webForumDet fria alternativet

Hur hantera/träna vrickad fot?

Träning & hälsa

6 svar · 5 963 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Jag snubblade i en stentrappa för ett par veckor sedan och vrickade foten. Den svullnade upp litegrann runt den yttre fotknölen och längst fram på fotknölen fanns det helt plötsligt en liten, öm, hård, utstående knöl som inte fanns på den andra foten. Jag kunde stödja helt på foten, men om jag vred den i en viss vinkel (nedåt) så gjorde det ont. Det blev knappt något blåmärke och jag gick t o m och dansade två dagar efteråt utan problem.

Nu ett par veckor senare så är den "utstående grejen" fortfarande kvar, fast inte fullt lika utstående som tidigare. Hela foten känns stelare i uppåt-nedåt-led också och knäpper när jag står och böjer på knäna. Hur ska jag träna för att få den vrickade foten lika rörlig som den friska? Ska jag böja den nedåt fast det gör lite ont, eller är det bättre att vänta tills vad-det-nu-var är helt läkt och inte gör ont alls?

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Jag råder att du gör ett bra förband runt din fot och att du inte belastar där skadan är för mycket. Eftersom du fortfarande har ont bör du nog gå och kolla din fot.
http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3254

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

När jag stukade foten (för tredje gången i rad så det blev kryckor...) fick jag rådet att balansera på en sådan där platta med en halv boll undertill. Det gjorde jag naturligtvis aldrig, men rådet kvarstår. :)

Jag känner fortfarande av skadan när foten vrids till vissa positioner, trots att det är fem år sedan. Man bör räkna med ungefär sex månader innan foten är "återställd" dock.

Tack LoLo och Pace för svar!

Hur snabbt efter skadan ska man börja "halv-bollsträna"? Räcker två veckor?

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Allt beror helt och hållet på vad som hänt i foten. Vissa stukningar är lindriga än andra. Har bara stukat min fot en gång.... gick på kryckor i 6 veckor efteråt... men jag vred då också den 90grader åt fel håll plus att jag väger en del (svimmade pga allt blod ville ner i foten och inte stanna kvar i hjärnan).

Du bör, om du kan.. göra så som pace föreslår. Det viktiga är att du får upp rörligheten i foten igen och att du "rastar" den i den mån du kan. Så receptet är alltså...

tillåt foten att få vila, börja använda gradvis använda den mer och mer... tänj inte på gränserna om det gör ont.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Ett annat tips till halvmånebollen är att balansera på en madrass. Nej, inte tjocktjockmadrass utan mer en liggmadrass. Vad kan de vara, 5cm tjocka?

Var hos doktorn idag och fick foten röntgad. Det var en stukning, och små benfragment hade slitits loss och fanns nu inbäddade i ledbandet på nåt sätt. Lät lite otäckt när doktorn sa det, men tydligen hade det läkt jättebra så det är bara att börja träna! Trots att det gör lite ont tydligen.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)