Har funnit en diet (lättare att följa någorlunda) där det är uträknat att man ska få i sig 1700 kalorier, där de är fördelade på följande sätt:
1700 kcal är för lite. Seriöst, jag går ner i vikt på 1700 kcal och då väger jag mycket mindre än du. :) Du kan lugnt äta åtminståne 300 kcal till, troligen ännu mer.
Jag har även kommit fram till (enligt olika sidor och tidskrifter) att till detta bör man lägga 400 kalorier / träningstimme som man fördelar på hela veckan.
Det vanliga är att man väljer ett kaloriintag som ligger ett par hundra kcal under det man brukar äta och kollar hur det har gått efter en vecka. Om inget har hänt sänker man antingen matintaget ännu mer eller ökar på träningsmängden. Jag har aldrig läst något om 400 kcal / träningstimme under diet.. ;) Välj hellre ett litet högre kaloriintag från början och sänk om du inte ser några resultat.
Min fråga angående detta är, hur ska jag göra för att komma upp i min mängd kalorier?
Ät vanlig mat. Du kan i princip leva på Snickers och Coca cola och ändå gå ner i vikt om du äter mindre än du "behöver". Problemet med snabbmat, snacks och godis är att man blir hungrig rätt fort igen efter att man ätit det.. ;)
Bra att äta: Tonfisk, makrill, lax, all annan fisk, kyckling, kalkon, kött som inte ser alltför fet ut, råris, havregrynsgröt, keso, kesella, rågbröd, bran-flakes, proteindrinkar, frukt, yoghurt. Pasta och potatis i begränsade mängder.
Chilisås eller sötningsmedel (beroende på vad man äter) kan få det mesta att smaka okej..
Protein mättar bättre än kolhydrater. Välj proteinrik mat före kolhydratrik mat.
Mat med lågt glykemiskt index mättar bättre än mat med högt glykemiskt index (sök på google om du inte vet vad gi är ;) ).
Förresten har ni något tips på litteratur eller tidsskrifter?
Fredrik Paulúns böcker är bra om man är nybörjare. Annars så finns det inte så enormt mycket bra på svenska.. hur bra är din engelska? De flesta tidningar är slöseri med pengar.