webForumDet fria alternativet

Kalorier??

Träning & hälsa

26 svar · 665 visningar · startad av Kitti

Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg
Frågan#1

Azzå.. allt detta prat om att "räkna kalorier" gör mig galen.. Visst, jag tänker på vad jag äter, jag motionerar mycket och lyckas därmed hålla vikten... men, nu till min fråga:

Hur ska man egentligen gå till väga då man ska räkna kalorier o så? Jag menar, för mig är det helt omöjligt att ta mig tid o väga maten och allt sånt... Överallt läser man att man ska få i sig si o så mycket kalorier per dag för att hålla den o den vikten... men hur?!

Finns det någon här som "räknar"? Hur gör man för att "spara tid"?

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Säg att du ska laga spaghetti och köttfärssås, kolla på pasta paketet där det står per 100 gram kalorier, uppskatta hur mycket av paketet du tog..

[AMD skrev:

Zmaster]Säg att du ska laga spaghetti och köttfärssås, kolla på pasta paketet där det står per 100 gram kalorier, uppskatta hur mycket av paketet du tog..

Jo, så brukar jag göra... men det är ju svårt det också... på sitt sätt. Det gäller ju liksom att veta hur mycket som är ca 100 g, vilket inte é det lättaste... tycker jag.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

köp en våg...

En våg? Har en våg, men inte har jag tid o liksom sitta o väga maten för varje måltid... men men, kanske är det man måste göra... :l

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det finns även portionsmått för spaghetti, om det nu skulle vara så att kalorierna på förpackningen räknas per portsion och inte per 100g.
Tips är att mäta maten undertiden som vattnet kokar upp. Men det är väl då man smiter iväg till datorn kan jag tänka. ;)

Dryden skrev:

Det finns även portionsmått för spaghetti, om det nu skulle vara så att kalorierna på förpackningen räknas per portsion och inte per 100g.
Tips är att mäta maten undertiden som vattnet kokar upp. Men det är väl då man smiter iväg till datorn kan jag tänka. ;)

Näe, man smiter inte iväg till datorn, man smiter iväg till TV:n... :e

varje gång du väger, skriv upp på en lista.
sedan behöver du bara väga, eftersom du har listan, och efter ett tag så kan du ta på en "höft" och ändå få det rätt...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Tips #2: istället för att gå mellan maten och TV:n - spring mellan istället, då får du kondis på köpet. :e

obelix skrev:

sedan behöver du bara väga, eftersom du har listan, och efter ett tag så kan du ta på en "höft" och ändå få det rätt...

Ska jag vara ärlig, obelix? Jag hängde inte riktigt med där... :r

Kitti skrev:

obelix skrev:

Inte konstigt...
Jag rörde ihop det lite :r

obelix skrev:

Kitti skrev:

obelix skrev:

Inte konstigt...
Jag rörde ihop det lite :r

Det förklarar saken... men hur ska det egentligen vara då? :e

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

far har kommit fram till att det ungefär behövs 110gram spagetti per person... så det så

Lord Pingu skrev:

far har kommit fram till att det ungefär behövs 110gram spagetti per person... så det så

Hur stor eller liten är man då :q

obelix skrev:

Lord Pingu skrev:

Hur stor eller liten är man då :q

Om man gör till fyra personer så blir det cirka 110gram per person

Lord Pingu skrev:

Om man gör till fyra personer så blir det cirka 110gram per person

Ah, barnportioner :p :OO ;)

obelix skrev:

Om man äter nåt mer än bara spagetti brukar man bli mätt på det

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Använd ett program som Hälsovakten (halsovakten.se) eller Kosttränaren (coop.se) och en digitalvåg. Du lägger på tallriken på vågen, nollar vikten, slängar på t.ex. pastan, läser av vikten och så lägger du sås eller andra tillbehör och kollar vikten igen.

Efter måltiden, eller när du har tid, knappar du in i ditt kostprogram att du har ätit t.ex. 150 g pasta och 100g köttfärssås. Det hela tar inte mer än 30 sek per måltid.

När har du har vägt maten i någon veckas tid vet du hur stora dina portioner är och då behöver du bara skriva in vad du har ätit i slutet på dagen.

När man äter ute får man uppskatta portionsstorlekarna. Snabbmatskedjor typ Mcdonalds och Burger King mfl har näringsvärden på sina hemsidor.

[r]
stavfel..

Lord Pingu skrev:

obelix skrev:

Småjävlas bara lite ;)

obelix skrev:

Lord Pingu skrev:

obelix skrev:

Småjävlas bara lite ;)

*gråter floder*

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)