webForumDet fria alternativet

1000

Träning & hälsa

12 svar · 437 visningar · startad av Racerankan

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg
Frågan#1

Har tidigare haft svårt för att se varför man lägger ut 1000 kronor på jogginskor. Nu har jag hållt på i ett halvår med konstant jogging och har faktiskt kommit upp i sådan go kondition att jag kan hålla på och springa ett bra tag.

Har haft ett par halvkassa noname jogginskor men kan tänka mig om det ger en skillnad att investera i ett par riktiga jogginskor.

Någon annan som gjort samma erfarenhet?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Sportforumet?

sedär. Klockrent sportforumet.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

rec.running

Gör en sökning på beginner shoes eller liknande så dyker det upp en del läsvärda inlägg. Det kan vara värt att spendera några timmar på att läsa där innan du köper nya skor. Och ja, skillnaden mellan noname och dyrare skor borde vara märkbar. Se till att provspringa i skorna innan du köper dem..

Skulle även tro att det finns en del inlägg om skoköp på marathon.se.

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Har inte så stor erfarenhet av joggingskor men kan dock jämföra med basketskor, variant 700 :- och 1400 :-

700 :-
Går sönder (behåll kvittot)
Ger inte bra stöd för leder och dylikt
Ofta sämre passform
Sträva sidor

1400 :-
Går sönder (behåll kvittot)
Mycket bra stöd för fot och ledar, svårt att stuka/vricka foten i dem
Mycket bra passform, oftast både för hål/-plattfot
Slits inte så fort
Dom flesta är i läder och efter kanske 1 vecka eller två blir passformen helt undebar.

hmm... kanske inte så mycket om joggingskor men poängen är; kvalite, passform, stöd brukar vara bättre om man köper den dyrare varianten. Om du springer så mycket som du gör är det nog bra att försöka hitta ett par bra skor, som passar bra, och ger bra stöd.

tillägg: Ett spänne på mina ganska nya (dyra) skor gick sönder och hade match igår där jag spelade i dom gamla, och vips. Stukad fort ev. fraktur om jag har otur, men jag ska nog strunta i sjukhuset och hoppas på det bästa ;)

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Joggingskor i läder :q Joggingskor ska va så lätta att det knappt känns som om man har på sig några. Jag har själv sprungit i såna, sicken känsla. Dom ska väga så lite som möjligt. Givetvis passa fint och så. Men känslan är så stor så stor.

En fråga, är det efter din löpning du kallas för Racerankan? :)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag gjorde misstaget att köpa ett par billiga innebandyskor. Efter 1,5 timmars spel så hade sulan lossnat på tre ställen.

Nu har jag pungat ut med 1000 spänn på ett par Adidas. ;)

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Skall du springa längre sträckor tycker jag du skall gå till en riktig skoaffär, exempelvis Löplabbet eller konkurrenten Löp & sko kliniken.

De är båda väldigt duktiga, och tar hänsyn till hur du trampar och stampar när du springer. Ger dig stöd på rätt ställen så att du sätter ner foten mjukt och fint :)

sico: en jämförelse ;)

Hej. Tack för svaren.

Jag var inne på Löplabbet i onsdags (25 = Löning :D ) och köpte ett par Nike skor som jag fick prova ut. Det blev en rejäl skillnad mot mina gamla skor. Fjädrar gör de också.

1100 kronor la jag ut på skorna.

Kan du strudsa på dem? :D

Japp. Högre än eiffeltornet :)

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Ah! löparlabbet rockar! ...oerhört bra service och dessutom kostnadsfritt ...(menar löparband med kameraanalyser mm)!

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)