webForumDet fria alternativet

Grymma fotblåsor - hur hålla rent eller rengöra?

Träning & hälsa

10 svar · 2 857 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Jag har på sista tiden tränat en del kumite (kamp/fight) på karateträningarna och idag var det regionsträning på matta. Jag bokstavligt talat slet upp hela trampdynorna och har nu rejäla jäkla blåsor. Eftersom de också sprack så har det hamnat smuts under huden och huden har lagt sig över. Resultatet är en del svart smuts under den tjocka huden, längst in där huden fortfarande inte "lossnat".

Jag skar upp en bit innan och rengjorde ena foten innan men nu kan jag inte gå på den längre. Så nu är det plåster och gasbinda och halt för hela slanten.

Tips? Ska jag rengöra mer eller strunta i det? Tas det hand om av kroppen automatiskt? :l

Okej, jag har tydligen redan gjort två generalmissar;

1. Klippa bort blåsan (höjer infektionsrisken)
2. Bandagera (blåsor skall luftas)

Man skall tydligen på sin höjd punktera blåsan, tvätta med tvål, hålla fötterna mjuka och torra och inspektera dagligen. Shit, jag som ska till Thailand om fyra dagar.. :l

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

Känner igen de där "kumite-blåsorna". ;)
Utan att ha någon som helst medicinsk utbildning så var "typ sårsprit" det första jag kom att tänka på. Det samt extrem "sårhygien" har iaf hjälpt mig från infektioner och annat otyg genom många "såriga/blåsiga" år. Ett annat tips är ju också att du, så ofta du kan, luftar såren och inte stänger in dem bakom 20 km gasbinda då det är detsamma som att be om en infektion.
Sen så finns det ju diverse huskurer som exempelvis saltvattenbad m.m men det är ju en helt annan historia. :e

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jod är ju bra för läkningsprocessen. :)

Så, saltbad? Jesus, jag måste nog hitta en träbit eller en munkavle att bita på då, har ju öppna sår på fötterna. Det blir tortyr, fast självorsakad! :o

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Compeed plåster

detta har funkat för mig när jag har fått blåsor.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4853&ProductSKU=100104&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Rengör noga med de nämnda alternativen och håll det så luftig som det bara går och under så långa perioder som möjligt... resten sköter sig själv.

Efter Sommaren 2002 jobbade jag väldigt mycket utomhus som vaktmäster på en kyrkogård, och bar dåliga skor och strumpor. Pricken över i'et var att jag i hela mitt liv haft exem, fram tills 2000, ganska kraftig sådan, så min hud är konstant torr.

jag svettades mycket om mina fötter, vilket ledde till blåsor och skavsår som inte sköttes ordentligt av mig, vilket ledde till större sår som spred sig vilket ledde till infektion. Hela ovansidan av mina fötterna var mer eller mindre två stora sår. Jag hade dålig läkeförmåga också ska tilläggas. Det största problemet var att jag egentligen inte skulle gå omkring....vilket jag var tvungen till. Men så fort jag satte tyngd på fötterna så öppnades såren och det började om från början.

Det är svårt att beskriva känslan när ens egna fötter spricker upp mitt framför ögonen.

2002-09 började det, 2003-01 var jag helt återställd. Från slutet av december 2002 till den 10 januari 2003 var jag mer eller mindre sittandes, eller gick väldigt korta streckor inomhus. Gick på en massa läkemedel och andra kurer.

Det var min skräckhistoria. Så pojkar och flickor, sköt om era fötter!

Jag är faktiskt hemma från jobbet idag, jag kan fan inte gå ordentligt på fötterna. Det känns lite löjligt, det är ju bara blåsor liksom. Och nu har jag ont i anklarna istället, för att jag går och kompenserar med fötterna utåt.

Jag haltade (bokstavligt talat!) iallafall ner till Apoteket och köpte på mig ett par laddningar Compeed sårplåster. En kvinna på apoteket sa att jag måste rengöra den smuts som sitter under huden, så det var bara fram med kniven och börja karva för att sedan rengöra med tops. Hyggligt skönt, kan jag säga.

Nu är det iallafall rent, torrt och plåstrat. Så nu ska vi se om det ger resultat den här veckan. Nån träning blir det iallafall inte. :l

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag är faktiskt hemma från jobbet idag, jag kan fan inte gå ordentligt på fötterna. Det känns lite löjligt, det är ju bara blåsor liksom. Och nu har jag ont i anklarna istället, för att jag går och kompenserar med fötterna utåt.

Ahh, klassiskt när man får träningsvärk för att man går snett. :)

Jag köpte nya skridskor för några år sedan och fick rejäla skavsår på båda fötterna första dagen jag åkte. Men det är ju rätt kul så jag åkte även dagen därpå utan att skydda såren någonting och det blev ju inte bättre av det...

Det tog ett par månader innan såren hade läkt helt och de första veckorna bestod av att vakna på morgonen, gå till badrummet, göra rent såren, plåstra om och till sist torka spåret av var från badrummet till sängen. ;)

Men som sagt - undvik plåster i den mån det går. Håll det luftigt.

Phorpher skrev:

Ahh, klassiskt när man får träningsvärk för att man går snett. :)

Jag köpte nya skridskor för några år sedan och fick rejäla skavsår på båda fötterna första dagen jag åkte. Men det är ju rätt kul så jag åkte även dagen därpå utan att skydda såren någonting och det blev ju inte bättre av det...

Det tog ett par månader innan såren hade läkt helt och de första veckorna bestod av att vakna på morgonen, gå till badrummet, göra rent såren, plåstra om och till sist torka spåret av var från badrummet till sängen. ;)

Men som sagt - undvik plåster i den mån det går. Håll det luftigt.

Men, om jag ska få det här att läka med den rörelsefrekvens jag kommer ha de närmaste tre veckorna, så måste jag använda plåster. Jag får försöka lufta det på kvällarna istället. Jag ska ju till Thailand i tre veckor, och hade tänkt att röra mig ganska mycket. Vi får väl se hur det blir med det nu.. :l

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

lycka till, hoppas det går över snabbt...

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)