Jag har sedan tre dagar börjat konditionsträna på billigast möjliga vis, nämligen löpning/joggning. Jag har hittat en rutt som känns lagom lång, och jag har kommit ut de här tre dagarna åtminstone.
Dock har jag ett problem. Jag får snabbt mjölksyra på framsidan av smalbenet, ner mot foten, långt innan resten av kroppen eller konditionen säger ifrån. Detta gör att jag får svårt att toppa och det blir mer promenad än löpning. Av samma anledning har jag svårt att göra mer än 7 armhävningar när jag kommer hem, fast armarna orkar.
Problemet är inte nytt, det har alltid varit så här för mig, vilket ställde till det när vi hade löpning i skoljympan.
Så, vad göra? Kan det bero på felaktig löpteknik? (Mycket möjligt då jag inte är insatt i hur man bör göra) Finns det något jag bör se upp med vad gäller kosten? Eller kommer det gå över med tiden vartefter jag blir mer vältränad?
Rå tase tacksamt emot, men jag undviker olika former av lindrande kräm, då jag hellre attackerar roten till problemet.
om det är smalbenen så kan det vara benhinnan. Man kan få besvär om hinnan inte hinner töja sig i takt med att musklerna omkring blir större... i värsta fall kan man få benhinneinflammation och det är inte trevligt.
Det du bör göra är följande
1. Gå till en fotläkare (logoped?) och be dem kolla om du är plattfot eller inte.. om du är det så ska du skaffa inlägg.
2. Stretcha benen och i detta fall, specifikt framsidan av benen. Detta gör du lätaast om du sätter dig på knäna, låter undersidan av fötterna peka uppåt och luta dig försiktigt tillbaka. Gör samma sak efter su sprungit.
Men eftersom du skriver långt nere vid foten så är jag osäker på om det har med benhinnan att göra.. hur som helst, om det är smalbenet så är detta ett väldigt vanligt problem som kan ta lång tid att bli av med (gjorde det för mig).
Det där med benhinnan har jag hört förut tror jag. Vad jag menade med nere var att det inte var upp mot knät. Ordet långt hörde till nästa sats och syftade på tid, inte plats på benet.
Det där med plattfot ska jag kolla närmare på.
Stretchar gör jag efter träningen. Värken försvinner ganska snabbt efter avslutad träning, och är egentligen bara ett problem under rundan. (Vet dock inte hur det skulle se ut med den saken om jag skulle träna i timtal)
Är du öm om du tar på smalbenet? När jag får problem med benhinnorna så blir jag jäkligt öm på framsidan smalbenen. Om du inte är öm så är det troligtvis inga problem med benhinnorna.
Man kan få ont i benhinnorna utan att vara överviktig, jag var inte överviktig när jag led av problemet. Däremot tränade vi i princip varje dag. Problemet försvann när jag slutade springa varje dag. På den tiden var den enda boten vila men nu pratar vi om 10-15 år sedan... Kanske har det kommit fram att man kan bli av med smärtan på annat sätt idag.
Men efter tre dagar låter det väl lite häftigt att det skulle vara benhinneproblem! Jag rekommenderar dig att byta underlag eller köpa skor anpassade för det underlag du springer på och prova
Mvh
Patrick
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2