webForumDet fria alternativet

Nya regler i elithockeyn?!

Sport

15 svar · 383 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag tycker att man borde se sig om efter förändringar i elitseriehockeyn med tillhörande slutspel.

- 36 omgångar, som det var fram till för några år sedan, räcker gott och väl. Dels blir det rimliga säsongspriser för supportrarna, det blir inte lika pressande för spelarna och dessutom tror jag att det kan gynna vårat nu mera mediokra landslag. Hockeyn får ett högre värde och varje omgång blir mer intressant.
- Bäst av fem i hela slutspelet. Jag tror det är större chans att få se överraskningar då. Ett bra lag är oftast bättre i längden än ett något sämre lag, vilket gör att ett bra lag sällan förlorar en matchserie i bäst av sju. Ett lite sämre lag kan däremot överraska i en kortare matchserie då det blir mer intensivt.

För oss hockeyälsare blir det visserligen färre matcher men och andra sidan så kanske vi njuter mer när det väl är hockeydags på kvällarna och dessutom tror jag att vi får bättre hockey då. Någon som håller med?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag tycker ditt resonemang är konstigt - ska inte det bästa laget vinna?

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Problemet med alla förslag är att alla lags budget är på 50 omgångar, om man sänker till 36 blir det inte billigare om du tror det, tvärtom, dyrare.

Jymdis skrev:

Jag tycker ditt resonemang är konstigt - ska inte det bästa laget vinna?

Då kan man lika gärna skippa slutspelet helt och hållet och ha en rak serie där seriesegraren vinner. Slutspelet handlar mycket om dagsform och nej, det bästa laget vinner inte alltid. Kolla bara på en sådan sak som sudden death, där ett lag kan dominera fullständigt medan det andra mediokra laget kontrar in ett skitmål. Vann då det bästa laget?

Jag vill ha spänning och anser att sju-matcherns-slutspelet dödar den eftersom de bättre lagen sällan förlorar på det långa taget. Och nej, jag är inte supporter av ett medelmåttigt lag, FBK av hela mitt hjärta. :bire så det är inte det som mitt resonemang handlar om.

[AMD skrev:

Zmaster]Problemet med alla förslag är att alla lags budget är på 50 omgångar, om man sänker till 36 blir det inte billigare om du tror det, tvärtom, dyrare.

Jag kan tänka mig att gå med på ditt resonemang. ;)

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Färre matcher i grundserien. 36 blir nog lagom. Och ta bort de så kallade derbygrupperna. Spela slutspelet i bäst av 5. Kanske skulle prova att köra finalen som i bandyn.

Jag tycker att de två sämsta lagen ska åka ur utan kval och att 1 och 2:an i Superallsvenskan går upp. Låt 9 och 10 spela kvalserie mot de lag som kom 2-6 i superallsvenskan.

För att göra svensk hockey bättre tycker jag att man ska införa ett tak på antalet utlänningar i lagen och på så sätt släppa fram fler juniorer

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Hockey?!? Skaffa er några bra intressen :e :).

Johnny Rönnberg skrev:

Äh, håll dig du i ditt rymdforum här på wF. Eller vänta nu, det fanns ju inget... :e ;)

Dryden skrev:

Då kan man lika gärna skippa slutspelet helt och hållet och ha en rak serie där seriesegraren vinner.

Problemet blir då att det kan vara klart efter 30 omgångar..
20 omgångars väntan, hur roligt är det på en skala?

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Dryden skrev:

Johnny Rönnberg skrev:

Äh, håll dig du i ditt rymdforum här på wF. Eller vänta nu, det fanns ju inget... :e ;)

moderator, han mobbar mig :e. just på grund av det måste jag spama alla andra forum tills de ger mig ett rymdforum. :e Annars vet jag ett bra :).

[AMD skrev:

Zmaster]

Dryden skrev:

Då kan man lika gärna skippa slutspelet helt och hållet och ha en rak serie där seriesegraren vinner.

Ja, det är ju det jag menar! Slutspelet ska vi ha, det ger helt klart en extra krydda! Kapar man slutspelet till bäst av fem så finns det större chans för skrällar, som exempelvis när HV vann SM-guld via exempelvis 3-0 i matcher mot seriesegrarna Djurgården. I dagens läge är den situationen näst intill omöjlig.

Dryden skrev:

[AMD skrev:

Zmaster]

Dryden skrev:

Ja, det är ju det jag menar! Slutspelet ska vi ha, det ger helt klart en extra krydda! Kapar man slutspelet till bäst av fem så finns det större chans för skrällar, som exempelvis när HV vann SM-guld via exempelvis 3-0 i matcher mot seriesegrarna Djurgården. I dagens läge är den situationen näst intill omöjlig.

Ahh, okej..men jag håller med, derbygrupperna är kassa.
Är ju inte lika chans för alla...orättvist är vad det är!

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Svensk hockey har grävt sin egna grop, jag som går på alla matcherna, är trött och inte alls sugen på hockey när det vankas slutspel, så jäävla lågt.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Då kan man lika gärna skippa slutspelet helt och hållet och ha en rak serie där seriesegraren vinner. Slutspelet handlar mycket om dagsform och nej, det bästa laget vinner inte alltid. Kolla bara på en sådan sak som sudden death, där ett lag kan dominera fullständigt medan det andra mediokra laget kontrar in ett skitmål. Vann då det bästa laget?

Jag vill ha spänning och anser att sju-matcherns-slutspelet dödar den eftersom de bättre lagen sällan förlorar på det långa taget. Och nej, jag är inte supporter av ett medelmåttigt lag, FBK av hela mitt hjärta. så det är inte det som mitt resonemang handlar om.

Men - du säger ju det igen - det bättre lagen förlorar inte på det långa taget? Jag tycker det är korrekt!

SM-slutspel och Elitserien är inte samma sak (på ett vis). Du får pengar även när du vinner Elitserien.

Jymdis skrev:

Jag vill ha spänning och anser att sju-matcherns-slutspelet dödar den eftersom de bättre lagen sällan förlorar på det långa taget. Och nej, jag är inte supporter av ett medelmåttigt lag, FBK av hela mitt hjärta. så det är inte det som mitt resonemang handlar om.

Men - du säger ju det igen - det bättre lagen förlorar inte på det långa taget? Jag tycker det är korrekt!

SM-slutspel och Elitserien är inte samma sak (på ett vis). Du får pengar även när du vinner Elitserien.

Skit i pengarna, det är alltid kul när de lite sämre lagen överraskar och slutspelet blir lite mer spännande.

Dryden skrev:

Jymdis skrev:

Skit i pengarna, det är alltid kul när de lite sämre lagen överraskar och slutspelet blir lite mer spännande.

Inte kul för dem bättre lagen, att spela bättre i 4 matcher men förlora samtliga, det är inte kul för det bättre laget.
Däremot för det sämre..

AMDZmaster skrev:

Inte kul för dem bättre lagen, att spela bättre i 4 matcher men förlora samtliga, det är inte kul för det bättre laget.
Däremot för det sämre..

Är det kul för något av lagen att förlora i ett SM-slutspel? Nej, men slutspelet blir mer intressant. Det är i alla fall min teori.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)