Något märklig frågeställning tycker jag. Att tävla på lika villkor är att ingen använder doping!
Hmm vad tycker ni ska man släppa dopingen fri så alla tävlar på lika villkor?
55 svar · 1 359 visningar · startad av P
Något märklig frågeställning tycker jag. Att tävla på lika villkor är att ingen använder doping!
Re: doping?
P skrev:
Doping fri = lika villkor?
Men snälla nån, det är så otroligt aspuckat att jag knappt kan tro det. Jag hoppas du inte på fullaste allvar tycker det, i så fall får du mig att kräkas.
Doping är INTE gratis.
Så mycket för lika villkor...
No need to say more...
nja hade en diskussion med en kille för ett tag sen som sa att 75% av alla elit-idrottare var dopade och det ända sättet var att låta alla tävla på lika villkor genom doping....
P skrev:
nja hade en diskussion med en kille för ett tag sen som sa att 75% av alla elit-idrottare var dopade och det ända sättet var att låta alla tävla på lika villkor genom doping....
herregud, vad ska man säga.... :x
Ptja, när det gäller vissa sporter så är den killen troligen inte så långt från verkligheten som de flesta vill tro att han är..
If drug testing were truly effective, you would have seen between 2,300 and 6,100 positive tests in Sydney.
How can I make such a statement? Let's do the math. The Olympics had approximately 11,000 competitors, with about seventy percent or 7,700 competitors in sports influenced by power and endurance related drugs.
At the Dubin Inquiry, I testified that the general consensus was that 80 percent of the track and field athletes used drugs at the Olympic level. This was disputed by John Holt, the General Secretary of the IAAF who claimed that only 30 to 40 percent used drugs. A similar range of figures can be expected over the other afflicted sports.
Using Holt's figures, that means there were between 2,300 and 6,100 drug users in the games.
Anabolic Athletics - A Brief History of Drugs in Sport
Angående EPO:
T: Supposedly, they're testing for EPO this year on the Olympics. What do you think of that?
CF: Well, they've made a huge story about this implying that it will clean up the Olympic Games. First of all, they've completely glossed over the fact that they have no test for growth hormone, insulin, IGF-1, L-dopa, nerve stimulating hormone, nootropics, and on down the list. But they get a test for EPO and lo and behold, this will cure everything.
What they failed to mention is there are two different tests and you must fail them both. One has a retrospectivity of, at most, four days. The peak reached by EPO after injection is five days. So the only people who will be suffering from this are those that have multiple events that require the blood boosting. So in order to be optimal they would need to top it up somewhere through the meet and they can be grabbed at any time.
T: So they could potentially be dropping off later in the competition?
CF: Well, there's another drug which has now supplanted EPO called Hemopure, which is pure hemoglobin and can be supplemented. There's no test for that. So athletes have already found a way around the EPO test before they've even introduced it, at least at the highest level.
http://www.testosterone.net/html/124rock.html
...och finnarna åkte bara fast för att de var så otroligt klantiga.
I våras var det stort ståhej i USA när Ken Caminiti sa att han hade använt steroider då han vann "National League's Most Valuable Player". "It's no secret what's going on in baseball. At least half the guys are using steroids.", sa han. Det handlar nog inte om 50% av spelarna, men det är betydligt fler än några få "fuskare" som tar otillåtna medel. Googlesökning: baseball steroids
Folk som tror att det bara är några få som dopar sig lever i en drömvärld.
ja, släpp dopingen fri...
då kan dom tävla i "vem har största ackne problemet"
eller i "vem dör av förstorat hjärta först" :e :OO ;)
Kast med litet piller.
Hur fan kan man ens fundera på att släppa dopingen fri? Hur jävla kul kan det vara att vinna något då man vet att man fuskat och inte är den bästa egentligen??
Hur fan kan man ens fundera på att släppa dopingen fri? Hur jävla kul kan det vara att vinna något då man vet att man fuskat och inte är den bästa egentligen??
Tja ... Då har ju alla fuskat på samma vilkor i allla fall ;)
Gammal tråd.
DN skrrev igår: "När Catlin öppnade försändelsen fann han en spruta innehållandes en genomskinlig vätska. Det blev upprinnelsen till den mest omtalade dopningsskandalen sedan Ben Johnson åkte fast 1988."
Francis skrev: "Ben was 28 days clear, yet the parent compound was found. The parent compound has a life expectancy of 45 minutes to one hour after administration! The testers have claimed that Ben took it just before the race. I can state categorically, no he did not!"
Om det Francis skrev är sant, vilket det borde vara, så är det hela rätt intressant: ingen av oss hade idag känt till de här fallen om inte nån:
Re: doping?
P skrev:
Det är de sjukaste jag har hört på länge! Det är tur de finns männsikor som avslöjar fuskarna med jämna mellanrum! Mer behöver man inte säga!
Avstägning på 2 år är för lite. Livsatid vore perfekt! Då tror jag mindre vågade dopa sig överhuvudtaget! x(
Doping är för riktiga förlorare och borde generera i något mer än bara avstängning. Håller med broder filippo på den punkten.
Självklart ska det vara livstids avstängning på doping!
Känning skrev:
Ett problem är det att det kan hända att idrottaren inte vet om att han/hon är dopad...
Vem ska man då straffa?
personen som är dopad eller den som dopade personen?
obelix skrev:
Känning skrev:
Ett problem är det att det kan hända att idrottaren inte vet om att han/hon är dopad...
Vem ska man då straffa?
personen som är dopad eller den som dopade personen?
Så dumma idrottare finns det inte, till 99,99% är idrottaren fullt medveten om vad han/hon stoppar i sig!
Vem ska man straffa: Jo, svaret är idrottaren och tränaren. Idrottaren för att denne varit doppad och tränaren för att denne är ansvarig för idrottaren = LIVSTIDS AVSTÄGNING
filippo skrev:
obelix skrev:
Känning skrev:
Vem ska man då straffa?
personen som är dopad eller den som dopade personen?Så dumma idrottare finns det inte, till 99,99% är idrottaren fullt medveten om vad han/hon stoppar i sig!
Vem ska man straffa: Jo, svaret är idrottaren och tränaren. Idrottaren för att denne varit doppad och tränaren för att denne är ansvarig för idrottaren = LIVSTIDS AVSTÄGNING
Det jag tänkte på är dom som litar blint på sina tänare, och som kanske har vuxit upp med dom...
Det har nog hänt en och en annan gång att någon har blivit dopad utan att dom visste om det...
Känning skrev:
Farligt det där. Jag skulle kunna tänka mig att livstids avstängning skulle kunna användas om personen i fråga åker fast en andra gång. Då känns det som att idrottaren skiter i att kolla vad han/hon sätter i sig... alternativt tar en andra chans. De som åker fast en andra gång skulle mycket väl kunna stängas av på livstid.
Livstid direkt skulle jag inte vilja se, tror inte att det kommer lösa något. Jag hade inte vågat gå på krogen om jag hade varit beroende av en framtida karriär som toppidrottare. Tänk om (kan hända) någon med vilje skulle vilja sabba min karriär genom att medvetet manipulera med maten, mediciner etc. Ta Jönsson i damlandslaget i VM. Tänk om landslagsledningen/läkaren/hon själv inte hade tänkt på att hennes smärtstillande medel klassats som doping (skulle kunna hända i ett hektiskt VM)... och vips hade hon varit avstängd för alltid.
Vad jag däremot skulle vilja se är längre avstängning, säg en 4-5 år... det leder till att den dopade idrottaren missar minst ett stort mästerskap i de flesta sporter, och på så vis sponsoravtal, berömmelse etc.