webForumDet fria alternativet

Boxning

Sport

38 svar · 1 023 visningar · startad av Theon

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg
Frågan#1

Följande e-brev har jag sänt till regeringen i dag:

"Proffsboxning är den enda idrottsform där det främsta målet i varje match är att åsamka motståndaren så stor skada att han blir medvetslös.

Detta medför nästan alltid hjärnskakning av olika grad.

Jag vill ha ett svar från Mona Sahlin redovisande hennes motiv när hon förespråkar en öppning för proffsboxning i Sverige igen.

Jag vill ha ett svar från Mona Sahlin redovisande de positiva effekterna av proffsboxningens återinförande i Sverige.

Jag vill ha ett svar från Mona Sahlin redovisande de varmt mänskliga aspekterna på proffsboxning.

Mona Sahlin spottar ur sig grodor snabbare än en skogsvattensamling på försommaren.

För att undanröja någon dum kommentar om amatörboxningen, vill jag erinra om att alla tävlande där har huvudskydd vilket minskar riskerna för hjänskador".

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Topp!

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

Vill man slåss så kan man väl få göra det, tycker jag.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Jag bryr mig inte om det.. vill dom slå varann halvt till döds så är det bara att göra det då.

Medlem sedan juli 20021 363 inlägg

Är de så dumma att de håller på med boxning får de skylla sig själva - att det är kul att kolla på går i alla fall inte att ungå!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Javisst, låt dom slåss bara, men sänd det inte i TV i såna fall! Det leder bara till en upptrappning av våldet i vårt samhälle.

Medlem sedan juni 2000841 inlägg

Låt dom puckla på varandra, men sätt en åldersgräns för när dom får ta av sig skydden och skada sig/varandra mer...

Nr. N skrev:

Det leder bara till en upptrappning av våldet i vårt samhälle.

Baserat på vad?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Det är inte baserat på något, det är självklart. Våld föder våld samtidigt som empatin sjunker i vårt samhälle. Att sedan spä på vårt dagliga våldsintag med sporter som boxning lär väl inte göra saken bättre? Boxning är tillsammans med dokusåpor ytterligare ett tecken på samhällets förfall.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Skulle det inte bli rätt ont om sporter om man inte tillåter kontakt sporter? Dvs sporter med div inslag av våld.

Proffsboxning skulle fungera om man införde obligatoriska undersökningar.

Det kan gå åt pipsvängen även vid amatörboxning med huvudskydd...

Dessutom, har vi inte tillräckligt med storebrors fasoner här i Sverige :q :q :q

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Sammanfattnings...

Ska dom få döda varann så är det upp till dom

Detta är ju helt galet. Likaså är det att man inte skulle få sända det på TV. Antingen tillåter man det, eller så förbjuder man det. Det går inte att hålla på och smussla med det och försöka dölja om folk får skador.
Felet med boxningen enligt mig är dom aspekter som är artisteri, som att deltagarna kör utan skydd. Visst är det väl halva grejen att publiken får se blod men....
Jag tycker att proffs boxningen ska återinföras i Sverige, på test men skydden måste dock på först. Jag kan inte se några negativa effekter av det...
Andra kampsporter är tillåtna och jag tror inte folk tar åt sig av boxning mer än av annat TV-våld dom ser.

Javisst, låt dom slåss bara, men sänd det inte i TV i såna fall! Det leder bara till en upptrappning av våldet i vårt samhälle.

tror iof att aktuellt/rapport på tv är mer våldsamt

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Rinaldo skrev:

Andra kampsporter är tillåtna och jag tror inte folk tar åt sig av boxning mer än av annat TV-våld dom ser.

Andra kampsporter går inte ut på att slå ner den andra så fort som möjligt.

Om man tycker det är kul att se på när andra försöker slå ner varandra, är det kanske dags att fundera på vad det är för ett samhälle vi lever i egentligen.

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Skulle tro att den alkohol som svenska staten säljer via systembolaget sammantaget orsakat långt mer misshandel, lidande och hjärnskador än vad en legalisering av proffsboxning någonsin skulle kunna ställa till med.

Om vuxna människor i det ena fallet är kapabla att själva väga risker mot fördelar så borde de vara det även i det andra?

De flesta länder verkar också kommit till den slutsatsen. Utom Sverige, Norge, Island, Kuba och Nordkorea ..

Det är en viss skillnad mellan effekt och syfte.

Varje proffsboxares högsta önskan är att sätta det perfekta slaget i motståndarens huvud så att medvetslöshet inträder.

Läs dessa ord noggrant.

Ingen annan sanktionerad idrott har som främsta mål att den förlorande parten ska försättas i medvetslöshet.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Theon skrev:

Det är en viss skillnad mellan effekt och syfte.

Varje proffsboxares högsta önskan är att sätta det perfekta slaget i motståndarens huvud så att medvetslöshet inträder.

Läs dessa ord noggrant.

Ingen annan sanktionerad idrott har som främsta mål att den förlorande parten ska försättas i medvetslöshet.

Så sant, och en hockeyspelares högsta önskan är att sätta det perfekta skottet i mål...

Vi alla har ju våra olika behov, om du förstår vad jag menar.. :)

Jag är för proffsboxning, kan inte se någon nackdel med sporten i sig, det är ju endå deras val att fightas.

Medlem sedan juni 200239 inlägg

Theon: i vilken tidning har jag läst det där? kan det ha varit UNT?

Leffo,

Mycket möjligt eftersom brevet i trådinledningen gått till flera dagstidningar.

Har det betydelse för diskussionen ? §e

JAreMANNEN,

Medge att det är stor skillnad mellan att vilja sätta det perfekta målet och att vilja åsamka sin moståndare hjärnskador.

En knockout efter ett slag mot huvudet leder obönhörligen till hjärnskador.

En jämn boxningsmatch som den senaste med svenskt deltagande, kan vara spännande, men faktum kvarstår att de tävlande har det tvivelaktiga målet att åsamka sin medtävlare allvarliga skador.

Jag hoppas att alla länder förbjuder boxning utan huvudskydd.

Med huvudskydd får de gärna för mig boxas.

Jag vet vad boxningsklubbarna i Sverige betyder för många ungdomar med sociala identitetsproblem.

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Om dom ändå ska slåss så kan dom väl strunta i fjantsporten boxning. Visa lite ultimate fighting istället. Mycket roligare att se olika stilar mötas i ringen.

Fattar inte det där med viktklasser heller, ska man börja med olika längdklasser i basket också eller?

Hugo

Fattar inte det där med viktklasser heller, ska man börja med olika längdklasser i basket också eller?

Du skämtar eller :q :OO

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)