Vet inte riktigt om det finns någon här som har kunskap om följande men det är ju alltid värt ett försök :)
Har gett mig själv ett nyårslöfte som jag sedan 5 veckor tillbaka sysslat med, har tyvärr ingen tillgång till något gym, men gör mitt bästa ändå. just nu så gång/löptränar jag 3 gånger i veckan (måndag,torsdag,lördag) och cyklar 2 gånger i veckan (tisdag och fredag) utöver detta så hoppar jag rep och kör lättare övningar, då framför allt rygg och magövningar.
Detta gör jag för att framför allt få upp konditionen så att jag kan övergå till tyngre styrketräning så småningom. Men nu till min fråga, fettförbränningen, är det någon som vet något om detta, vad det gäller kosttillskott och liknande? Har hört talas om CLA och Xenadrine, men är detta bra? Hur ska man använda det, och var ska man köpa det?
Men nu till min fråga, fettförbränningen, är det någon som vet något om detta, vad det gäller kosttillskott och liknande?
Jupp.. det mesta du kan få tag på lagligt är rätt värdelöst. Det lär inte finnas något (lagligt) tillskott som höjer kroppens förbränning med mer än 5%. Om du väger 70 kg och ska deffa så borde ditt kaloriintag ligga runt 2000 kcal. Fem procent av det är 100 kcal. Jag skulle inte betala dyra pengar för att bränna 100 kcal extra per dag. Det blir billigare att äta lite mindre.. :)
Ett tillskott av CLA är meningslöst om du är ute efter fettförbränning. Köp fiskolja / omega-3 istället, samma positiva hälsoeffekter men lite billigare.
Jag har ingen koll på Xenadrine, kan dock kolla upp det om du vill.
Fiskolja rockar. Jag vet inte om det ökar fettförbränningen direkt, men det har en massa andra fräcka egenskaper, det vet jag. Icke att blanda ihop med fiskleverolja, bara! :o
Är du överviktig? I.s.f. kan jag förstå om du vill bränna fett, men om du senare ska bygga muskler så används ditt fett till att ge energi till musklerna - vilket resulterar i större muskler efter ett tag. :)
Fettförbränning handlar till stor del om belastning. Det gäller att ligga på en sådan belastning att man inte bränner kolhydrater eller får mjölksyra.
Dessutom krävs det att man har hållit igång en stund innan fettförbränningen kommer igång. För att få bort kulmagen så behöver man alltså ha låååååånga och lågintensiva pass.
Jag bränner t.ex. fett bäst vid en belastning på 61-64% av max. Lyckligtvis har jag investerat i en pulsklocka (alltid bra att ha). Med hjälp av denna kan jag hålla optimal aerob förbränning under lång tid. Det känns jättefånigt att bara gå i snabb prommenadtakt eller cykla i modest fart i 60-120 minuter. Det är dessa tider som krävs för att få bort fettet.
Styrketräning är iofs en mycket bra metod att få bort fett. Mer muskler kräver mer energi vilket leder till att man förbrukar mer och alltså bränner mer fett. (Prexis som redan påpekats).
Nackdelen med "fettförbrännande" träning är att det inte är där man VILL att det skall försvinna som det försvinner först, magen alltså, utan det är ben, armar och rumpa som ryker först och sist magen...
Sedan handlar det lite om glukosindex, alltså blodsockerhalten. Jag har gått ner rejält på att flytta om intaget av energi enligt följande:
fett och snabba kolhydrater till frukosten (ost, smör, fil, bröd)
långsamma kolhydrater och lite fett + protein dagen efter träning till lunch
protein och långsamma kolhydrater till kvällsmål. undvik fettet.
Deremellan så kan man käka frukt och grönsaker.
Intressant nog krävs det fett för att bränna fet. Just fiskolja verkar ha en accelerarande verkan, framför allt tillsammans med annanas... vetefan varför men så är det.
För att få bort kulmagen så behöver man alltså ha låååååånga och lågintensiva pass
Det är en myt. Högintensiv träning är effektivare än lågintensiv träning om man är ute efter att bränna fett.
utan det är ben, armar och rumpa som ryker först och sist magen
Varifrån fettet försvinner först/sist är väldigt inviduellt.
fett och snabba kolhydrater till frukosten (ost, smör, fil, bröd)
Varför snabba kolhydrater?
Just fiskolja verkar ha en accelerarande verkan, framför allt tillsammans med annanas... vetefan varför men så är det.
Fiskolja tillsammans med ananas? Källa?
Just fiskolja verkar ha en accelerarande verkan, framför allt tillsammans med annanas... vetefan varför men så är det.
Fisolja tillsammans med ananas? Källa?
Jag tycker att fisolja låter jätteäckligt! ;)
Att sen blanda fiskolja och ananas?!? Det låter riktigt äckligt! :o :x
ok, inte för att riktigt alla inlägg hörde till inlägget, men om jag har förstått det här rätt så är min träning som den är nu helt optimal... alltså löpning/gång träning och cykling sammanlagt 5 pass/vecka, eller?
och cla är alltså helt värdelöst? tänkte annars ta och prova eftersom jag fick hem en reklam om det i livingbody där en ask kostade 89:- men det är alltså bortkastade pengar?
och vad var din reaktion över Xenadrine??? förstog inte riktigt om det var ett helt ok ämne eller om man skulle satsa på fiskolja istället?
tack för alla svar, men behöver fortfarande en del uträtt, förresten, vilket är optimalt sätt att äta? är ju en hel vetenskap att försöka sätta i sig alla kostråd och räkna kalorier.. :-(
än så länge har jag kommit fram till att man bör hålla sig till mycket frukt och grönt, hög kolhydrathalt och liten fetthalt (per 100 gram alltså) dvs. 15-25% fetthalt. rätt eller fel?
Jag skrev en rapport om det här för ett par veckor sedan, men det handlade mest om styrketräning, kost och kosttillskott. Skulle det ändå vara intressant, så skicka ett mail till bjorne.w@telia.com eller lämna din e-mail här åt mig - så skickar jag ett litet brev med rapporten. :)
och vad var din reaktion över Xenadrine??? förstog inte riktigt om det var ett helt ok ämne eller om man skulle satsa på fiskolja istället?
tack för alla svar, men behöver fortfarande en del uträtt, förresten, vilket är optimalt sätt att äta?
Xenadrine är som ECA fast dyrare. ECA = Efedrin, koffein, aspirin. ECA höjer kroppens förbränning. Men alltså, det verkar som om du inte vet speciellt mycket om näringslära och då är alla fettförbrännande kosttillskott meningslösa. Innan du ens börjar fundera på att ta tillskott ska du ha ätit strikt i åtminståne ett par månader och fört matlogg (logg över samtliga måltider, kcal intag per dag, antal g kolhydrater / protein / fett per dag).
Använd dina pengar till att köpa lite böcker om näringslära istället.
vilket är optimalt sätt att äta?
Det som fungerar för dig.
6-8 måltider per dag.
Ät 27 x din vikt om du vill gå ner i vikt, din vikt x 35 om du vill behålla vikten som du har nu. Ät 20% fler kcal (din vikt * 35 * 1.2) om du vill gå upp i vikt (kcal). Det där är bara ungefärliga värden, du får experimentera lite själv.
2 g protein per kg kroppsvikt, 20-30% av energin från fett, resten kolhydrater. Kolhydraterna ska i första hand komma från grönsaker, frukt och havregrynsgröt (alla älskar havregrynsgröt! ;)).
Ta tillskott av omega-3, fiskolja eller linfröolja dagligen. Läs Foods that make you look good nekid. Läs alla andra artiklar på samma webbplats också, om du har tid. Sen läser du allt här och här. Fredrik Paulúns böcker är bra. Läs dem.
Sen när du får frågor drar du till kolozzeum.com och ställer frågorna i diskussionsforumet som finns där. Det är det bästa svenska stället för diskussioner om näringslära / styrketräning just nu (fast inte så länge till.. jag har stora planer för min site :D)
men kom att tänka på en del andra frågor jag har, har som sagt ingen direkt möjlighet till att träna på gym, så jag tänkte höra om det finns någon mening i att skaffa sig någon form av hemgym, kanske en lättare träningsbänk eller enbart ett skivstångset? exempel följer:
och sen tänkte jag också höra lite om det jag äter, generellt så brukar min dag se ut på följande vis, i matväg alltså,
frukost: lättyoggi eller havregrynsgröt och lättmjölk, en vitamintablett.
middag: pasta eller potatis med antingen någon röra (krossade tomater, svamp och liknande) eller kött. samt mycket grönsaker.
senare på kvällen: 2-4 mackor med ett magert pålägg eller bestående helt av grönsaker.
i övrigt så brukar jag äta en eller ett par frukter om dagen, har slutat helt och hållet med smör (använder olja vid behov) och dricker mjölk med låg fetthalt, lättdryck eller bara vatten.
men kom att tänka på en del andra frågor jag har, har som sagt ingen direkt möjlighet till att träna på gym
Varför inte?
så jag tänkte höra om det finns någon mening i att skaffa sig någon form av hemgym
Japp, en bra stabil bänk, en skivstång och ett par viktplattor är allt som behövs. Kanske en chins-stång också. Jag tränar på gym men det är den enda utrustningen jag använder där.. jag kunde lika gärna träna hemma. Fördelen med att träna på ett gym är att man oftast blir lite mer motiverad.
har inte möjligheten till det därför att jag bor långt ute på landet, närmsta gym ligger väl en 2-3- mil härifrån :-( tack för tipset om sidan förresten, ska kolla igenom den.. har inte kommit längre än att ha läst igenom typ väldigt många tidningar med iform och mens health, har även kollat igenom iform.se
ska ta och kolla upp det där med skivstången och det, har just nu bara ett enkelt hantelset, men man måste ju börja någonstans :-) ska också försöka komma in mer i det här med maten, tycker faktiskt det är den helt klart svåraste biten.. men när man väl kommit in i det så flyter de väl förhoppningsvis på av sig själv :)
:-) ska också försöka komma in mer i det här med maten, tycker faktiskt det är den helt klart svåraste biten.. men när man väl kommit in i det så flyter de väl förhoppningsvis på av sig själv
Det kan låta lite krångligt men det är faktiskt väldigt enkelt. Oroa dig inte om du inte förstod så mycket av mitt inlägg ovan, jag har blivit hjärnskadad av de tusentals inlägg jag har läst om näringslära / styrketräning. Om din engelska inte är så bra så kan du börja på https://www.paulun.com
Du kommer att förstå allt och där kan du även köpa en del schyssta böcker. :)
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849