webForumDet fria alternativet

Är det bara jag som håller med Bodström?

Sport

33 svar · 1 583 visningar · startad av silfver · sida 2 av 2

Frågan, av silfver

<http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel1022127.svd>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Varför skulle inte idrottsutövare få uttrycka sin åsikt? En bojkott blir aldrig direkt imponerande om man inte får med sig majoriteten, så helst skulle jag se en massa Tibetflaggor i den svenska truppen när de marscherar in på plan. (y)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

:stefan: skrev:

Varför skulle inte idrottsutövare få uttrycka sin åsikt?

Finns det någon som tycker att idrottsutövare inte får uttrycka sina åsikter? Det här handlar ju snarare om att tvinga på idrottsutövarena en åsikt.

Själva tävlingen och prisutdelningen skall dock vara utan politiska budskap.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jo, vad mitt snabbskrivna inlägg egentligen menade var att på Stefan Holm låter det som om de ska idrotta och hålla klaffen (lite tillspetsat). En i mina ögon rätt trist inställning.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jo, vad mitt snabbskrivna inlägg egentligen menade var att på Stefan Holm låter det som om de ska idrotta och hålla klaffen (lite tillspetsat). En i mina ögon rätt trist inställning.

Så uppfattade inte jag hans uttalande alls.
Mer att han inte gillade att idrottsmännen skulle tvingas att göra något som dom kanske varken har lust eller politisk övertygelse att göra, utan att dom bara skulle bli brickor i ett politiskt spel.

Vidare att han naturligtvis ger en släng åt alla andra kontaktkanaler Sverige har med Kina och som Bodström inte alls ens nämner. Vill man protestera finns det andra, både kommersiella och diplomatiska vägar. Men dom ska alltså rulla på som vanligt.

För egen del så tror jag att det är Bodström som slänger ur sig nåt halvgenomtänkt eftersom han inte fått några förstasidor på ett tag. Han är ju känd för att vara en exceptionell mediehora, och nu när han driver egen firma så skadar det ju absolut inte med lite PR.

Då kan jag lova att du missuppfattar honom. Vad är det som får dig att tro att han inte tycker att idrottsutövare inte skall få uttala sin åsikt? Han uttrycker ju själv sin åsikt i den här artikeln.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Okkido skrev:

Öh ja, vi bojkottar OS, men fortsätter att importera de 99.9% av världens produkter som kommer från Kina. Det låter som en sund inställning.

Ungefär.

Men så är det ju så det fungerar. Vi kan inte protestera mot import och tillverkning av varor i vad som kallas "underutvecklade" länder (Kina, världens snart största ekonomi), men OS går bra. Det är ju skillnad. :OO

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Okkido skrev:

Öh ja, vi bojkottar OS, men fortsätter att importera de 99.9% av världens produkter som kommer från Kina. Det låter som en sund inställning.

Precis!

Vilken effekt skulle en bojkott av ex. cermonierna få? Som Bodström verkar syfta på.

Fredde Mannen skrev:

Vilken effekt skulle en bojkott av ex. cermonierna få? Som Bodström verkar syfta på.

Ingen alls, mer än det skulle reta upp de svenska deltagare som eventuellt skulle vilja vara med.

Som påpekats tidigare: Olika OS har bojkottats HELT av olika länder. Inte ens det gav någon effekt. Att tro att man gör från eller till genom att strunta i invigningen är så patetiskt att det fick mig att tänka på myran som hängde bakom örat på en elefant och hotade med ett nacksving om inte elefanten gjorde som myran sa.

Bodströms syfte är naturligtvis att få publicitet.

Medlem sedan dec. 2004241 inlägg

Varför skulle inte idrottsutövare få uttrycka sin åsikt? En bojkott blir aldrig direkt imponerande om man inte får med sig majoriteten, så helst skulle jag se en massa Tibetflaggor i den svenska truppen när de marscherar in på plan. (y)

Detta är ingen smart idé då risken för diskvalifikation från fortsatt tävlande under OS är väldigt stort... se bara på den serbiska simmaren cavic som blev det efter att ha framfört en enligt mig korrekt politisk åsikt...

Däremot så håller jag med stefan holm, ska man bojkotta så ska man göra det helt och inte halvt om halvt...

Att man skulle avstå segerceremonier och prisutdelningar eller något sådant skulle isf vara varje tävlandets egna beslut, inte någon annans... för jag är ganska övertygad om att väldigt många vinnare skulle vilja ha det minnet för resten av sitt liv när dom står högst upp på pallen och landets nationalsång sjöngs...

Laki_gbg skrev:

Att man skulle avstå segerceremonier och prisutdelningar eller något sådant skulle isf vara varje tävlandets egna beslut, inte någon annans... för jag är ganska övertygad om att väldigt många vinnare skulle vilja ha det minnet för resten av sitt liv när dom står högst upp på pallen och landets nationalsång sjöngs...

Yup... vi som är till åren komna minns ju Tommie Smith och han vad-han-nu-hette Carlos i Mexico 1968... det var tider det...håhåjaja..... ;)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Om en deltagare bojkottar cermonin för att visa sin ståndpunkt är det för mig helt okej och kan vara ett bra sätt (med tanke på mediabevakningen) att visa vad man tycker i frågan, eller att deltagaren bojkottar OS helt (vilket inte skulle få samma uppmärksamhet utanför svensk media). Men att det är något som ska beslutas på en högre nivå är bara att kasta sten i ett glashus.

- Fuck you Kina för hur ni klubbar sälar, pillar på Tibetaner, mördrar oskyldiga, käkar hundar och tillåter barnarbete, vi bojkottar härmed eran invigningsfest! Förresten, nu när jag ändå har dig i luren, kan ni skicka tvåhundra nya containrar med de där senaste Nike-skorna, och kanske ett paket Ramen noodles?

Laki_gbg skrev:

Detta är ingen smart idé då risken för diskvalifikation från fortsatt tävlande under OS är väldigt stort

Du kan nog ha rätt även om jag tror att toleransen är större vid invigningsceremonin än vid själva tävlingarna och prisceremonierna.

Laki_gbg skrev:

se bara på den serbiska simmaren cavic som blev det efter att ha framfört en enligt mig korrekt politisk åsikt...

Om åsikten är korrekt eller inte spelar inte någon roll. Tävlingarna skall vara fria från politiska inslag.
Om IOK skulle bedöma vilka politiska åsikter som var korrekta skulle vi ha ett nytt världskrig.

Okkido skrev:

- Fuck you Kina för hur ni klubbar sälar, pillar på Tibetaner, mördrar oskyldiga, käkar hundar och tillåter barnarbete, vi bojkottar härmed eran invigningsfest! Förresten, nu när jag ändå har dig i luren, kan ni skicka tvåhundra nya containrar med de där senaste Nike-skorna, och kanske ett paket Ramen noodles?

...och medans ni fixar det, så kan ni väl köpa Ericssons telesystem, ett par tusen lastbilar, några pappersbruk och andra grejer så att vi kan behålla jobben och Treschow och hans polare kan få färsk tryffel till hjortsadeln här i Svedala....

Medlem sedan dec. 2004241 inlägg

Web-Tor skrev:

Om åsikten är korrekt eller inte spelar inte någon roll. Tävlingarna skall vara fria från politiska inslag.
Om IOK skulle bedöma vilka politiska åsikter som var korrekta skulle vi ha ett nytt världskrig.

Där håller jag med dig helt o hållet... Men jag svarade, eller försökte iaf svara, en insändare tidigare som tyckte att man skulle gå runt med tibetanska flaggor, att utövarna skulle göra detta... det tycker jag är helt o hållet ett politiskt inslag och politik o sport hör inte ihop...

låt sport vara sport och oss som njuter av sport låta oss njuta av det... sedan att det utanför sportvärlden pågår fullt med orättvisa saker och ren idioti i många fall är något man mycket väl kan ta på ett politiskt plan men då ska det vara utanför sportens värld...

Man vill använda sig av sporten och OS för att det är så stor mediasak och kommer komma ut till en väldans massa men fortfarande är det helt fel att blanda in sport med politik... ifall man inte tycker om kina så skulle man ha tänkt på detta innan man gav dom OS, för grejerna i Kina har pågått en bra stund nu

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)