webForumDet fria alternativet

Missbruka kampsport.

Sport

9 svar · 835 visningar · startad av Mysko

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg
Frågan#1

Har två små killar i klubben som användt tekniker dom lärt sig i min förening på jämnåriga klasskompisar. Vi har i klubben flera gånger berättat att man inte ska och får använda teknikerna man lär sig på träningstid utan för träningslokalen, men ändå så alltså dom här två 9 åringarna missbrukat sin kunskap.
Jag har hört det här genom en pålitlig person som jobbar med ungdomar på den skolan dom går i. Men jag vet ju ändå inte hur det gick till, kanske var det nödvärn kanske inte.
Jag kommer att säga att de inte är välkomna att träna med oss längre denna termin med hänvisning till det jag just beskrev.

Men vad ska man göra med sådanna ungdomar och barn, jag kan säga efter att ha tränat dem i 2 månader att dom behöver en fast hand om så bara några timmar i veckan. Men nu måste jag sparka ut dem dels för att visa för de andra små killarna att det dom gjorde var fel, och dels för att visa för de utsatta barnens föräldrar och allmänhet att vi inte står bakom en sådan handling. Men samtidigt känns det som jag sviker dessa två.

Hur skulle du ha gjort.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag skulle nog i första hand försöka ta ett snack med killarnas föräldrar, och om de inte går att prata med, någon annan som de förhoppningsvis har som förebild, och för denne förklara allvaret i situationen. Men som du säger så är det enormt viktigt att visa att klubben inte accepterar missbruk av tekniker. Glöm för allt i världen inte bara att höra med killarna själva vad det är som har hänt. Låt dem få berätta vad som har hänt och vad de har gjort, utan att du anklagar dem. Var en förebild du, hård men rättvis. Men döm inte dessa killar utan att först ha hört deras version också.

Kim skrev:

Jag skulle nog i första hand försöka ta ett snack med killarnas föräldrar, och om de inte går att prata med, någon annan som de förhoppningsvis har som förebild, och för denne förklara allvaret i situationen. Men som du säger så är det enormt viktigt att visa att klubben inte accepterar missbruk av tekniker. Glöm för allt i världen inte bara att höra med killarna själva vad det är som har hänt. Låt dem få berätta vad som har hänt och vad de har gjort, utan att du anklagar dem. Var en förebild du, hård men rättvis. Men döm inte dessa killar utan att först ha hört deras version också.

Du har rätt jag ska inte dömma dem förren jag har talat med dem. Tyvärr så har jag inte haft möjlighet att göra det än. Men oavsett om dom har handlat i nördvärn eller angripit så vill jag att dom ska avstå från träning ett tag. Jag kommer ha möjlighet att tala med dem på tisdag, det kanske blir lättare att rättfärdiga mitt beslut efter att ha hört deras version.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

ta ett snack med killarna, kolla deras sida innan du gör nåt.

försök sedan att, beroedne på vad som har hänt enligt dom, att tala om hur de skulle ha gjort istället.

Försök sedan att få dom att inse/förstå varför du måste göra det du kommer att göra.

tillägg:
Snacka med dom en och en, innan du snackar med dom tillsammans, se skillnaden...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

tyvärr är det ju så att om ni sparkar ut dom från er klubb så finns det alltid en annan klubb med mindre seriösa tränare som tar de till sig...

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Som skrivits tidigare så börja med att ta ett samtal med föräldrarna om vad som hänt och sedan så stänger du av dem några månader, så att de för sig en tankeställare.

Att bara utesluta dem tycker jag är lite hård, har själv haft pass i thaiboxningoch brukar tillämpa dessa metoder.

Väljer de att fortsätta efter avstängningen så är det bara att utesluta dem.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag skulle ha talat med dem en och en.
Jag skulle absolut inte sparka ut dem.
Låt båda sitta på varsin plats, inte tillsammans, under ett par träningspass, ombytta och klara.
Man kan tom. släppa in dem under sista passet. Upprepa detta en gång till och de förstår innebörden.

Lasp skrev:

Jag skulle ha talat med dem en och en.
Jag skulle absolut inte sparka ut dem.
Låt båda sitta på varsin plats, inte tillsammans, under ett par träningspass, ombytta och klara.
Man kan tom. släppa in dem under sista passet. Upprepa detta en gång till och de förstår innebörden.

Saken är den att jag vill att alla parter, misshandlade de misshandlades föräldrar, små killarna och deras föräldrar, alla som tränar i föreningen.Och alla övriga som har intresse i detta fall. Visa dem att klubben tar avstånd från allt sådant våld. Om jag låter dem vara kvar i klubben och ger dem straff för deras brist på disciplin som du skrev så kommer ändå finnas de som som tror att jag inte bryr mig om det som har hänt. Men som Vatos Locos skrev så kan jag utesluta dem någon månad och sedan släppa in dem om det inte har upprepas.
Det trista är att jag känner att jag inte får någon kontakt med dessa två killar. De andra barnen var busiga i början men en efter en fattar de att vill de har roligt på träningen så ska dom göra som intruktören säger. Men dessa två verkar inte fatta nått av det man säger till dem.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag tror att det är viktigt att ge dem en chans till, inte bara släta över, utan riktigt visa att de inte får vara med som en markering.
Att utestänga dem från verksamheten är inte uppbyggligt för någon.
Gör ett försök, det vinner alla på.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Mysko skrev:

Om jag låter dem vara kvar i klubben och ger dem straff för deras brist på disciplin som du skrev så kommer ändå finnas de som som tror att jag inte bryr mig om det som har hänt.

Som jag förstod ditt första inlägg efterfrågade vad läsaren skulle gjort i en situation som du uppfattade som svår för att du inte ville svika killarna samtidigt som du ville visa världen att du tar avstånd. Frågan är kanske vilket som är viktigast?

Att ett fåtal tror att du inte bryr dig om du straffar de inom klubben eller att du känner att du sviker killarna? Jag vill inte säga hur du borde göra för jag är inte insatt i situationen i sin helhet, det enda jag kan säga är att agera inte utifrån vad andra tycker. Det både tror och hoppas jag att du är erfaren nog att förstå.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)