Choronzon skrev:
Du kommer bli ruinerad ;). Jag var i flera år fast i "ler-duve träsket". På den tiden brände jag ca 2-3000 i månaden plus reskostnader till tävlingar, men då var jag "måttligt" fanatisk. Idag lär det vara dyrare.
En annan risk är att du får kul som attan.. :bire
Skeet tycker jag är roligast. Sporting kan vara kul, om det är en bra bana och inte alltför mycket folk (köer på stationerna). Trap är crap.. ;)
Instämmer, ruinerna är nära ibland :)
På "bonntävlingar" så kommer man undan med 120-150:- för 25 duvor och det inkluderar oftast 25 skott och ger dig rätt att gå ett tävlingsvarv.
Varven efter det brukar kallas insats och det är en "klass" för sig utom tävlan men som är en tävling där också. Det brukar kosta samma summa med duvor och ammunition.
På större tävlingar så brukar även duvantalet öka till 50 eller 100 och då drar det i väg. En 50-duvors kanske kan kosta på 250:- och beroende på storlek och arrangör så är det sällan så att skotte ingår heller, vilket är skandalöst! Men det är en annan historia.
Choronzon: Är du ute något nu för tiden? Är du någon man känner igen? :) Håller dessutom med dig - Trap är crap :P
Kitti: Trap är på en likadan bana hela tiden med fem skjutplatser placerade i en halvcirkel X antal meter bakom kastaren. Duvorna kastas sedan en i taget för varje skytt, kastaren rör sig i sidled cirka 45 grader åt vardera håll och när man ropar så kommer duvan släppas dit kastaren är vriden.
En annan variant finns också, är osäker på namnet (kanske automattrap), då går kastaren inte bara i sidled utan även höjdled. Så duvan kan komma flygande nästan rakt upp eller stryka backen på nån meters höjd.
Observera att kastaren i båda varianterna står stil och vrider sig endast.
Sportingen är precis som tidigare sagts. Du går ut i skogen i en försnitslad bana, du kommer till en station där du har skjutplats och domare och såna grejer väntandes på dig. Du blir visad hur duvorna kommer att kastas på ditt kommando och här kommer det fina - duvorna kommer sällan som det är på dom fasta banorna!
Du har dubbléer, alltså två samtidigt och oftast från samma kastare. Finns så klart dom tävlingar där båda kastas samtidigt men kommer från olika kastare.
Så kallat skottdubblé, då kastas en duva, när du skjutit första skottet så kastats nästa. Ibland från samma kastare ibland från någon annan.
Det finns höga duvor, det finns låga duvor, det finns olika storlekar på själva duvan, olika färger, olika fart. Och det största - vinklarna! Som sagt kommer dom sällan från samma punkt som i Trapen (rakt framför dig och flyger bortåt) eller Skeet (en duva från vänster och en från höger).
Dom kan komma ovanför ditt huvud, rabbit är trevligt... dom rullar på marken. Batou (osäker stavning) den ser du knappt för att den är så smal när den kastats ut, när den flygit en bit så vänder den ovan/under-sidan mot dig och du har chans att se och träffa den.
Man skjuter oftast 2-4-6 skott per station beroende på storleken på banan och antalet duvor i serien.
Har jag vart otydlig? Fler frågor? Ös på, gillar att reklamera för Sportingen - världens bästa lerduvegren! ;)