webForumDet fria alternativet

Träning, böcker och mat!

Träning & hälsa

18 svar · 563 visningar · startad av d@le

Medlem sedan juni 2001329 inlägg
Frågan#1

För en tid sen så bad jag om hjälp med träningsupplägg på detta forum, tyvärr så blev omständigheterna så att jag inte riktigt kunde slutföra det jag påbörjat, utan istället mest bara kunde läsa och ta in information samt gå några rundor om dagen med hunden. Nu så är man äntligen ledig eftersom det är sommar och jag har fått tid att försöka få ordning på allting, men ändå så har jag en del frågor som behöver besvaras. Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig.

Med min vikt (100kg) och längd (2.10) så har jag kommit fram till att med ett bortfall på 600 kalorier så behöver jag ha i mig 2100 kalorier varav 70 gram är fett / dag. Har funnit en diet (lättare att följa någorlunda) där det är uträknat att man ska få i sig 1700 kalorier, där de är fördelade på följande sätt:

frukost 400 kcal
lunch 500 kcal
mellanmål 250 kcal
middag 400 kcal
kvällsmål 150 kcal

Jag har även kommit fram till (enligt olika sidor och tidskrifter) att till detta bör man lägga 400 kalorier / träningstimme som man fördelar på hela veckan.

Min fråga angående detta är, hur ska jag göra för att komma upp i min mängd kalorier? Hur ska de olika målen procentuellt se ut? Och de här extra kalorierna som man ska få i sig, ska de läggas på målen i sig (som vad i sådana fall) eller bör man ta detta som exempelvis en proteindrink?

I samband med detta (tills dess att jag köpt mig ett skivstångset och några hantlar) så hade jag tänkt köra med morgonpromenader á 45 min innan frukost, 30 min efter lunch samt träning (armhävningar IFORM 04-02 och situps IFORM 03-02) efter middagen.

Ett problem som jag dock har är mitt sug som titt som tätt dyker upp, tills vidare har jag löst det med kesella 1%, chilisås och skivade grönsaker när suget sätter in, någon som har tips på någonting annat kanske?

Så vad tycks?

Förresten har ni något tips på litteratur eller tidsskrifter? För muscle&fitness verkar mer vara åt extrem styrketräning, jag vill mest få fram rätt form på kroppen. Tidigare fanns ju Mens Health men den är ju nerlagd :(

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Har funnit en diet (lättare att följa någorlunda) där det är uträknat att man ska få i sig 1700 kalorier, där de är fördelade på följande sätt:

1700 kcal är för lite. Seriöst, jag går ner i vikt på 1700 kcal och då väger jag mycket mindre än du. :) Du kan lugnt äta åtminståne 300 kcal till, troligen ännu mer.

Jag har även kommit fram till (enligt olika sidor och tidskrifter) att till detta bör man lägga 400 kalorier / träningstimme som man fördelar på hela veckan.

Det vanliga är att man väljer ett kaloriintag som ligger ett par hundra kcal under det man brukar äta och kollar hur det har gått efter en vecka. Om inget har hänt sänker man antingen matintaget ännu mer eller ökar på träningsmängden. Jag har aldrig läst något om 400 kcal / träningstimme under diet.. ;) Välj hellre ett litet högre kaloriintag från början och sänk om du inte ser några resultat.

Min fråga angående detta är, hur ska jag göra för att komma upp i min mängd kalorier?

Ät vanlig mat. Du kan i princip leva på Snickers och Coca cola och ändå gå ner i vikt om du äter mindre än du "behöver". Problemet med snabbmat, snacks och godis är att man blir hungrig rätt fort igen efter att man ätit det.. ;)

Bra att äta: Tonfisk, makrill, lax, all annan fisk, kyckling, kalkon, kött som inte ser alltför fet ut, råris, havregrynsgröt, keso, kesella, rågbröd, bran-flakes, proteindrinkar, frukt, yoghurt. Pasta och potatis i begränsade mängder.

Chilisås eller sötningsmedel (beroende på vad man äter) kan få det mesta att smaka okej..

Protein mättar bättre än kolhydrater. Välj proteinrik mat före kolhydratrik mat.
Mat med lågt glykemiskt index mättar bättre än mat med högt glykemiskt index (sök på google om du inte vet vad gi är ;) ).

Förresten har ni något tips på litteratur eller tidsskrifter?

Fredrik Paulúns böcker är bra om man är nybörjare. Annars så finns det inte så enormt mycket bra på svenska.. hur bra är din engelska? De flesta tidningar är slöseri med pengar.

Du är en riktig hejare på det här du Matti :)

Hursomhelst, det där med dieten är inte uträknat som ett behov till mig, som du kanske läste så va det en diet som jag funnit som är uträknat på en människa som behöver 2500 kalorier (för att behålla sin ordinarie vikt), anledningen till att jag vill ha en diet att utgå ifrån är att då vet man (jag) bättre vad nivåerna ska ligga och så har jag någonting att gå efter. Enligt tabell så ska min nivå (efter bortfall på 600 kalorier för viktnedgång) ligga på ca 2100 kalorier.

OK, då skippar vi det där med 400 kalorier / träningstimme, men vad jag läste så hänvisar de till bland annat Paulúns böcker.

Vad glykemistk index är vet jag och också vad protein och kolhydrater är :) Men angående maten, är det fortfarande tallriksmodellen som gäller när man ska gå in seriöst? Vilka "regler" gäller det när man talar om kryddor? Anledningen till att jag frågar är att jag är rätt förtjust i Aromat, vilket innehåller mycket salt. Vad tycker du förresten om min så kallade "träning", som jag skrev så har jag ett utformat program som jag ska börja med senare i Augusti, början av September då jag ska köpa hantelset och skivstångset.

Kom på en fråga till, angående det här "fenomenet" med morgonpromenader, vår hund (min flickväns och min) har en tendens till att vakna omkring halv fem VARJE morgon och då får man passa på att gå ut med honom. Min fråga är, hur sent efter promenaden bör kaloriintaget vara, skulle jag kunna gå min runda då och äta först vid exempelvis åtta?

mm.. de va väl allt, kommer nog komma på något mer senare, men tack för ditt svar så här långt :)

Men angående maten, är det fortfarande tallriksmodellen som gäller när man ska gå in seriöst?

Jag kommer inte ihåg hur den ser ut längre.. :) Men den borde duga. Öka andelen kött/fisk och sänk andelen för pasta/potatis/ris något.

Vilka "regler" gäller det när man talar om kryddor? Anledningen till att jag frågar är att jag är rätt förtjust i Aromat, vilket innehåller mycket salt.

Du kan krydda hur du vill, det finns inga regler som är värda att följas när det gäller kryddor.

Vad tycker du förresten om min så kallade "träning", som jag skrev så har jag ett utformat program som jag ska börja med senare i Augusti, början av September då jag ska köpa hantelset och skivstångset.

Det låter helt ok. Det viktiga är inte vad du gör utan att du gör något och att du gör det regelbundet. Om det sedan handlar om att promnera, cykla, simma, styrketräna, klättra i berg eller något annat spelar ingen större roll. Att gå ut med hunden är skitbra eftersom du måste göra det även om det kanske inte alltid känns så roligt.

Du nämnde situps och armhävningar, släng gärna in någon övning till, typ "hindu squats".

http://home.attbi.com/~joandbryce/in_shape.htm
http://www.testosterone.net/articles/153combat2.html

Min fråga är, hur sent efter promenaden bör kaloriintaget vara, skulle jag kunna gå min runda då och äta först vid exempelvis åtta?

Jepp. Vid vilken tidpunkt du intar kalorierna är ganska ointressant. Det som spelar roll är om du ligger på ett kaloriunderskott totalt sett under ett dygn. Så länge du inte bara äter en måltid per dygn (vilket fuckar upp massa grejjer som jag inte har någon koll på) kan du äta 2x1000 kcal eller 8x250 kcal, det spelar liksom ingen roll. Vid det här laget har du säkert läst om att man ska äta små mål ofta, det gör man inte för att "hålla igång förbränningen" som vissa hävdar, utan för att det är betydligt lättare att kontrollera hungern då (vilket även nån undersökning har visat - äter man många mindre mål blir det totala kcalintaget för dagen ofta mindre).

Du kan äta när du vill. Du kan träna när du vill (det spelar ingen roll om du går på morgonen före frukost eller på kvällen efter att du har ätit).

Ok, då vet jag hur måltiderna bör byggas upp, men du skrev tidigare att pasta och potatis inte bör ätas så mycket, däremot ris, vad rekommenderar du? Ris 3 dar i veckan och resten pasta samt potatis eller?

Puh, det var ju bra, det där med kryddorna alltså, men när man väl ska gå in i att ordentligt så kan de ju va lika bra att veta ordentligt.

Jo, promenader med hunden de blir de ju ett par om dan iaf. :) Tack för tipset om de där squats:en ska kolla närmare på det :)

Ok, men då blir det en 45 minuters promenad så fort hunden vaknar då, sen kan jag lugnt gå och lägga mig igen för att äta frukost senare framåt morgonen.

Tack så länge så hör jag av mig om de blir några problem.

Så börjar första dagen lida mot sitt slut, vore intressant å höra vad du tycker om mitt upplägg, har inte kunnat köra för fullt dock då jag har känt av ett ont knä och en fotled. Nåja, here we go :)

morgonpromenad á 45 minuter
frukost
2 brödskivor med tomat, ett knäckebröd med mager skinka (läst att man ska börja dagen med lätta proteinprodukter) samt ett glas mjölk (2dl)

mellanmål
3 dl mixade blåbär, banan och naturell miniyoghurt

middag
sallad, hackad gurka, ris, 6 kycklingköttbullar, sweetchilisås och ett glas mjölk
promenad á 20 minuter

mellanmål
3 dl mixade blåbär, banan och naturell miniyoghurt

red:
kvällsmål
2 knäckebröd med skinka och sallad, 1 äpple och 1 glas mjölk
promenad á 45 minuter

Utöver detta så har jag satt i mig flera glas vatten när jag tyckt det känts som nödvändigt.

Så vad tycks? En bra/dålig/medel start? Har åtminstone inte känt något sug på hela dan (än så länge) och det är åtminstone en liten framgång för min del :)

men du skrev tidigare att pasta och potatis inte bör ätas så mycket, däremot ris, vad rekommenderar du?

Ah, sorry, de hamnar alla i samma grupp. Lätt att få i sig för mycket kolhydrater om man käkar mycket pasta, ris och potatis men det är inget som du egentligen behöver bry dig om. Det är ingen idé att krånga till det vid det här stadiet.. :)

Ditt kostupplägg ser ganska bra ut. Om det är mini/lättmjölk och lättyoghurt du dricker bör du försöka få i dig lite mer fett från någon nyttig källa: vegetabiliska oljor typ olivolj, rapsolja, fet fisk, skaldjur, linfrön (köp dem hela och mal ner (med en mortel typ) en halv matsked eller så i yoghurten - färdigkrossade har för kort lagringstid). Linfrön säljs i de flesta matvarubutiker och kostar väl en en tia eller två för några hundra gram (bild).

ok, då vet jag, för igår så insåg jag precis att förrådet med ris va lite tomt, vore ju synd att gå bet på kosten redan andra dagen ;)

ska tänka på det där med oljan, jag antar du menar att det går bra med sisådär en halv matsked olja oavsett vilken typ jag väljer, så det ska jag tänka på sen idag när jag mixar mig en ny shake :)

tack så länge! :p

Så lider ännu en dag mot sitt slut, tänkte det vore intressant å höra vad du hade att säga om hur denna dagen sett ut :p

morgonpromenad á 45 minuter
frukost
2 brödskivor med tomat, skinka och sallad, ett knäckebröd med mager skinka (läst att man ska börja dagen med lätta proteinprodukter) samt ett glas mjölk (2dl)

mellanmål
äpple och banan shake med naturell yoghurt och solrosolja, hur kan man förresten göra denna lite "godare" vet du om de finns någon smaksättning av yoghurten eller hur man ska få den att bli lite "roligare" ?

middag
pasta, sallad, hackad gurka, kycklingkorv och mjölk
2-3 timmars gående på kiviksmarknad

kvällsmål
pastasallad (lök, sallad, pasta, tomat och sweetchilisås) och mjölk
promenad á 45 minuter

mmm... de va det de, fortfarande bra uppbyggt får jag hoppas :)

Ät mer protein, eller jag vet inte, det beror lite på hur stora dina portioner är.

hur kan man förresten göra denna lite "godare" vet du om de finns någon smaksättning av yoghurten eller hur man ska få den att bli lite "roligare" ?

Köp smaksatt yoghurt eller häll i sötningsmedel tills det smakar ok.

portionerna brukar väl ligga lite olika, men låt oss säga följande:

kycklinglår/ben 2 stycken
korv 2-3 stycken
köttbullar 6-8 stycken

men jag ska tänka på det, ok tack för tipset :)

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Hett tips! Konditionsträna, Spring!

Det ger bra förbränning mm...

Tips 2: Lägg det där med kalorier på hyllan, gå på vanlig näringslära, det räcker långt! ät svensk basmat, det är bra, det du ska tänka på att inte få i dig för mkt av är socker och fett

det kommer att ta sin tid, resultaten kommer snabbare med löpning, jag lovar!!

jo, det är ett helsike att räkna och hålla reda på, försöker så gott jag kan, men det spinner ofta iväg till tid som jag inte har :( tack för tipset dock om löpning, går iofs ett par km / dan tack vare vår hund, så man är väl lite på god väg (får man hoppas) :)

Medlem sedan aug. 200235 inlägg

d@le!

är du så lång så kanske du skulle börja spela basket i något lag bara för att håla igång.

fördelar med det: du förbränner fett genom träning, det e inte lika tråkigt att träna när du har kompisar bredvid dig och ni gör något tillsammans.

lycka till med träningen och ifall du skulle bli en baddare på basket så ring mig, vill vara din agent isf :e

Jo, man har ju hört det några gånger ;) Standard brukar vara: "Hur lång är du?" & "Spelar du basket?" ;) Men visst, jag lovar att höra av mig om jag sätter igång och spelar det igen, har faktiskt spelat det en period av mitt liv, men fick lägga ner det pågrund av att det blev för mycket av det goda (hade skolan, taekwondo träning 2 timmar plus 2 timmar basket sen, dvs va hemifrån från ca: 07-23:30) men nu så står man här med inget alls att göra. Vi får se, det är väl aldrig för sent med att prova på nått från början igen :P

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Vad har du för hund ?
Om du går en långpromenad med honom/henne så kanske du kan ta ett löppass 3 ggr/vecka istället om den är tillräckligt stor och orkar med det lite högre tempot.
Den disskusitionen har varit uppe på www.marathon.se om vilken hundras som passar som löpkompis.

har en blandning mellan bordercollie och vorsthe(vet inte om det stavas så) så nog f*nken finns det gott om energi i han ;) dock så är han bara lite mer än 5 månader, så det är inte riktigt inne med långpromenader ännu. men så småningom så ska de nog bli springa av. just nu så blir det dock promenader (nån km om dan), så visst rör vi oss :)

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

JaktJanne: ...så du hänger också på marathon.se? ;)

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

erciz skrev:

JaktJanne: ...så du hänger också på marathon.se? ;)

Jo, det händer :r :D

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
146 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
147 ms — ändringar (db)