carl_x skrev:
Ja, det är misshandel. Men vad spelar det för roll när båda är med på det? Att det sedan ska vara matchstraff på alla inblandade är en annan sak.
isf. får de göra upp på parkeringen efter matchen.
27 svar · 1 568 visningar · startad av Danne V · sida 2 av 2
Varenda normalt funtad vuxen människa anser att våld är vidrigt. Man läser dagligen om slagsmål på gator och torg, ser vedervärdiga clips på youtube och försöker bl.a. lära sina ungar att våld inte löser problem, utan bara skapar nya. Jag tror att alla håller med. Men så plötsligt ska våld glorifieras av hockeyledare och domare eftersom publiken sviker och profiten sjunker. Nu är det fritt fram a
Läs frågan i sin helhet →carl_x skrev:
Ja, det är misshandel. Men vad spelar det för roll när båda är med på det? Att det sedan ska vara matchstraff på alla inblandade är en annan sak.
stoffe-2k skrev:
Äsch. Låt dom slå några slag var och sen ut med dom från matchen och eventuellt avstängning från spel någon/några matcher.
Har det hänt att någon hockeyspelare polisanmält en motspelare för något tilltag på isen? Hur gick det isf?
Om man skulle sätta verklighetens referenser in i idrottens regelverk skulle det sluta med det i samtliga sporter blev förbjudet med kroppskontakt. Tänk er en fotbollsmatch också då, som igår när Gerrard blev nedsparkad ett antal gånger. Hade det hänt på gatan hade polisanmälningarna haglat in, ska det bli samma i idrottsammanhang? Det skulle ju sluta med att alla idrottsutövare i lagsporter blev dömda i rättegångar var och varannan vecka och att de allihop sprang omkring med fotbojjor, ja om de nu inte satt i fängelse då. Och inte nog med det, vilket civilkurage har publiken då som sitter och tittar på våldet men inte ingriper? Fy fan. Det är ju så man vill kräkas.
. ;)
Skämt å sido. Grovt våld ska naturligtvis åtgärdas med straff och avstängningar (man ska ju inte behöva riskera livet) men att det gruffas lite här och lite där får vi nog leva med.
Dryden skrev:
Om man skulle sätta verklighetens referenser in i idrottens regelverk skulle det sluta med det i samtliga sporter blev förbjudet med kroppskontakt. Tänk er en fotbollsmatch också då, som igår när Gerrard blev nedsparkad ett antal gånger. Hade det hänt på gatan hade polisanmälningarna haglat in, ska det bli samma i idrottsammanhang? Det skulle ju sluta med att alla idrottsutövare i lagsporter blev dömda i rättegångar var och varannan vecka och att de allihop sprang omkring med fotbojjor, ja om de nu inte satt i fängelse då. Och inte nog med det, vilket civilkurage har publiken då som sitter och tittar på våldet men inte ingriper? Fy fan. Det är ju så man vill kräkas.
Det är väl ändå inte detta som diskuteras. Topic säger misshandel och du tolkar det som gruff? Isåfall är det inte konstigt att samhället ser ut som det gör, om vi sjunkit så lågt så vi tycker att två personer som slåss vilt med varandra bara gruffar lite...
Jag förstår vad du menar Dryden och jag ber delvis om ursäkt för mitt överdrivna svar, men om det anses som misshandel utanför sporten ska det göras så i sporten med. Som allting annat måste man bedöma utifrån situationen, men man behöver inte sätta igång ett rent slagsmål bara för att skydda sin målvakt. Viktor Hedman var föredömlig i finalen mot Kanada. Han drog ner idioten på isen och markerade tydligt att det beteendet inte accepterades. Det ställdes inte till med något jättebråk med slängda handskar.
Danne V skrev:
Nej, det är ju bl.a. det som ändrats. Man tillåter slagsmål numera.
Var har du läst att reglerna ändrats? Jag kan inte se något i Svenska Ishockeyförbundet regler (som skall gälla till 2010) om att detta ändrats. Att kasta handskarna skall dessutom ge 10 minuters utvisning för Misconduct.
muskot skrev:
Har det hänt att någon hockeyspelare polisanmält en motspelare för något tilltag på isen? Hur gick det isf?
Jag kan komma på tre incidenter:
Det tragiska i fallet Moore var att om han varit "tuff" nog och slagits mot Bertuzzi hade han förmodligen klarat sig utan bruten nacke, näsben och allt vad det var. I det tidigare mötet mellan lagen gav Moore Näslund en ful tackling som resulterade i en hjärnskakning. Det Bertuzzi antagligen ville göra var att ge igen men när Moore avböjde hans inbjudan att slåss rann det över för Bertuzzi; han slog Moore bakifrån och tryckte huvudet i isen efter att han fallit ned.
Oh, nej, två matchers avstängning... http://www.corren.se/archive/2009/1/23/k2o8em02jrigo4b.xml
skulle det vara trevligare någon månad inlåst...