volk är:
With two degrees in biological sciences, Elzi Volk devoted 12 years at Oregon State University developing and managing a nationally recognized research program. After funding cuts terminated the program, she moved to Texas where she does freelance science writing and part-time personal training. She is currently pursuing a PhD program in integrated cell biology, focusing on cell signaling.
Ett roligt sätt att styrketräna är antagonistisk träning (har för mig att det heter så)...
Det går ut på att man istället för att tex 6 gånger sedan vila osv, så kör man muskeln på motsatta sidan, tex 6 ggr biceps sedan 6ggr triceps, och hoppar över vilan tills man kört hela omgången på dom två muskelgrupperna.
Ett tips är att man ska helst vara hyfsat vältränad, annars kan det bli kul när man ska röra sig i ett par dagar §jr
Själv så föll jag som en fura rakt in i väggen en morgon när jag skulle gå upp :e
Sen såg jag ut som om jag försökte dansa elektrik bogie i en vecka :e
Har man träningsvärk går det bra att gå lite eller jogga mycket sakta för att öka blodcirkulationen och på så sätt går värken över snabbare samt att man driver ut slaggprodukter från kroppen. Stretcha rätt efteråt, många gör rörelser som dom egentligen inte vet varför, är du det minsta osäker låna en bok om stretching, finns många bra. Något som alltid också är väldigt viktigt: DRICK MYCKET VATTEN, då detta också ökar utsöndringen av slaggprodukter från kroppen!
Kom på en ytterligare fråga om ungefär samma sak :)
Är det bra att träna (givande för musklerna) att träna t ex biceps och triceps om man har träningsverk i t ex rygg/mage? Eller behöver kroppen all energi och vila till de träningsvärkdrabbade musklerna?