Theon mfl som är emot boxning.. har ni själva idrottat något?
Boxning
38 svar · 1 023 visningar · startad av Theon · sida 2 av 2
Frågan, av Theon
Följande e-brev har jag sänt till regeringen i dag: "Proffsboxning är den enda idrottsform där det främsta målet i varje match är att åsamka motståndaren så stor skada att han blir medvetslös. Detta medför nästan alltid hjärnskakning av olika grad. Jag vill ha ett svar från Mona Sahlin redovisande hennes motiv när hon förespråkar en öppning för proffsboxning i Sverige igen. Jag vill ha ett
Läs frågan i sin helhet →obelix, haller med dig, och att nagon sa:
Fattar inte det där med viktklasser heller, ska man börja med olika längdklasser i basket också eller?
Det dar har du nog inte fattar riktigt ratt, skulle en kille (oftast killar som boxas, men jag vet det finns tjejer ocksa) som vager runt 40 kg mota en kille runt 100 kg da? Hmm, nej! Du maste val se logiken i det hela med viktklasser!
Sen ater till disskutionen, jag tycker det ar helt okey att dom boxas och sander det i tv. (Ar intresserad av boxning sjalv, kanske darfor?) Sen vad andra tycker om det hela ar en annan sak, men att dom boxas med regler istallet for att (vissa) ga ut och spoa nagon pa stan, tycker inte det ar nagot fel med sporten alls.
Tillat proffsboxning!
/r
Precis, har ni idrottat sjalva nagongang?
Proffsboxning är den enda idrottsform där det främsta målet i varje match är att åsamka motståndaren så stor skada att han blir medvetslös
Detta är inledningsstycket i tråden
Egentligen är därmed allt sagt, men jag upprepar igen: Med huvudskydd som minimerar risken för hjärnskador är boxning OK.
crisse6 skrev:
obelix, haller med dig, och att nagon sa:
Fattar inte det där med viktklasser heller, ska man börja med olika längdklasser i basket också eller?
Det dar har du nog inte fattar riktigt ratt, skulle en kille (oftast killar som boxas, men jag vet det finns tjejer ocksa) som vager runt 40 kg mota en kille runt 100 kg da? Hmm, nej! Du maste val se logiken i det hela med viktklasser!
Ska en kille som är 1.50 spela basket mot någon som är 2.15?
Nä, den korta killen satsar på nån annan sport. Precis som lättviktare som Paolo borde bygga på sig lite mer.
I ultimate fighting möter folk som väger 150kg 70-kiloskillar. Och det är inte allt för sällan som den lilla killen går segrande ur fighten.
Proffsboxning är den enda idrottsform där det främsta målet i varje match är att åsamka motståndaren så stor skada att han blir medvetslös
Det finns andra fullkontaktsporter där man är ute efter samma sak ;)
Ska en kille som är 1.50 spela basket mot någon som är 2.15?
Nä, den korta killen satsar på nån annan sport. Precis som lättviktare som Paolo borde bygga på sig lite mer.I ultimate fighting möter folk som väger 150kg 70-kiloskillar. Och det är inte allt för sällan som den lilla killen går segrande ur fighten.
tanker inte kommentera detta sa mycket, men tank lite pa vad du skriver, det dar ar inte alls samma sak. Eller ni andra kanske ocksa tycker man ska ha langdklasser i basket?
Eller ni andra kanske ocksa tycker man ska ha langdklasser i basket?
Jaaaa.
Kanske även fotbollslag efter skostorlek §e
Hugo, i d fallet är nog inte båda 2 boxare.... lr?
tanker inte kommentera detta sa mycket, men tank lite pa vad du skriver, det dar ar inte alls samma sak. Eller ni andra kanske ocksa tycker man ska ha langdklasser i basket?
Med tanke på det, de ska ju införa olika längdkategorier i volleyboll så helt tokigt tänkt är det ju knappast... kan ju vara volleyboll snubbarna som tänker fel dock...
//G8
ah, leder ingen vart anda denna disskution... Ha det!
crisse6 skrev:
Vad är det för skillnad? På samma sätt som man kan dra nytta av sin vikt i boxning kan man dra nytta av sin längd i basket.
Dessutom vill jag återigen framhålla att boxning är en ganska torftig form av slagsmål. Så fort den ena killen har fått lite spö så börjar han klänga på den andre så att domaren får dra isär dom.
[edit] Såg att du hade lämnat diskutionen nu, det blir väl lätt så när argumenten tryter.......[/edit]
nej, argumenten "tryter" inte, tycker bara det ar konstigt hur du resonerar. Tycker att inte att det alls ar samma sak med boxning och dess viktklasser och sen basket med langder, darfor drar jag mig ut for att det resonerar pa ett sant konstigt satt.
Men du får väl förklara skillnaden innan du lämnar diskutionen?
Vart ligger felet i mitt resonemang att man har nytta av sin längd i basket på samma sätt som man har nytta av sin vikt i boxning?
Vart ligger felet i mitt resonemang att man har nytta av sin längd i basket på samma sätt som man har nytta av sin vikt i boxning?
Den största skillnaden är nog att i basket riskerar du inte att ta dö på någon om det är en stor skillnad på längd. ;)
Alla boxare riskerar väl att dö, chansen blir väl lite större om man möter en kille. Men Roberto & Sahlin hävdar ju att riskerna är minimala, så mycket större blir dom väl knappast för att den andra killen är lite större.
större kille = större kraft i slagen ;)
obelix skrev:
större kille = större kraft i slagen ;)
Mindre kille = Mindre massa att flytta runt när man hoppar undan för slagen.
Dom kan dela upp det i 2 klasser, herr & dam. Om Paolo inte känner att han vågar sig ut i ringen mot en lite större kille så får han väl försöka få tävla i den andra klassen.
Dessutom har ju proffsboxningen så mänga bälten att det blir fjantigt. Ingen skulle ta fotbollen på allvar om det hölls flera VM under ett & samma år.
det skulle bli lite "orättvist", eftersom den lilla killen i barnklassen ;) troligen skulle kunna undgå att bli träffad av den stora killen...
Är egentligen ganska likgiltig om proffsboxningens för eller emot. Men skall man som skattebetalare behöva betala vården för den stackars krake som inte dragit in några pengar på sin boxning innan han blev mjuk i skallen? För de som lyckats tjäna några större pengar på sin boxning lär ju ha flyttat till Monaco för länge sedan!