Min sambo, Fredde Mannen, tränar åzzå ju-jutsu.. Men nu har de bytt stil, så det é inte längre Ju-jutsukai.. utan Goshin Ryu Ju-jutsu.
Besök gärna deras hemsida om du vill veta mer om stilen eller så:
13 svar · 380 visningar · startad av Gandalf
I dag har jag tränat för denna "krutgubbe" och levande legend inom ju-jutsun.
För ni som inte vet vem det är så har han 9 dan (9:e graden svart bälte, 10 är max) vilket bara han och en japan innehar för tillfället.
Han är f.ö. stilchef i svenska ju-jutsu förbundet vilket gjorde att man fick lära sig en hel del små detaljer i teknikerna som gjorde allt mycket roligare :D
En riktigt cool upplevelse faktiskt
På bilden har han dock "bara" 8:e dan :p
Min sambo, Fredde Mannen, tränar åzzå ju-jutsu.. Men nu har de bytt stil, så det é inte längre Ju-jutsukai.. utan Goshin Ryu Ju-jutsu.
Besök gärna deras hemsida om du vill veta mer om stilen eller så:
Och du tränar karate?
Jag tränade judo för många år sedan. Något jag funderade på då var hur man graderar till högsta dan. Eftersom det bara fanns 5 pers i hela världen med den högsta graden funderade jag på hur man graderade.
Du graderar på "skicklighet" upp till 3:e dan, om du sedan för högre bälte är det s.k. hedersgraderingar, du gör mycket för att utveckla sporten, det är just det som Hans Greger har gjort. Han har fört Jutsun öehört långt fram.
Jajamän, jag tränar Karate. Ashihara Karate. :)
Hans Greger ser inte direkt ut att vara en kampsportskille :D
Ekström -> Skenet bedrar! :D
En sak till: Varför har han ett rött bälte om han har svart bälte? :D
På bilden har han dock "bara" 8:e dan
Det är väl svart bälte det också?
Fråga inte mig, jag har egentligen inte en susning om vad vi snackar om! ;)
Greger 9:dan?! killen har ju "bara" 8:e dan! :OO
Men när man säger detta med 10:e dan och så vidare, så betyder inte det att 10:e dan är den högsta graden av alla.
Det skiljer sig från kampsport till kampsport, en del har bara 6:e dan som högsta o s v.
Dessutom så kan man om man vill, skapa sin egen stil och sedan få den godkänd inom ex. WKF (world kobudo federation) och sedan utnämna sig själv till ex. Saiko Sihan or what ever!
Och inneha graden 10:e dan!!
Nog för att man kan säga att Greger är en enormt bastant kille liksom! :e
//
Men jag gillar liksom inte Jujutsu kai, den innehåller för lite tekniker som anpassade för grappling, de som jag favoriserar! ;)
Det finns inget härligare än att dra in en super bra arm bar!!! :e