webForumDet fria alternativet

Timglasskidor Guds gåva till människan!

Sport

8 svar · 1 520 visningar · startad av Klös

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Frågan#1

Jag fick för mig att testa ett par timglasskidor i helgen och undrar varför har ingen kommit på det tidigare?
Jag hade inte åkt utför på två år och är almänt dåligt tränad i benen och upptäckte att det var skitskoj att "carva" sig fram :) I de backar där jag i vanliga fall skulle bromsat mer än släppa på var det inga problem alls att köra så hårt det bara gick utan att bryta ben eller någon gammal fysiklag med ett par timglasskidor §e Är det någon annan som testat och blivit frälst på carvingskidor?

Så nästa gång ni ska åka utför hyr ett par carvingskidor istället för att åka på era egna gamla träplankor :)

------------------
F.Sundström
Make Love Not War!

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Förstår inte ett ord av vad Klös snackar om, men det är säkert jätte intressant! ;)

------------------
"På min tid hade vi inga stenar. Vi fick gå ner till bäcken och tvätta våra
kläder genom att banka dem med huvudet."

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Köpte ett par Carvinglaggar för tre år sedan, plötsligt kunde jag ta mig ner för väggen i hundfjället utan att hasa mig ner ;)

Inget skämt faktiskt, jag upplevde en helt ny känsla i åkningen, både säkerhetsmässigt och förmågan att kontrollera åkningen.

Det är bara att trycka till på skidan, i princip hur man än står på skidan, så svänger den. Alldeles utmärkt för mig som kör med ett mindre bra knä. (saknar både korsband och menisk)

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

OT
Luxman det heter väl ändå ett par carvinglagg :q och inte ett par carvinglaggar så säger vi iaf inte därifrån jag kommer ;)

------------------
F.Sundström
Make Love Not War!

[Redigerat av Klös den 25 mar 2001]

Medlem sedan feb. 20001 270 inlägg

Klös
Japp, körde på dessa underbara skidor under min vistelse i Sälen i helgen.
Man kunde stå på rätt bra trots en del starka drycker innanför västen! :e

------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Provade oxå timglasskidor i Åre när jag åkte vid nyår, det var betydligt lättare att åka med dom än "vanliga", skidåkningen blev inte bara roligare utan oxå snyggare :h

------------------
MVH - C
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

OT replik Klös

Men hoppa hoppa va!
Säger du också ett par sko eller ett par stav.

Jag finner viss likhet med, allas vår, Ingmar Stenmark vid jämförelsen av språkbruket, varför jag driftar mig att replikera med frågan om du härstammar från Tärnaby ;)

Men det viktigaste är ju ändå:
Det är bar o åk :e

(undrar om jag stavat rätt nu ;) )

stoffe-2k
Ja du har helt rätt! Jag glömde det viktigaste, det såg ju helt plötsligt ut som man kunde åka slalom också :h

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag har haft carvingskidor i två år nu och det är grymt skönt att åka(har ett par Atomic Beta 7.20)!

Dock finns det en viss risk att skidorna vill lite mer än vad du själv vill. Dvs. ibland får de för sig att svänga för mycket vilket kan leda till att ditt knä pekar framåt men skidan pekar åt ett helt annat håll..

Elitåkarna tävlar inte med carvingskidor av den anledningen.

Nåja, det är förj*vligt kul att åka skidor iaf. Klarar mig inte utan skidåkning.. :e
Som onödig fakta så kan jag nämna att jag tävlat längdskidor i 5-6 år. Det var dock några år sen jag slutade och det ångrar jag.. :(

------------------
- Erik Hellström -
- Datalogiprogrammet - MDH -
- http://3d.burken.nu -

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Tänk att skidåkarna ska behöva sno allt från oss snowboardåkare... ;)
Men men, jag har själv åkt skidor sen jag var 3 år även om jag de senaste åren mestadels har åkt snowboard, men ett par carvinglagg är riktigt kul faktiskt. Bara att krypa ihop och trycka ifrån in i svängen.

*mmm* :)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)