Varenda normalt funtad vuxen människa anser att våld är vidrigt. Man läser dagligen om slagsmål på gator och torg, ser vedervärdiga clips på youtube och försöker bl.a. lära sina ungar att våld inte löser problem, utan bara skapar nya. Jag tror att alla håller med.
Men så plötsligt ska våld glorifieras av hockeyledare och domare eftersom publiken sviker och profiten sjunker. Nu är det fritt fram att visa för bl.a. ungar och lättpåverkade tonåringar att det är helt OK att slå varandra på käften. Det anses t.o.m. vara underhållande.
Jag mår illa. Jag vill att mina kids ska se och lära sig hur våld ALLTID ska fördömas och bestraffas. Inte tvärtom.
Don Sanderson, 21 år och kanadensisk hockeyspelare, dog häromveckan efter att ha slagit huvudet i isen under ett slagsmål. Är det nåt sånt som måste hända här hemma också för att lismande, giriga hycklare som Loob, Peter Andersson och andra ska inse vad det är dom håller på att göra?
Jag är lite kluven i frågan. Jag tycker att en redig käftsmäll kan vara på sin plats under en hockeymatch. Man är taggad till tusen, adrenalinet sprutar ur öronen och det är lätt att det rinner över.
Däremot tycker jag absolut att man ska bli utvisad för det, kanske matchstraff direkt. Domaren bör se till att det inte blir mer än en smäll också.
Dödsfallet hade jag missat, men i det fallet tycker jag absolut att den som slagit honom ska kunna fällas för vållande till annans död, eftersom uppsåt att döda uppenbarligen inte funnits. Man kan inte heller klassa det som att "den som gett sig in i leken får leken tåla" eftersom slagsmål är regelvidrigt.
Jag är lite kluven i frågan. Jag tycker att en redig käftsmäll kan vara på sin plats under en hockeymatch. Man är taggad till tusen, adrenalinet sprutar ur öronen och det är lätt att det rinner över.
Det är just det resonemanget jag inte håller med om. Man är "taggad till tusen" med massor av adrenalin i tusentals andra situationer i livet, men våld är ALDRIG accepterat* i något annat fall.
Varför ska just ishockeyspelare - under matcher - vara ett undantag? Vad är det som gör att folk tycker att just dessa människor av någon obegriplig anledning inte ska klara av att undvika medvetet våld?
Det är ju trots allt bara en bråkdel av spelarna som faktiskt slåss. 99% har inga som helst problem med att låta bli att slå motspelare på käften. Varför ska denna extrema minoritet tillåtas sätta sjuka griller om våldsromantik i huvudet på vanliga ungdomar?
*visst finns det undantag. Nödvärn osv. Men ni förstår säkert vad jag menar.
Det mest uppenbara är ju att varför ska dom slåss på en hockeymatch? Dom spelar ju för f*n hockey!
Det innebär att man glider på isen fram och tillbaka med en träpinne och petar på en stor gummiklutt som man ska "göra mål" med. Så är grundprincipen i den sporten vad jag vet.
Att slåss gör ju inte att man får pucken i mål och det vill man väl lyckas med så många gånger som möjligt?
Okej att dom har en massa skydd och dom tacklas men även det har ju inget med grundtanken i spelet att göra utan har ju tillkommit med åren tillsammans med skydden. Det verkar ju med tanke på stora mjuka vantar och tandskydd att det faktiskt ska få vara boxning i sporten också? :)
På frågan: Nej, dom ska inte få slåss. Det finns boxning och kampssporter att se där folk slår varandra.
Det finns boxning och kampssporter att se där folk slår varandra.
Följdfråga: varför ska man slåss överhuvudtaget? Man har "alltid" slagits i ishockey - det är liksom "part of the package". Det tror jag ishockeyspelare vet.
Bara för att klargöra: Jag tycker det är ruskigt onödigt med slagsmål överhuvudtaget. Det är idioti.
Bra att det kommer upp för diskussion. Det har varit på tapeten i Kanada och USA sedan det hände och folk har som vanligt argument för och mot slagsmål.
På kort sikt tror jag inte att det kommer ske någon ändring (i NHL) då ledningen där verkar vilja ha kvar fighting. Även NHLPA som representerar spelarna vill ha det kvar.
Det som hänt är väldigt tråkigt för hans familj och vänner men samtidigt ska man inte dra förhastade slutsatser. Det som hänt är lite av en "freak accident", de brukar inte slå huvudet i isen. Steg 1 skulle kunna vara att införa strängare regler för hur pass löst en hjälm får sitta och inte tillåta spelare att ta av sig hjälmen före en fight. Det har redan införts i OHL om jag inte minns fel.
Följdfråga: varför ska man slåss överhuvudtaget? Man har "alltid" slagits i ishockey - det är liksom "part of the package". Det tror jag ishockeyspelare vet.
Kampsport tycker jag står för det motsatta, iallafall om man har den minsta aning om vad man håller på med. Många kamsportare tränar dagligen tekniker som skulle kunna döda människor med en enda teknik, även jag själv. Man får dock lära sig att dessa också är farliga och att våld egentligen är sista utvägen. Det är mer psyke än styrka.
Och i tävlingsform är det reglerat med regelverk och poängsystem, i nästan alla former.
Det jag tycker är mest konstigt är att misshandel på isen faktiskt anses ok och om någon går över "gränsen" ska det hanteras internt och inte i rättslig domstol. Patetiskt. Ishockeyn framförallt måste fixas till och fokus ska ligga på enastående prestationer. Vem vågar försöka glänsa när det enda som kommer att hända är att motståndarna kör en ful bentackling så man riskerar men för livet och de knappt ens får 2 minuter i båset.
Vill man slåss ska man söka sig till andra sporter. De som initierar något våld, oavsett konsekvens, ska få matchstraff direkt.
Däremot tycker jag absolut att man ska bli utvisad för det, kanske matchstraff direkt. Domaren bör se till att det inte blir mer än en smäll också.
Det är redan så att den som startar ett slagsmål får matchstraff automatiskt (Match penalty). Även andra som är inblandade i slagsmål kan få matchstraff :
1. Den som blandar sig i ett pågående slagsmål (Game Misconduct penalty)
2. Den som fortsätter att bråka efter tillsägelse från domare (Match penalty alt. Game Misconduct penalty)
3. Utöver 1 & 2 kan domaren straffa vem som helst som är inblandad i ett slagsmål med Game Misconduct penalty eller Match penalty.
Det är redan så att den som startar ett slagsmål får matchstraff automatiskt (Match penalty).
Nej, det är ju bl.a. det som ändrats. Man tillåter slagsmål numera. Se t.ex. Goren (FBK) - Alhén (DIF) i december när båda tog av sig handskar och hjälmar.
Svaret på frågan är ett klart och tydligt NEJ.
Det finns regler, och om berörda släpper på dessa hotar annarki.
Det är förbundens sak att ta upp dett.
När man har ett konkret fall som inte har hamnat under en Domares lupp bör man ta upp det med berörda instanser.
Jag har länge retat mig på tränare och ledare som har åsikten att "om ingen ser det är det OK" Det är sådant som gär att våld eskalerar i samhället.
Låt oss protestera mot alla regelbrott, om detta inte hjälper, jobba för tydligare regler!
Men Danne V Svaret på din fråga kan inte besvaras med annat än Nej! Misshandel är inte tillåtet och skall beivras.
Förresten: Jag satt och snackade med en kille vars söner (10 och 13) tränar hockey. Han har alltså följt knattehockeyn länge. Han berättade hur otroligt vanligt det är bland tränare att t.ex. säga till en knatte att "gå in och ta" (dvs ge slag, spearing och annat som är emot reglerna) en motspelare. Han har t.o.m. sett hur småkillar som inte klarat detta inte fått mer istid under matchen.
Känner två spelare att dom behöver göra upp ute på isen så låt dom göra det, Ge dom 5 min i utvisningsbåset och sen kan dom ut och spela hockey igen...
Känner två spelare att dom behöver göra upp ute på isen så låt dom göra det, Ge dom 5 min i utvisningsbåset och sen kan dom ut och spela hockey igen...
Man kan istället ge dom 100 timmars samhällstjänst för misshandel, dryga böter och avstängning.
Jag spelar och har spelat hockey i hela mitt liv, och jag tycker att det är helt ok med lite gruff och slagsmål, däremot tycker jag inte det är ok med klubbor mot huvud och slagsmål utan handskar. Som det har skrivits tidigare så är det väldigt mycket adredalin som pumpar och hockey är en fysisk sport som kanske ökar på det lite extra.
Jag är inte så insatt hur 21-åringen dog, det är självklart olyckligt men olyckor sker alltid. Jag skulle nog inte se det som vållande till annans död som beskrivits tidigare i tråden om det nu är så att dom haft slagsmål hjälmen åkt av och han ramlat. Jag ser faktiskt gruff och lite slagsmål som en del av sporten.
Och jag tycker faktiskt att man skall vara hård och skydda sin målvakt t.ex. om någon motståndare är för nära målvakten och kanske slår med klubban på handsken då skall han ju få reda på att det inte är okej och inte göra det nästa gång.
Kort och gott, nej.
Slagsmål är misshandel, oavsett om det utövas samtidigt som man sportar eller inte. Skyll inte på adrenalinet, kan man inte hantera det på annat sätt än genom att slåss borde man inte idrotta och "få upp" sitt adrenalin.
När jag såg på sporten igår (Linköping-Färjestad) mådde jag fan illa.