webForumDet fria alternativet

Ut på skjut-banan igen!

Sport

51 svar · 3 205 visningar · startad av Kitti · sida 2 av 3

Frågan, av Kitti

Satt och tänkte på att det faktiskt snart är ett år sen jag tog jägarexamen. (Tiden går fort, jag vet :P) Trodde för det första aldrig att jag skulle lyckas, men jag får ge mig en klapp på axeln eftersom jag var den första i min grupp som lyckades. Och den enda som faktiskt klarade teoriprovet på första försöket. \stolt\ Har haft ett visst intresse innan för skjutvapen och så, men aldrig liksom

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg

Sharkie: Grattis! :bire

= = = = =
Kollade sidan som Sharkie rekommenderade, har nu lite koll på vad som é vad... Skeet-banan é vad som finns här på hemmaplan.. men alltså, va é "sporting"??

Och det här med trap... é det särskilda banor eller...?

*ingen vidare koll* :) Men har tänkt skaffa mig mer än koll på det här med lerduvor! :P

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Sporting är som en jaktstig med olika "hemmasnickrade" banor.. I stället för pappfigurer är det lerduvekastare.

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

Choronzon skrev:

Du kommer bli ruinerad ;). Jag var i flera år fast i "ler-duve träsket". På den tiden brände jag ca 2-3000 i månaden plus reskostnader till tävlingar, men då var jag "måttligt" fanatisk. Idag lär det vara dyrare.

En annan risk är att du får kul som attan.. :bire

Skeet tycker jag är roligast. Sporting kan vara kul, om det är en bra bana och inte alltför mycket folk (köer på stationerna). Trap är crap.. ;)

Instämmer, ruinerna är nära ibland :)
På "bonntävlingar" så kommer man undan med 120-150:- för 25 duvor och det inkluderar oftast 25 skott och ger dig rätt att gå ett tävlingsvarv.
Varven efter det brukar kallas insats och det är en "klass" för sig utom tävlan men som är en tävling där också. Det brukar kosta samma summa med duvor och ammunition.

På större tävlingar så brukar även duvantalet öka till 50 eller 100 och då drar det i väg. En 50-duvors kanske kan kosta på 250:- och beroende på storlek och arrangör så är det sällan så att skotte ingår heller, vilket är skandalöst! Men det är en annan historia.

Choronzon: Är du ute något nu för tiden? Är du någon man känner igen? :) Håller dessutom med dig - Trap är crap :P

Kitti: Trap är på en likadan bana hela tiden med fem skjutplatser placerade i en halvcirkel X antal meter bakom kastaren. Duvorna kastas sedan en i taget för varje skytt, kastaren rör sig i sidled cirka 45 grader åt vardera håll och när man ropar så kommer duvan släppas dit kastaren är vriden.
En annan variant finns också, är osäker på namnet (kanske automattrap), då går kastaren inte bara i sidled utan även höjdled. Så duvan kan komma flygande nästan rakt upp eller stryka backen på nån meters höjd.

Observera att kastaren i båda varianterna står stil och vrider sig endast.

Sportingen är precis som tidigare sagts. Du går ut i skogen i en försnitslad bana, du kommer till en station där du har skjutplats och domare och såna grejer väntandes på dig. Du blir visad hur duvorna kommer att kastas på ditt kommando och här kommer det fina - duvorna kommer sällan som det är på dom fasta banorna!
Du har dubbléer, alltså två samtidigt och oftast från samma kastare. Finns så klart dom tävlingar där båda kastas samtidigt men kommer från olika kastare.
Så kallat skottdubblé, då kastas en duva, när du skjutit första skottet så kastats nästa. Ibland från samma kastare ibland från någon annan.

Det finns höga duvor, det finns låga duvor, det finns olika storlekar på själva duvan, olika färger, olika fart. Och det största - vinklarna! Som sagt kommer dom sällan från samma punkt som i Trapen (rakt framför dig och flyger bortåt) eller Skeet (en duva från vänster och en från höger).
Dom kan komma ovanför ditt huvud, rabbit är trevligt... dom rullar på marken. Batou (osäker stavning) den ser du knappt för att den är så smal när den kastats ut, när den flygit en bit så vänder den ovan/under-sidan mot dig och du har chans att se och träffa den.

Man skjuter oftast 2-4-6 skott per station beroende på storleken på banan och antalet duvor i serien.

Har jag vart otydlig? Fler frågor? Ös på, gillar att reklamera för Sportingen - världens bästa lerduvegren! ;)

Sharkie: Hey bara! Tack för den finfina ingående förklaringen.. :) Och lilla jag som bara trodde att det fanns "en sorts typ", dvs där man har en bana och flyttar sig bara mellan 8 olika positioner. :) Måste nog prata med tränaren jag hade inför skjutprovet förra året.. och säga att nu é det bara och lära upp mig till en fullfjädrad skytt! :)

Måste ge honom lite beröm, för jag ska säga att första träffen... lite nervös var man ju så klart.. men blev varm i kläderna rätt fort när man stod och väntade på duvorna. Hur som helst, det blev nå missar efter varann först.. och han bara rörde lite i mig, sa nåt, backade undan... och PANG!!! Träff på träff på träff...
Helt otroligt! :P Tre möten på banan - sen gjorde jag provet! :) Och då kanske jag hade hållt i hagelgevär 4 ggr! :) Klarade provet med 5 av 6 duvor!

Men för att återgå till Sportingen. När börjar man med sånt? Måste man liksom ha klarat flera andra grenar innan elelr ha deltagit i lite tävlingar? Eller kan man bara säga "Hej, jag är intresserad av sporting"?

:)

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Sharkie skrev:

Choronzon: Är du ute något nu för tiden? Är du någon man känner igen? :) Håller dessutom med dig - Trap är crap :P

Nej, det föll bort helt efter att jag började plugga i slutet på 90-talet. Mest aktiv var jag mellan 92-96, så då kände man igen dom flesta. Sålde min sista bössa, en Mossberg pump, 2003. På den vägen är det.. Jakten föll bort den också. Jag tappade intresset/fick andra intressen helt enkelt.

Kitti skrev:

Men för att återgå till Sportingen. När börjar man med sånt? Måste man liksom ha klarat flera andra grenar innan elelr ha deltagit i lite tävlingar? Eller kan man bara säga "Hej, jag är intresserad av sporting"?

Det finns inga "måsten" i hur man skjuter sina lerduvegrenar. Du väljer ju det som passar dig bäst.
Vad gäller träningstillfällen med sporting så är det nog väldigt begränsat över hela landet eftersom det kräver många kastare och en stor bana.
Våran grannklubb har börjat med sportingträning men då håller vi till på en skeetbana och sen finns det 3-4 extra kastare att placera ut lite här och var inför träningen och sen flyttar man sig omkring bland kastarna (MEN SKJUTER SJÄLVKLART I SÄKER SKOTTRIKTNING!!! Finns andra träningsbanor som är öppna samtidigt). Det blir lite instängt.. Vet att Stockholmarna (så klart) har ganska många och stora banor.

Kommer nu in på en variant till ;) : Compactsporting, och det är ungefär som jag förklarade nu om träningsplatsen. Fast det är lite mer likt skeet och trap, man har X antal fasta skjutplatser och från varje plats skjuts en serie duvor (kanske 6 st) och dom kan då komma från dom olika vinklarna och annat som finns att välja på. Men principen är samma som vanlig sporting fast man nu har fasta platser och stationerna delar således på samma kastare.
Så du kanske sköt en duva från vänster och en ovanför huvudet på station 1, på station två kanske du skjuter en rabbit och sedan samma duva från vänster. Detta beror ju helt på hur mycket kastare som finns att tillgå och vilka variationer man man få.

För att återgå till frågan: Ska du börja med sporting så går det fint att åka till en tävling, det brukar finnas "träningsklass" eller "jägarklass" eller nånting sånt, då är man oftast inte med i själva tävlingen men man får gå samma bana och skjuta lika mycket. Annars går det att skjuta den så kallade "insatsen" direkt och hoppa över tävlingen. Men "insatsen" är en enskild tävling så pengarna du lägger kommer delas ut i vinster, vinner du så får du tillbaka lite av dina pengar :)

Om du inte pangat något så är väl igentligen Trap den bästa grenen att börja på för att få koll på bössan och duvorna, sedan kan man ju prova på Skeet och därefter gå upp till dom tyngre drogerna så som dubbeltrap, DTL (down the line) eller sporting :)
Mitt tips: Börja med skeet, testa sedan på sporting när du har koll på bössan. Och ge inte upp första sportingen du går på, det SER svårt ut och det ÄR svårt till viss del - men det är fruktansvärt roligt och för dom som jagar fågel är det en mycket bra träning!

Nu vart det långt igen :D

Att det finns obegränsat med banor och möjligheter "långt söderut" tvivlar jag inte på.. men här i lilla Norrland är ju utbudet lite mindre. Jag är dock glad att möjligheten iaf finns! :e
Ska nog ringa mannen som fick mig att klara hagelprovet. Och höra lite vad som finns när det gäller skjutning på lerduvor. Det låter intressant med sporting, men kanske till en början iaf ska skjuta för träningens skull, och bli lite varm i kläderna, så att säga. :)

Och du Sharkie... Nu hoppade du in mé nå nytt igen... "Down the line"??? §jr

DTL (Down the line) är inget jag har provat faktiskt så jag behövde läsa lite grann vad det handlar om, men det verkar vara enkelt.

Det är som Trap, fast avståndet från plattorna fram till kastmaskinen är några meter längre. Dessutom är vinkeln på duvornas yttre kastbanor något mindre.
Om jag fattat rätt går kastaren precis som i Trap kontinuerligt i sidled tills man ropar ut duvan.
Bössan får man ha till axeln och bössan laddas med två skott (i Trap är det som bekant höftläge och 1 skott laddat som gäller). När man ropar försvinner duvan fortare än fortast utan timer ut i luften (hastigheten är tydligen långsammare än Trap). Då får man bränna av båda skotten om man behöver, man får 3 poäng för träff vid första skottet, 2 poäng för träff med andra skottet och 0 vid bom.
Det är 25 duvor i en serie som vanligt och 75 poäng som mest, 50 skott om du är riktigt sopig ;)

Vidhåller att du ska börja träna med Trap och/eller Skeet! :)

Hey bara.. mja, håller mig nog det lite "enklare" till en början. :) Så man har koll på grejerna och läget. :e

Sharkie: Minns inte om jag frågat, eller om du kanske har sagt det (latheten vann över att kolla tidigare inlägg).... hur länge har du hållt på med lerduveskytte?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Kitti skrev:

Har även funderat på att till hösten börja med pistolskytte, samma fråga där... har ju aldrig sysslat med pistolskytte... nån som har det? :)

Jag håller på med pistolskytte, jag har sysslat lite med det tidigare då vi har en pistolklubb på min arbetsplats, men det blev inte så många träningstillfällen så nu i vår så gick jag med i en stor extern klubb för att dels få fler träningar och dels kunna gå nybörjarkursen och ta pistolskyttekortet vilket jag nu gjort.

Än så länge så skjuter jag främst precisionsskjutning (pistoltavla på 25m avstånd) med C-vapen (kaliber .22), eftersom det är den vapentyp man börjar med som nybörjare och först kan söka licens på, men har även skjutit en del grövre kaliber.

Jag har även testat en del fältskytte (skytte på olika stationer längs en fältbana, på tid), standardpistol (serier på pistoltavla på olika tider) och andra grenar.

Fältskytte är riktigt kul så det tänker jag försöka skjuta så mycket som det går. Min klubb har även en del spring- och skidskytte som jag är sugen på att testa. Dynamiskt skytte och PPC är andra grenar/discipliner som jag är sugen på, det är mer "praktiskt" inriktat skytte där man skjuter från olika positioner och utgångslägen. Har inte provat på det än dock.

Jag tycker att det är superkul med pistolskytte, det är svårt och ibland frustrerande, men man märker att övning ger färdighet och kaliber .22 är ju så pass billig att man kan skjuta mycket utan att det blir så dyrt.

Om du är intresserad så rekommenderar jag att kolla med pistolklubbar i din närhet om de har nybörjarutbildningar för pistolskyttekortet, ett sånt kort måste du ha för att dels få tävla utanför din egen klubb och dels är det ett delkrav för att få söka licens. Sen är det bara att gå med i klubben och vara aktiv och träna. Jag antar att de allra flesta klubbar har lånevapen.

Pang! :)

Kitti skrev:

Sharkie: Minns inte om jag frågat, eller om du kanske har sagt det (latheten vann över att kolla tidigare inlägg).... hur länge har du hållt på med lerduveskytte?

Du har säkert frågat men jag minns inte mitt svar, så jag tar ett nytt: TOOOOKLÄNGE!
Varken jag eller min pappa minns när jag började, men på en höft kanske 10-12 år sedan kanske t.o.m. lite längre. Var nog i början av tonåren eller nånting sånt när jag fick bössan i handen.

sgtpepper skrev:

Jag håller på med pistolskytte, jag har sysslat lite med det tidigare då vi har en pistolklubb på min arbetsplats, men det blev inte så många träningstillfällen så nu i vår så gick jag med i en stor extern klubb för att dels få fler träningar och dels kunna gå nybörjarkursen och ta pistolskyttekortet vilket jag nu gjort..

Pang! :)

Vad ingår i kursen typ? Jag har pratat lite grann med ordföranden i skytteklubben jag tänkte gå med i... men inte frågat desto mer, det blir först till hösten hur som heslt, för de har som ett helt år (nästan) som de "tränar in nybörjare"...

Men är det samma typ av kurs i hela landet, om jag uttrycker mig så?
Teori och skjutning eller? Hur var din?

Pang tillbaks! :P

Sharkie skrev:

Du har säkert frågat men jag minns inte mitt svar, så jag tar ett nytt: TOOOOKLÄNGE!
Varken jag eller min pappa minns när jag började, men på en höft kanske 10-12 år sedan kanske t.o.m. lite längre. Var nog i början av tonåren eller nånting sånt när jag fick bössan i handen.

Hehe... det ska börjas i tid, sägs det! :D

Om ca två veckor börjar skjutningarna här... och nog jeklars kliar det i fingrarna! :)

Tränar du mycket nu?

Kitti skrev:

Vad ingår i kursen typ?

Jag tror att det är ungefär samma innehåll i kursen i alla klubbar, eftersom man följer en "kursplan". Det är dels teori som innefattar allt från säkerhet till vapentyper och kunskap om olika grenar m.m samt praktiskt skytte. Meningen var att alla i kursen skulle klara Svenska Pistolskytteförbundets pistolskyttemärke i brons.

Efter kursen så skriver man ett prov, har man läst igenom kursboken så är det inte så svårt och klarar man det så får man pistolskyttekortet som man måste ha för att ställa upp i externa tävlingar och som också är ett av kraven för att söka licens.

När man är klar med kursen så kan man vara med i tävlingar och träningar, man får låna ett vapen av klubben för dessa tillfällen, det vanligaste är att man skjuter .22lr. Efter sex månader kan man söka licens för ett eget .22-vapen och då kan man träna mer självständigt, eftersom man inte är beroende av att någon ansvaraig skall finnas på plats för utlåning.

Därefter så kan man fortsätta med grövre kalibrar, efter 12 månaders medlemskap kan man söka licens för dessa, kostnaden för ammunition mellan .22 och t.ex 9mm är ganska väsentlig, så de flesta skyttar verkar ha kvar sin .22 för mängdträning även om de kanske tävlar mest med grövre kaliber. 100 patroner .22 kostar ca 30 kr, medans grövre kalibrar kan kosta 2-4 kr/st.

Kitti skrev:

Hehe... det ska börjas i tid, sägs det! :D

Om ca två veckor börjar skjutningarna här... och nog jeklars kliar det i fingrarna! :)

Tränar du mycket nu?

Jag har skyttet i generna så att det börjades nog redan när jag öppnade ögonen för första gången.

Tränar aldrig, har inte tränat på ett par år - tävling är träning för min del. Härnäst är på söndag, och på nationaldagen är det DM-tävling så man får ta och skärpa till sig lite nu känner jag :)

sgtpepper skrev:

Jag tror att det är ungefär samma innehåll i kursen i alla klubbar, eftersom man följer en "kursplan". Det är dels teori som innefattar allt från säkerhet till vapentyper och kunskap om olika grenar m.m samt praktiskt skytte. Meningen var att alla i kursen skulle klara Svenska Pistolskytteförbundets pistolskyttemärke i brons.

Efter kursen så skriver man ett prov, har man läst igenom kursboken så är det inte så svårt och klarar man det så får man pistolskyttekortet som man måste ha för att ställa upp i externa tävlingar och som också är ett av kraven för att söka licens.

När man är klar med kursen så kan man vara med i tävlingar och träningar, man får låna ett vapen av klubben för dessa tillfällen, det vanligaste är att man skjuter .22lr. Efter sex månader kan man söka licens för ett eget .22-vapen och då kan man träna mer självständigt, eftersom man inte är beroende av att någon ansvaraig skall finnas på plats för utlåning.

Därefter så kan man fortsätta med grövre kalibrar, efter 12 månaders medlemskap kan man söka licens för dessa, kostnaden för ammunition mellan .22 och t.ex 9mm är ganska väsentlig, så de flesta skyttar verkar ha kvar sin .22 för mängdträning även om de kanske tävlar mest med grövre kaliber. 100 patroner .22 kostar ca 30 kr, medans grövre kalibrar kan kosta 2-4 kr/st.

Läste nånstans att man måste göra om ett "speciellt" prov typ vart 5:e år eller nånting.. för att få behålla licensen liksom. Stämmer det?

Det verkar vara myckett hårt på pistolfronten... om man jämför med vissa andra typer av vapen.

Sharkie skrev:

Jag har skyttet i generna så att det börjades nog redan när jag öppnade ögonen för första gången.

Tränar aldrig, har inte tränat på ett par år - tävling är träning för min del. Härnäst är på söndag, och på nationaldagen är det DM-tävling så man får ta och skärpa till sig lite nu känner jag :)

Hey bara! Så det är tävling i helgen! :) Hoppas det går bra. Håller tummarna! :bire

Hur brukar tävlingar gå till, förresten? Jag menar, skjuter man hela köret själv först och sen är det nästa? Eller är det på nr. 1 alla skjuter först... och sedan går alla till nr. 2 osv?

På tis o ons börjar nu skjutningarna för min del. :) *längtar* Kula på tis och hagel på ons. Sa tidigare att det kliar i fingrarna, men nu jeklars kliar det ordentligt! :P

PANG!

Kitti skrev:

Läste nånstans att man måste göra om ett "speciellt" prov typ vart 5:e år eller nånting.. för att få behålla licensen liksom. Stämmer det?

Nja, man måste förnya sin licens / sina licenser vart 5:e år, genom att visa att man fortfarande har "behov". Behov är grundkravet för vapenlicens. Om jag inte är helt ute och cyklar så förnyar man det genom att visa att man skjutit guldmärkeskompetens någon gång under dessa fem år. Jag vågar påstå att det är en baggis om man är en aktiv skytt. Igår sköt jag två guldserier i precision och jag är nybörjare och som sagt så har man fem år på sig, klarar man inte det så ska man inte ha vapen :).

Det verkar vara myckett hårt på pistolfronten... om man jämför med vissa andra typer av vapen.

Inte så hårt, men visst, det verkar finnas en hel del regler som man kan ställa sig något undrande till när det gäller vapeninnehav, men de gäller ju även innehavare av jaktvapen. Grejen är väl skillnaden i vad som anses som behov, har man jägarexamen så är det automatiskt ett behov av jaktvapen, är man sportskytt så måste man visa att man är aktiv och tränar för att ha behov och det tycker jag är ok.

Kitti skrev:

Hey bara! Så det är tävling i helgen! :) Hoppas det går bra. Håller tummarna! :bire
Hur brukar tävlingar gå till, förresten? Jag menar, skjuter man hela köret själv först och sen är det nästa? Eller är det på nr. 1 alla skjuter först... och sedan går alla till nr. 2 osv?

Tackar, ska göra mitt bästa :) Tror dock vädret kan vara emot oss...

I dom banfasta grenarna (typ allt utom sporting) så skjuter man en eller två duvor i taget, blir osäker på skeeten just nu, tror man skjuter två skott och sen byte men reserverar mig för fel där.
I trap står man på samma platta i 5 skott, alla skjuter varsitt skott, efter 5 skiftar man. 5x5=25 :)
I sportingen skjuter man alla duvor i ett kör på plattan, det brukar vara 4-8 duvor/skott per platta, när man är färdig går man vidare till nästa (eller är snäll och väntar på sitt sällskap tills dom skjutit färdigt ;)).

sgtpepper skrev:

Grejen är väl skillnaden i vad som anses som behov, har man jägarexamen så är det automatiskt ett behov av jaktvapen, är man sportskytt så måste man visa att man är aktiv och tränar för att ha behov och det tycker jag är ok.

Mja, nå det är ju iofs ganska vettigt. :)

Ordföranden som jag pratade med sa att de alltid brukar ha som en träff innan "det börjar" liksom, för att alla intresserade ska förstå vad det innebär osv. Att man inte bara huxflux kan skaffa pistol...

Det är ju också ganska vettigt. :)

289 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
159 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)