Hej!
När man är ute och badar med folk så är det alltid någon som får kramp och dom påvisar hur ont det gör. Och jag påtalar alltid att jag inte kan minnas en enda gång någonsin som jag fått kramp och utan att säga det inte trott att det kan göra så ont. Man kan väl säga nu att synden straffar sig själv. :l
Senaste 2 månaderna har jag kanske 5 ggr vaknat upp och sedan efter att ha sträckt lite på mig så har jag fått världens kramp i baksidan av vänster ben, antingen just bakom själva knät eller lite längre ner. Och det gör så djävulskt ont så jag bara vill skrika rakt ut x(
Googlat lite på det och förstått att det är vätskebrist i musklerna vid träning, men jag tränar ju inget dagligen och har aldrig fått kramp när man badar, spelar fotboll eller annan sport utan vaknar bara upp mitt i natten och känner att nått är på väg i benet sen spänner det bara till som satan samtidigt som benet hamnar i ihopdraget läge. Alltså vaden mot undersidan av låret.
Igår var det ju försig nyårsfirande med en hel del alkohol och när man väl kommit hem och sovit 5 timmar så kan jag ju förstå att man har vätskebrist. ;)
Så nu har jag skrivit av mig lite och kanske borde komma till själva frågan/diskussionen :bla
När man väl får kramp finns det något som man kan göra för att få slut på lidandet fortare eller är det bara att bita ihop och vänta ut?
Sträck muskeln som krampar. Ungefär som stretching alltså. Då släpper det.
Haha, så långt har man inte ens tänkt själv. Jobbiga är ju att alltid får det när man sovit ett antal timmar så när väl krampen sätter igång så tar det nästan ett tag innan man fattar att man ens är vaken. Men sak helt klart försöka med det ifall det händer igen. :bire
Men är vätskebrist i muskeln enda anledning till kramp eller kan det finnas andra anledningar? Just med tanke på att det verkar vara samma muskel som krampar varje gång.
Men är vätskebrist i muskeln enda anledning till kramp eller kan det finnas andra anledningar? Just med tanke på att det verkar vara samma muskel som krampar varje gång.
Nej, det beror inte enbart på vätskebrist. Kan ju bero på massa olika saker. Växer du nåt? Säkert bara växtvärk.
Haha, så långt har man inte ens tänkt själv. Jobbiga är ju att alltid får det när man sovit ett antal timmar så när väl krampen sätter igång så tar det nästan ett tag innan man fattar att man ens är vaken. Men sak helt klart försöka med det ifall det händer igen. :bire
Jodå, det har hänt några nätter att man farit upp och börjat stampa i golvet själv för att bli av med kramp i ben och fot...
tillmar skrev:
Nej, det är inte bara vätskebrist. Jag tror det finns 5-6 olika anledningar, bl.a. saltbrist, syrebrist, temperaturförändringar och troligtvis nåt som har med själva muskelbelastningen också.
Men var glad att du inte har samma problem som pappan till en f.d. flickvän. Han fick kramp då och då i ringmuskeln runt analöppningen. Stretcha den du, om du kan..... :)
Nej, det beror inte enbart på vätskebrist. Kan ju bero på massa olika saker. Växer du nåt? Säkert bara växtvärk.
Kan inte tänka mig att jag växer nått, vilket annars gärna skulle välkomnas ;)
Men vid växtvärk så värker det väl bara? Kan inte minnas att musklerna drarihop sig krampartat?
Danne V skrev:
...Han fick kramp då och då i ringmuskeln runt analöppningen. Stretcha den du, om du kan.....
Tro mig... på så sätt känner jag mig lyckligt lottad att det bara gäller benet :p
Ska ta en titt på wikipedialänken, måste verkligen sätta i system att kolla dom engelska artiklarna när man inte hittar något nämnvärt på svenska.
Helt otroligt, kramp inatt igen x( Inte lika intensiv som igår dock.
Men gjorde iallfall som tänkt, sträckte ut benet/muskeln så långt som möjligt och masserade muskeln lite och krampningarna gick över nästan direkt :bire
Om du har återkommande kramper under någon månad eller så på samma ställe så prova att smörja in med liniment innan du går och lägger dig. Håller det på ännu längre tycker jag att du ska prata med en läkare.