Italien bjuder i alla fall på ett vackert avsked med den otroligt iskalla chippen.
Fotbolls-VM | Sydafrika | 2010
520 svar · 33 126 visningar · startad av Dryden · sida 14 av 27
Frågan, av Dryden
Det är inte många dagar nu tills VM-festen drar igång och för första gången sedan 1998 är inte Sverige med i en stor turnéring (men utifrån gårdagens träningsmatch mot B/H ser det ju onekligen lovande ut, Polen/Ukraina 2012 nästa då). Personligen tänkte jag börja uppladdningen med en bra kalender, två st
Läs frågan i sin helhet →En match är 45 + 45 minuter samt ev tilläggstid.
Men man kan inte vänta till minut 97 för att förstå att det är viktigt att göra mål!
Ett filosofiskt inlägg i Lasp Fotbollskola.
Synd på ett sätt att Italien åker men på ett annat sätt känns det skönt att de för en gångs skull inte tar sig vidare på ett bananskal.
Arrivederci Italia.
Dom får skylla sig själva. Totalt håglöst spel ända tills 20 minuter kvar.
Dom kan ju starta en egen turnering i sommar: "Vi som trodde att vi var så bra att vi egentligen skulle vinna VM" och börja med att bjuda in Frankrike. Fler lär ansluta inom några dagar....
Synd på ett sätt att Italien åker men på ett annat sätt känns det skönt att de för en gångs skull inte tar sig vidare på ett bananskal.
Precis. (y)
Varför är det synd?
pga. gamla meriter?
Varje turnering ger ett utrymme för förnyelse. det känns skönt.
Lasp Fotbollskola: It´n aint ower untill the fat lady sings, säger man när det gäller Hockey.
Samma gäller för fotboll, mål kan göras tills domaren blåser,
Håller med Legis.
Men sen var det var ju inte i dagens match de spelade bort sig själva, det var mot NZ.
Det var de två första matcherna samt tre fjärdedelar av dagens match som avgjorde Italiens utgång. Det går inte bara försöka spela kreativt och offensivt i tjugo minuter i ett gruppspel. Då får man åka hem. Men jag tycker likförbannat det är synd att Italien inte tar sig vidare, för hade man gjort det hade det kunnat sluta hur fan som helst.
Det var de två första matcherna samt tre fjärdedelar av dagens match som avgjorde Italiens utgång.
Jepp, dvs urdåligt spel i 250 av totalt 270 minuter. Då har man inget i VM att göra.
Men jag tycker likförbannat det är synd att Italien inte tar sig vidare, för hade man gjort det hade det kunnat sluta hur fan som helst.
Heh... det där gäller ju för vilket lag som helst. Går man vidare kan vad som helst hända (med lite tur, motståndarnas otur, domslut, väder, dagsformer osv).
Jepp, dvs urdåligt spel i 250 av totalt 270 minuter. Då har man inget i VM att göra.
I ett VM jo, men inte kanske i en åttondelsfinal. ;)
Jag ser flera lag i VM som absolut inte har där att göra i år. Frankrike (på bekostnad av Irland), Nordkorea och Grekland är mina spontana exempel.
Heh... det där gäller ju för vilket lag som helst. Går man vidare kan vad som helst hända (med lite tur, motståndarnas otur, domslut, väder, dagsformer osv).
Italien är Italien. Italien är inte exempelvs Sverige. Sverige kan snubbla sig vidare (eller få något av en extrem formtopp, en gång på hundra år, läs: 1994) men då ryker man i åttondelen (2002, 2006, i EM-kvarten 2004). Italien har det i kulturen och ryggmärgen, en rutin även om alla spelare är rutinerade. Italien är ju också rätt extrema på det sättet de går in i en turnéring. Antingen går allt åt skogen och man åker som idag (och EM 2004) eller så går man (nästan) hela vägen som 1990, 1994, 2000 (förvisso EM) och 2006 för att nämna några exempel. Svart eller vitt. Det finns ett skäl, i min teori, till varför det inte är fler än sju länder som vunnit VM. Typ.
I ett VM jo, men inte kanske i en åttondelsfinal. ;)
Jo, sorry. Menade förstås åttondelsfinalerna.
Italien är Italien. Italien är inte exempelvs Sverige. Sverige kan snubbla sig vidare (eller få något av en extrem formtopp, en gång på hundra år, läs: 1994) men då ryker man i åttondelen (2002, 2006, i EM-kvarten 2004). Italien har det i kulturen och ryggmärgen, en rutin även om alla spelare är rutinerade. Italien är ju också rätt extrema på det sättet de går in i en turnéring. Antingen går allt åt skogen och man åker som idag (och EM 2004) eller så går man (nästan) hela vägen som 1990, 1994, 2000 (förvisso EM) och 2006 för att nämna några exempel. Svart eller vitt. Det finns ett skäl, i min teori, till varför det inte är fler än sju länder som vunnit VM. Typ.
Ptja... vad som helst kan hända för vilket lag som helst - om dom har flyt. Danmark vann EM, Grekland vann EM osv.
En tanke (medan Japan nyss gjorde 2-0 på Danmark):
Jag tror inte jag sett en turnering där underdogs visar sig ha blivit fan så mycket bättre än vad man trodde innan - medan favoriterna inte orkar hålla emot (kanske överraskade över det kompetenta motståndet?). Gapet mellan etablerade världsmästaraspiranter och (mer eller mindre) blåbärsnationer har ju nästan raderats ut.
Jag leker med tanken att Sverige skulle ha kvalat in och kommer fram till att vi kanske ska vara glada att vi inte lyckades. Herregud, vad bortgjorda vi skulle ha blivit av nästan vilket lag som helst.
Men vad sysslar lillebror med och framförallt Sörensen? :q
Vad var det Jerring sa`
Japaner, Japaner, Lapaner. Men det är helt värdiga så här långt.
Danmark vann EM, Grekland vann EM osv.
Och vad har de åstadkommit efter det? One-hit wonders i Danmarks och Greklands fall. Precis som svenska VM-bronset 1994.
Men vad sysslar lillebror med och framförallt Sörensen? :q
Hehe, Sørensen har nog haft bättre dagar på jobbet... Andra frisparken säger jag inte så mycket om men första och fipplandet med den lååånga bollen i andra halvlek är bara för dåligt.
Och vad har de åstadkommit efter det? One-hit wonders i Danmarks och Greklands fall. Precis som svenska VM-bronset 1994.
Jomen det är ju precis vad "vad som helst kan hända" syftar på.
Vad som helst kan hända när ett lag kvalificerar sig för finalrundorna.
Gäller alltså andra lag likväl som för Italien: Precis vad som helst kan hända.
Synd om lillebror, men jag gillar draget att sätta upp Agger som typ släpande toppforward på slutet... :e
Man måste älska sammandragen i VM-magasinet när de till bilderna kör Radiosportens kommentatorer (främst Lasse Grankvist) som blir så galet exalterade när det händer saker... (y)