webForumDet fria alternativet

Lars-Tommy's resultat i siffror

Sport

47 svar · 683 visningar · startad av Freestyler

Medlem sedan feb. 20002 218 inlägg
Frågan#1

Här kommer en sammanställning som jag gjort på Lars-Tommys nästan samtliga matcher. Har inte tagit med dom under USA-turnén. Posta dom gärna här om ni vet dom. Reserverar för eventuella fel, ingen är ju ofelbar ;)
Om det blir alltför oläsligt kan ni kolla http://www.mediatropix.com/files/sverige.txt för lite lättare läsning. Nåja, här kommer sammanställningen:

EM-kvalet:
--------------------------------------------------
Sverige 8 7 1 0 10-1 22
England 8 3 4 1 14-4 13
Polen 8 4 1 3 12-8 13
Bulgarien 8 2 2 4 6-8 8
Luxemburg 8 0 0 8 2-23 0

SVERIGE - England 2-1 (A. Andersson, J. Mjällby)
Bulgarien - Polen 0-3
Polen - Luxemburg 3-0
England - Bulgarien 0-0
Bulgarien - SVERIGE 0-1 (H. Larsson)
Luxemburg - England 0-3
SVERIGE - Luxemburg 2-0 (J. Mjällby, H. Larsson)
England - Polen 3-1
Luxemburg - Bulgarien 0-2
Polen - SVERIGE 0-1 (F. Ljungberg)
Polen - Bulgarien 2-0
England - SVERIGE 0-0
Luxemburg - Polen 2-3
Bulgarien - England 1-1
SVERIGE - Bulgarien 1-0 (N. Alexandersson)
England - Luxemburg 6-0
Luxemburg - Sverige 0-1 (N. Alexandersson)
Polen - England 0-0
Sverige - Polen 2-0 (K. Andersson, H. Larsson)
Bulgarien - Luxemburg 3-0

Skytteligan:
3 Mål Henrik Larsson
2 Mål Johan Mjällby, Niklas Alexandersson
1 Mål Andreas Andersson, Fredrik Ljungberg, Kennet Andersson

Kommentarer:
Sveriges målsnitt/match stannade på 1,25 mål.
England spelade tre 0-0 matcher, varav två var på hemmaplan.
Sex av Englands 14 mål kom mot blåbärsnationen Luxemburg. Sverige gjorde
tre mot dom. Sverige vann gruppen med NIO poäng.

Matcher efter EM-kvalet före EM
28/11 Sydafrika (Sydafrika) 0-1
31/1 Danmark (La Manga) 1-0 (M. Allbäck)
4/2 Norge (La Manga 1-1 (Anders Andersson)
23/2 Italien (Palermo) 0-1
29/3 Österrike (Graz) 1-1 (J. Pettersson)
26/4 Danmark (Köpenhamn) 1-0 (J. Pettersson)
3/6 Spanien (Göteborg) 1-1 (R. Nilsson, straff)

Kommentarer:
Lägret i La Manga spelades med spelare från svenska, norska och danska ligan.
Matchen mot Österrike förstördes dels av Schwarz skada och regn. Matchen borde
inte spelats med tanke på don regntunga planen. Dålig kvalite pga regnet.
Kan notera att förlusten mot Italien var den andra sen Tommy Söderberg tog över
landslaget. Den första kom ju mot Spanien, 0-4 i en match med ett "b-lag".

EM-slutspelet
10/6 Belgien (Bryssel) 1-2 (J. Mjällby)
15/6 Turkiet (Eindhoven) 0-0
19/6 Italien (Eindhoven) 1-2 (H. Larsson)

Kommentarer:
EM-blev ett misslyckande.
Bara två mål.
Vårt stensäkra försvar sviktade.
Om man ska försöka hitta orsaker kan man kortfattat sammanfatta:
- Ljungberg haft skadeproblem nästan hela året
- Både Patrik och Jocke hade haft det svårt att ta ordinarie plats i klubblag
- Svarre borta, fanns ingen som kunde ersätta honom till fullo
- Det som Sverige varit så outstanding på tidigare har de andra länderna blivit
bättre på, tex organisation.
Det går dock inte att skylla ifrån misslyckandet på detta men detta kan nog sägas
vara starkt påverkande faktorer.

Efter EM
16/8 Island (Reykjavik) 1-2 (J. Mjällby)

Kommentarer:
Blek svensk insats. Klart underkänd.

VM-kvalet
3/9 Azerbajdzjan (Baku) 1-0 (A. Svensson)
7/10 Turkiet (Göteborg) 1-1 (H. Larsson)

Kommentarer:
Azerbajdzjan borta var ett riktigt sömnpiller men en svår match att spela.
Portugal höll på att råka riktigt illa ut där i EM-kvalet. Dåliga förhållanden.
Turkiet hade en målchans och gjorde ett mål, fast inte på målchansen utan på
en mycket tveksam dömd straff när det återstod 20 sekunder.
Sverige spelade hyfsat i första halvlek. I andra spelades turkiet ut, något den
turkiske coachen erkände. Turkarna ska vara mycket glada med 1-1.

Lars-Tommy's resultat hittils
Träningsmatcher..:
M V O F GM IM +/- P
9 2 3 4 6 11 -5 9

Tävlingsmatcher..:
M V O F GM IM +/- P
13 8 3 2 14 6 8 27

Totalt...........:
M V O F GM IM +/- P
22 10 6 6 20 17 3 36

Totalt möjliga poäng: 66
Varav i tävlingsmatcher: 39

Målsnitt totalt: 0,90 mål/match
Varav i tävlingsmatcher: 1,08 mål/match

Målsnitt insläppta : 0,77 mål/match
Målsnitt insläppta tävlingsmatcher: 0,46 mål/match

Sådärja, kan ha missat nåt som sagt. Upplys mig gärna om det i så fall så jag kan rätta till.
F.ö var jag en av dom (12%) som röstade NEJ i gårdagens sportfråga i Aftonbladet....

------------------
Ooh aah Freestyler?

Medlem sedan maj 200030 inlägg

Lars-Tommy sitter och trycker för många på gamla spelare.
Jag var en av de 88% som tycker att de ska avgå om det skiter sig.
Det Sverige behöver i dagsläget är målskyttar (Anders Svensson, Yksel, Selakovic, Allbäck). Dessa ska finna med från start - inte komma in när det är 10 minuter kvar!

Lars-Tommy gör misstaget att lita på gamla spelare och spelarkombinationer. Som vi har sett de senaste matcherna så fungerar inte Kennet-Henrik.

Jag är ytterst tveksam till om t.ex. Brasilien, Frankrike eller England skulle tillåta sina forwards i landslaget att spela tio fulla matcher som toppforward utan att göra mål!
Dessa skulle direkt bytas ut, de skulle inte få spela 900 minuter utan att göra mål.

Det finns ingen anledning att låta dessa gamla spelare finnas kvar när det finns så många nya duktiga målskyttar.

Medlem sedan jan. 20002 453 inlägg

Jag var en av de som rösta för deras avgång även om jag tycker att tidningarna börjar gå alltför långt i sin kritik mot Lars-Tommy. De stör mycket i den svenska uppladdningen kan jag tänka mig.

I övrigt håller jag med Polisen och hoppas att vi får se Yksel-Henke på topp i kvällens match.

------------------
Mvh
Hazze , moderator wF
Det är stabilt...

Usch. Det blir en svår match ikväll.... mycket svår. *nervös*

------------------
Ooh aah Freestyler?

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Finland - England 0-0

G L A D . . .

ganska iallfall :)

------------------
Han bor nog där...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vem är denna Lars-Tommy och varför har han ett så in i hellskotta töntigt namn? Sportfåne antar jag? :e

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Två personer: Lars Lagerbäck och Tommy Söderberg. :e

*hoppar på Lars-Tommy* *hoppar igen* *och igen* x( x( x(

Hur i hela Europas frihetstid kunde han sätta in Håkan Mild istället för Mathias Jonsson? x(
Det borde vara dödsstraff på såna saker! x(

Just nu är jag så grymt pissed off som man bara kan bli!
Han ska bort från landslaget. Jag har inte sett en mer tråkig match än denna. USCH! x(

------------------
få, färre, färst

Jag är för arg för ett riktigt uttalande om matchen x(
Det var skamligt och jag skäms över det svenska landslaget. Om inte Lars-Tommy avgår efter detta fiasko är det ett mirakel. Jag förstår inte hur de kan vara så fräcka så de står och berömmer det svenska spelet när det gång på gång ser lika dåligt ut. Att sätta in Håkan Mild (!) i andra halvlek och ta ut pigge Mattias Jonsson är ett tjänstefel tycker jag.

Kenneth Andersson verkar förövrigt ha blivit något av en diva på senare tid. Att hela tiden slå ut med händerna och gnälla på sina medspelare är mycket dålig stil. Tråkigt att inte Yksel Osmanovski kan få mer än 20 minuter i en sådan dålig match och när han väl släpps in i matchen är det på Anders Svenssons bekostnad! x(

Nu har landslaget ett halvår på sig att förbereda sig inför nästa landskamp och då bör en ny förbundskapten även finnas. Det finns ju många intressanta kandidater. Svennis t.ex, en riktig vinnare som har stor erfarenhet. Vad jag vet så har inte Lars Lagerbäck tränat en enda klubb innan han tog över landslaget :l

Vem ska få Guldbollen i år egentligen? Den borde inte delas ut tycker jag. Ingen spelare är värd den. Möjligtvis Magnus Hedman.

------------------
Mvh
Hazze , moderator wF
Det är stabilt...

Kim och Hazze. Nu gör mig irriterade :l

Hur i hela Europas frihetstid kunde han sätta in Håkan Mild istället för Mathias Jonsson?
Det borde vara dödsstraff på såna saker!

Att sätta in Håkan Mild (!) i andra halvlek och ta ut pigge Mattias Jonsson är ett tjänstefel tycker jag.

Att låta en spelare som fått en smäll i huvudet och mår dåligt och känner sig yr spela tycker jag är tjänstefel. Jag har åkt på tre allvarliga hjärnskakningar dom två senaste säsongerna och tro mig, att försöka spela när man är illamående och yr är varken bra för en själv eller laget.
Personligen är jag emot dödsstraff och tycker inte man ska behöva gå så långt.

Om inte Lars-Tommy avgår efter detta fiasko är det ett mirakel.

Nej. Det är det absolut inte.

Vad beträffar hur divig Kennet är är nog inget som kan sägas generellt utan bara folks egna åsikter.

Jag tycker Kennet var en Sveriges bättre spelare igår. Bäst var Hedman.
Rolle var också bra. Mattias Jonsson håller jag med om var duktig.

Yksel Osmanovski kan få mer än 20 minuter i en sådan dålig match och när han väl släpps in i matchen är det på Anders Svenssons bekostnad!

Yksel är väldigt match otränad. Han varit skadad en månad. Anders byttes ju i slutet av matchen mot Azernivetvadjagmenar :) också. Fotboll är en krävande sport. Det händer att man blir trött. Anders såg tröttas ut av de svenska spelarna på mittfältet tycker jag. Fast han var inte mindre osynlig än Ljungberg i andra halvlek.

Nu har landslaget ett halvår på sig att förbereda sig inför nästa landskamp och då bör en ny förbundskapten även finnas. Det finns ju många intressanta kandidater. Svennis t.ex, en riktig vinnare som har stor erfarenhet.

Sluta nu! Svennis kommer inte ta över.
Han har sagt att han inte är intresserad av det jobbet för tillfället. Men visst har han erfarenhet.

Vad jag vet så har inte Lars Lagerbäck tränat en enda klubb innan han tog över landslaget

Låter konstigt tycker jag. Lars Lagerbäck har gått steg 4 antar jag. Vad det är? Den högsta tränar utbildningen i Sverige. Äger rum i Halmstad varje sommar samtidigt som elitpojklägret. Man måste vara huvudtränare i div
För att få gå måste man vara huvudtränare i minst div. 2 har jag för mig. Det är inga tråkiga krav för att gå den, min far gick den för några år sen så jag fick se vad som krävdes.
Att påstå att han inte skulle ha tillräckligt med kompetens är kvalificerad idioti.
Men om han nu inte har gått denna (/tränat nån klubb innan) håller jag med dig om att det är konstigt.

------------------
Ooh aah Freestyler?

Freestyler, resultaten talar sitt tydliga språk. Sverige vinner inte något på sin dödgrävar fotboll. Jag tycker Lars-Tommys taktik var okej i början när laget iaf vann sina matcher men nu är det svenska spelet totalt sönderläst.

Att låta en spelare som fått en smäll i huvudet och mår dåligt och känner sig yr spela tycker jag är tjänstefel.

Ja, jag kan nog hålla med dig om att det var rätt att låta Mattias kliva av men varför då sätta in Håkan Mild? Han har väl inte presterat något i landslaget den senaste tiden. Vad jag ser nu så har Sverige inte något att göra i ett VM-slutspel. Tänk er när Sverige möter "riktiga" lag som Brasilien, Frankrike, Holland och Italiten i ett VM om man har problem mot dessa lag :l Det blir inte roligt...

------------------
Mvh
Hazze , moderator wF
Det är stabilt...

[Redigerat av Hazze den 12 okt 2000]

Jag 100% övertygad om att Sverige automatiskt skulle höja sig själva så att de blev bättre i ett VM-slutspel.
Riktiga lag.... Brasilien, Frankrike och Italien kan jag hålla med om men Holland har ju faktiskt varit sämre än Sverige hittils i kvalet.... Ett kval som för övrigt visar att antalet blåbärsnationer minskat avsevärt de senaste åren. På eurofootball.com var det nån idiot som skrev att Ukraina var en blåbärsnation, även Wales var det tyckte han. Ska skicka honom ett styggt mail §jr .....

Vad beträffar Milds inhopp hade jag inte klagat om Yksel kommit in istället.....

------------------
Ooh aah Freestyler?

Jag håller fullständigt med dig om att uttrycktet "blåbärsnation" har försvunnit en hel del under kvalet. Och Ukraina är långt ifrån ett dåligt lag. Andrej Schevsjenko i Ukraina är en mina absoluta favoritspelare.

------------------
Mvh
Hazze , moderator wF
Det är stabilt...

Jag kan ju tala om att jag fullständigt skiter i om Holland spelar sämre än Sverige just nu. Det är ingen anledning för Sverige att spela sin mördande tråkiga fotboll. Att se på dessa matcher är inte roligt, det kan ingen påstå. Kennet är slut, det är inget att snacka om helt enkelt.
USCH, är det enda jag kan säga. x(

------------------
få, färre, färst

Det är ingen anledning för Sverige att spela sin mördande tråkiga fotboll. Att se på dessa matcher är inte roligt, det kan ingen påstå. Kennet är slut, det är inget att snacka om helt enkelt.

Jag håller med dig, Kim. Det enda som måste ske med landslaget är en förnyelse, både av spelare och ledare.

------------------
Mvh
Hazze , moderator wF
Det är stabilt...

Nog för att Lars-Tommy coachar dåligt, men deras naiva inställning att "Eftersom vi har kontrakt till 2002 så sitter vi kvar till dess", retar mig vansinnigt!
Kan man inte komma på några nya spelsätt utan måste använda detta gamla föråldrade, genomlästa sätt att spela, så är det dags att hoppa av.
I grund och botten hänger allt på Lars-Tommy nu. OK, vissa spelare är slut och ska bytas ut, men det är trots allt L-T som tar ut laget.
Detta innebär att det är dags för en förnyelse i landslaget.
Vilka intressenter finns då som efterträdare?

• Sven-Göran Eriksson
    Mycket duktig ledare. Kräver dock mycket i lön, men det kanske är värt att få betala dessa summor för att lyckas med landslaget.
  • Tom Prahl
    Bra ledare, bygger laget från grunden och peppar spelarna att spela - inte snacka. Vill dock inte ta landslaget nu.
  • Stuart Baxter
    Varit med länge och har lång erfarenhet. Har dock inte lyckats särskilt bra med AIK på slutet. Annars har det gått bra.
  • Roy Hodgson
    Denne "gamle" man har varit med länge och vet hur ett lag ska styras. Ett riktigt hett alternativ

Nu har jag kommit med förslag. Bara för fotbollsförbundet att välja alltså. ;)

------------------
få, färre, färst

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Tommy Söderberg är kanon! Så det så! ;)

Landslaget har gått lite knackigt och Kennet har nog tyvärr gjort sitt, men Tommy är min personlige hjälte sen många år.

1992 hade AIK ett ganska medelmåttigt lag på papperet och för all del också i verkligheten, men under Tommys ledning lyfte laget sig något makalöst och minsann snöt AIK inte guldet det året! :D

Jag är helt övertygad om att AIKs framgångar på senare år grundlades under Tommys år som tränare. :)

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Kim, jag tror också att Tom Prahl kan vara en framtida förbundskapten. Mycket underskattad tycker jag.

Vi får vad L-T säger i Fotbollskväll senare idag... Ska bli intressant faktiskt.

------------------
Mvh
Hazze , moderator wF
Det är stabilt...

Jag vet vad han kommer säga.

"Vi har kontrakt till 2002" x(

------------------
få, färre, färst

Tommy Söderberg är kanon! Så det så!

Äntligen! Jag är inte ensam om att tycka det här på wF :)
Intelligens beror nog på varifrån man kommer eller hur Q? ;)

Kim, jag skiter faktiskt också fullständigt i hur bra Holland är men jag var tvungen att kommentera att det just nu går sämre för dom än för Sverige eftersom Hazze tog dom som exempel....

Kim, är du rätt man att bedöma och Lars-Tommy coachar dåligt?

Svennis har tackat nej i nuläget, visst han har inte fått förfrågan men han har sagt att han inte är intresserad av det för tillfället.
Tom Prahl sa i Sportbladet idag att han aldrig kommer bli förbundskapten. En av anledningarna var att han inte hade lust att få en massa personangrepp på sig som media och vissa "fans" håller på med nu.....

Q jag kan inte hitta nåt jag tycker är fel i ditt inlägg :)

Tänk om vi inte kanske är bättre än så här för tillfället?

Förövrigt har vi en fantastisk kväll framför oss med Elfsborg - Göteborg 18.45 Canal +, Premier League 20.55 Canal + och som grädde på moset fotbollskväll (äntligen tillbaka!) 22.00! Jippie! :)

Sen tycker jag ni ska anmäla ett lag på Uefagame.com ......

------------------
Ooh aah Freestyler?

Faktiskt så är jag nog rätt man (många andra också för den delen) att kunna säga att Tommy coachar dåligt.
Om man måste vinna en match så sätter man inte in en defensiv spelare när det står 0-0.
Man låter inte en toppforward spela 10 matcher utan att göra mål!

Det är ju inte bara jag som säger så här. Såg du överhuvudtaget matchen mot Slovakien?
Det var bland det sämsta jag har sett!

Att Prahl säger att han aldrig kommer bli förbundskapten, kan nog ses med en nypa salt. Med de rätta pengarna så tar han nog över.
Göran Persson uttryckte sig så smidigt "Nej, jag tänker inte bli statsminister.". Vem var statsminister två månader senare?

Jag är hur som helst oerhört trött på Tommys feg-taktik där han står i tacksamhetsskuld till vissa spelare som gjorde bra ifrån sig i VM 1994.
Kennet spelade bra då, han gör inte det längre.

Sveriges spel är idag totalt sönderläst av varenda nation. Kom ihåg att det inte var långt ifrån att Sverige förlorade mot Azerbadjan och även Slovakien. Dessa "små" nationer inom fotbollen har helt plötsligt börjat ge Sverige svårt motstånd. Vad beror det på? Svenskarnas spel är totalt sönderläst!

Alla vet hur vårat "kära" landslag spelar. Kennet kan inte längre ta emot bollar på samma sätt som han gjorde för sex år sen.
Kombinationen Henrik-Kennet har uppenbarligen inte fungerat. Då är det dags att testa något nytt. Ta bort Kennet och sätt istället in t.ex. Yksel eller Allbäck. Det är värt att testa en massa olika kombinationer, för gör Sverige inte bättre ifrån sig nästa år så blir det absolut inget VM år 2002!
Något drastiskt måste hända. En naturlig vänsterback måste hittas, "Rolle" ska ersättas. Vem kan ta hans plats? Karl Corneliusson kan naturligtvis spela på Roland Nilssons plats, men vem ska då spela på vänsterkanten.

Det måste till något absolut extra nu om det ska bli något VM-slutspel för Sveriges del. Detta "något" är Lars-Tommy uppenbarligen inte kapabel till att prestera. Det är verkligen dags att se sig om efter någon annan som kan tänka sig att ta över ett landslag i kris!

------------------
få, färre, färst

[Redigerat av Kim den 16 okt 2000]

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)