webForumDet fria alternativet

magträning/situps

Träning & hälsa

14 svar · 598 visningar · startad av d@le

Medlem sedan juni 2001329 inlägg
Frågan#1

Tänkte ställa en fråga angående magträning/situps, är väl en relativ enkel fråga kanske, men eftersom jag läst lite olika så vill jag gärna ha klarhet i detta. Min fråga är, hur ska man göra en situps för att den ska bli klart effektivast? Ska man fullfölja den, så man går i med bröstet mot knäna, eller räcker det att man känner hur man arbetar med magmusklerna (det spänner och ömmar) och kanske bara lyfter en bit med överkroppen över golvet.

Ville bara veta, så man inte ligger och gör många situps om dan på "fel" sätt, när man skulle kunna göra hälften så många, med dubbelt så bra effekt.

Tack på förhand!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Min fråga är, hur ska man göra en situps för att den ska bli klart effektivast?

Situps är inte så värst effektiva.. crunches med vikter är att föredra.

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtCrunch.html
http://www.life-n-leisure.com/exerpgs/crunches.html

så man inte ligger och gör många situps om dan på "fel" sätt

yo, yo, yo? Om dan? Tränar du alla andra muskler lika ofta? Magen ska tränas som alla andra muskler, tungt och med vikter 1-2 gånger i veckan.

nix, tränar magmusklerna varannan dag och ryggmusklerna varannan. körde förut ett set på 20x6 men ökade dosen till 60x4 istället då jag knappt blev svettig på den första dosen efter ett tag. kände "smärtan" i magen men inte mer.. men tack för länktipsen, tack vare bilderna där så kan jag köra igenom övningarna på ett effektivt sätt.

Du tränar för ofta. Du tränar med för låga vikter. 240 reps varannan dag är meningslöst..

mmm.. :r var tredje dag då? :q men om jag nu inte har några vikter? det enda jag har är några plast hantlar som min flickvän köpt för ett antal år sen och en i "metall" 4 kg:s så jag har tyvärr inte så mycket mer än min egna kropp att använda mig av.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Var tredje dag låter bättre, musklerna behöver nämligen minst 48 timmar vila mellan passen för maximal uppbyggnad. :)

Vad du ska göra med vikterna vet jag inte, för det kostar väl minst ett par hundralappar att gå och köpa egna vikter.

har en hel drös (12 nummer varav 3 på norska) med Mens Health liggande här hemma och hittade faktiskt en intressant artikel om situps, så jag ska nog få kläm på det hela. sen så ska förhoppningsvis också ett litet resultat visa sig fram till sommaren.. :e

Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg

Hallå!

Hejsan!

Ser att ni pratat mycket om magträning och sånt. Någon som skulle kunna sammanfatta allt som sagts? :p

Jag menar, hur mycket ska man träna magen? Hur ofta?

Man vill ju inte träna "fel"... :)

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg

Kan någon bringa klarhet i detta. Matti, du hjälpte ju mig med att göra ett program att börja med men hur ofta ska man träna nu då?

Dag 1
Ben, Mage, Höfter/Midja

squat - knäböj
lunge - utfall
stiff-legged deadlift - stelbent marklyft
calf raise - vadpress (sittande eller stående)

Dag 2
Bröst, Axlar, Triceps

bench press - bänkpress
shoulder press - militärpress
dips
lying triceps press - bänkpress m. smalt grepp (liknande övning iaf)
crunches

Dag 3
Rygg, Biceps

deadlift - marklyft
pullups - latsdrag (?)
dumbbell row - hantelrodd
biceps curl - skivstångscurl (kan köras med hantlar också)
hyperextensions - ryggresningar (?)

Detta är det schema jag tänkt börja med men om jag t.ex. tränar 3 dagar i veckan enligt schemat, då tränas ju bara de muskelgrupper som står under varje dag endast en dag i veckan. Räcker det eller ska jag utforma schemat på något annat sätt?

Räcker det

Det kan ingen förutom du svara på. Kör med programmet i några veckor så vet du om det fungerar eller inte. Om ingenting har hänt efter några veckor så vet du att du att du måste öka intenstiteten på passen / träningsmängden / antalet övningar. Experimentera.

Ok, om jag gör såhär till att börja med då?

Måndag: Biceps, Axlar, Triceps

Onsdag: Mage/Midja

Fredag: Rygg, Bröst

Söndag: Ben/Höfter

På så sätt tränar jag en muskelgrupp ordentligt 1 gånger per vecka så får musklerna vila emellan också. Har också gjort så att jag lägger armar och axlar på måndagen och benen på söndagen, eftersom det är två dagar efter varandra så kan det ju vara bra att träna två muskelgrupper som är relativt avskilda från varandra. Vill du skriva in alla övningar igen under resp. dag?? :)

Jag ser ingen mening med att använda ett helt pass till att träna magen. Du är ute efter massa och då hjälper det inte mycket att köra isolationsövningar för magen. Testa att köra med urspungsprogrammet ett tag och ät som en häst samtidigt.

Ok men om jag kastar om ordningen lite bara så det blir något i stil med detta:

Måndag:
Ben, Mage

Onsdag:
Biceps, Axlar, Triceps

Lördag
Rygg, Bröst

Är det bra val av dagar och så? Bra mellanrum och vila emmellan? Lite längre mellan dag 2 och 3 eftersom man använder armarna när man tränar bröstet?? Då får ju musklerna vila lite längre på så sätt. Om du vill så får du gärna sätta in övningarna på detta scemat istället då :)

Ok men om jag kastar om ordningen lite bara så det blir något i stil med detta

Jag ser inga fördelar med att kasta om ordningen, kör med ursprungsprogrammet.

Ok, tänkte bara att det kunde vara smidigt att köra t.ex. biceps, triceps och axlar under samma pass istället för att dela upp det på två gånger, men men. Du ska ha stort tack iallafall för att du hjälper mig. Jag ska komma igång nu i mitten av maj efter jag kommer hem från Holland.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)