webForumDet fria alternativet

Fotbolls-VM | Sydafrika | 2010

Sport

520 svar · 33 123 visningar · startad av Dryden · sida 16 av 27

Frågan, av Dryden

Det är inte många dagar nu tills VM-festen drar igång och för första gången sedan 1998 är inte Sverige med i en stor turnéring (men utifrån gårdagens träningsmatch mot B/H ser det ju onekligen lovande ut, Polen/Ukraina 2012 nästa då). Personligen tänkte jag börja uppladdningen med en bra kalender, två st

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Fotboll utan offside, intressant tanke. Den lär nog aldrig infrias dock, men har för stor del av spelet för att bara försvinna.

Målkameror är jag skeptisk till, om det måste kollas i dessa i tid och otid försvinner allt vad rytm heter i en het match. Hellre en målområdesdomare som kolon skrev om ovan, jag tror absolut att huvuddomaren och assisterande på linjen behöver någon typ av mänsklig assistans. Fotboll är emellanåt en fullständigt vansinnigt snabb sport. De har ett otacksamt jobb, de där domarna.

Medlem sedan juni 2003771 inlägg

Offsideregeln skapades för att förhindra att spelare från anfallande sidan placerar sig uppe vid målet långt innan bollen hunnit dit.
Offsideregeln är alltså i grunden en defensiv regel.
Därför bör den avskaffas, den har även ändrats ett par gånger under 1900-talet, men det känner väl inte ni "ungdomar" till

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Dryden skrev:

Fotboll utan offside, intressant tanke.

Vi har just bevittnat det... :x

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Dryden skrev:

Målkameror är jag skeptisk till, om det måste kollas i dessa i tid och otid försvinner allt vad rytm heter i en het match.

Funderar på om ett system liknande Hawkeye skulle kunna fungera. Varje lag har en eller två "challenges" för att påkalla videogranskning från fjärdedomare. Har domaren dömt fel så förlorar man ingen challenge, annars så dras en från "kontot"...

Fotboll utan offside, intressant tanke.
Vi har just bevittnat det...

Vi kommer att få se ännu mer under VM-spelet, precis som alla tidigare VM.

Åsså en tanke bara!
PONERA att VM-finalen spelades mellan Tyskland och England.
Det stod 2-1 till Tyskland i förlängningens sista minut.
England gör då ett ”mål” som det idag, vad hade DÅ hänt?

bossse skrev:

England gör då ett ”mål” som det idag, vad hade DÅ hänt?

Förmodligen samma som idag.

Jag börjar förövrigt förstå varför jag saknar Tevez i ManUnited. Så makalöst vackert!

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

bossse skrev:

Vi kommer att få se ännu mer under VM-spelet, precis som alla tidigare VM.

Jo, men man tänkte ju ändå att nån gång måste det ju ha skett en förändring så sånt här kan undvikas. Förhoppningsvis införs straffområdesdomare i mästerskapen framöver, är på gång i champions league läste jag nånstans.

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Varför inte ha en jury bestående av 2-3 domare som följer matchen på TV och kan då ge huvuddomaren kommentarer i realtid genom radiokommunikation?

Dessa domare skulle ju lätt då se om bollen varit i mål eller inte. I vissa fall skulle dessa domare kunna korrigera t ex felaktiga dombeslut såsom felaktiga varningar/röda kort samt kunna tilldela rött kort i efterhand om domaren missat en händelse på planen.

Ett liknande system borde ju inte förlänga spelens gång så värst mycket. Huvuddomaren behöver inte ens lämna planen för att kika på en TV eller på liknande sätt ringa såsom i ishockey.

Sedan kan ju dessa system tas i bruk först vid slutspel och inte i grippspelen.

Det borde ju inte vara så jävla svårt att ta fram ett system med sensorer i stolparna samt i bollen. Ett par strategiskt placerade målkameror...

Som sagt, fotbollsvärlden ändras låpngsamt.

Jaha, då är det snart (16.00) dags för lite felaktiga domslut igen.
Visste ni förresten att det är c:a 25% felaktiga bedömningar vid offside.
Detta har det gjorts undersökningar på.
Minns dock inte var jag läste om detta.
Därför borde denna defensiva regel bort

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Offside är en bra regel, men tyvärr är den väldigt svår att bedömma, då den endast gäller spelare som är inblandad i spelet och var de är placerade när bollen slås.

En med lättbedömd regel vore positivt!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

bossse skrev:

Jag har i 20 år hävdat att offsideregeln ska bort, men det kommer väl aldrig att ske.

Spelidén med off- eller onside är ju den mest geniala av alla regler i fotboll. Försvinner den, så försvinner halva nöjet.

In med målkameror och/eller måldomare (som i handboll).

Och en annan sak: Lär domarna ge tecken för vad det är dom blåser för - som i ishockey.

Spelidén med off- eller onside är ju den mest geniala av alla regler i fotboll. Försvinner den, så försvinner halva nöjet.

Och hur vet du det? Har du sett någon fotbollsmatch utan offsideregel?

bossse skrev:

Har du sett någon fotbollsmatch utan offsideregel?

Har du?

bossse skrev:

Och hur vet du det? Har du sett någon fotbollsmatch utan offsideregel?

Nej.

Jag har inte sett fotboll med 39 spelare i varje lag heller, eller att målvakten bara får använda vänster fot, eller att matchen är 12 timmar lång (och uppdelad i 48 perioder).

Men jag kan ändå garantera att sportens popularitet skulle bli kraftigt lidande om man införde någon av de idéerna. ;)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

När jag var med i korpen satte vi alltid upp en gubbe som stod bredvid målvakten. Effektivt men inte särskilt rolig fotboll, så fort vi fick bollen tjongade vi upp den till gubben på topp. Hoppas aldrig jag får se det i en serie- eller cupmatch...

När jag var med i korpen satte vi alltid upp en gubbe som stod bredvid målvakten

Jag har också spelat korpfotboll ett par år.
Funkar ibland i korpen, men knappast i dessa sammanhang.
Skulle tränarna verkligen acceptera att man ställer ner en anfallare eller två
utan att låta honom jobba hemåt?
Skulle de låta en back eller två stå där och drälla vid de kvarlämnade anfallarna - utan att springa?
Tas offsiden bort blir ytorna större vilket borde gynna teknikern, det är inte svårt att räkna ut.
Det finns dessutom en del tränare som bygger sin taktik på s.k offsidefällor, "väldigt kreativt".

bossse skrev:

Tas offsiden bort blir ytorna större vilket borde gynna teknikern, det är inte svårt att räkna ut.

Offsideregeln fanns inte från början utan skapades eftersom spelet i stort sett bara förlades till straffområdena. Som i handboll ungefär. I och med att man införde offside började lagen använda mittplan också och spelet blev avsevärt mer intressant, både att bevittna och att delta i. Svårare än så är det inte.

Du ska givetvis tycka vad du vill, men om offsideregeln skulle försvinna så är det alltså att gå tillbaka till något som redan testats och misslyckats. Dessutom skulle vi lika gärna ta bort mittfältet - både mittfältsspelarna och mitten på själva planen alltså - eftersom dom inte längre skulle fylla nån större funktion.

Och apropå dina inlägg om att offside är en "defensiv" och "begränsande" regel:

Alla regler, både i fotboll och i samhället i övrigt, är per definition begränsande, eller "defensiva" (vilket jag tycker är ett väldigt märkligt ordval). Man har begränsat antalet spelare på plan till 11. Bara målvakten får ta i bollen med händerna (utom vid inkast) = en begränsning. En match är begränsad till 90 minuter plus eventuellt tillägg. Och så vidare.

Men en måldomare som inte bara kollar om bollen passerat mållinjen, utan även håller koll på tröjdragningar, fällningar, screeningar, filmningar osv i straffområdet skulle vara mumma.....

Poteta skrev:

När jag var med i korpen satte vi alltid upp en gubbe som stod bredvid målvakten. Effektivt men inte särskilt rolig fotboll, så fort vi fick bollen tjongade vi upp den till gubben på topp. Hoppas aldrig jag får se det i en serie- eller cupmatch...

Vi körde med "3 hörnor -> straff" när jag var grabb. Det kanske skulle vara en idé för FIFA... :)

Vi brukade köra hockeystraff när jag var knatte och vi lirade för skojs skull (utöver trehörnorstraff). Det kanske vore något?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)